عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۷۳۴
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
آیت الله العظمی مکارم تشریح کرد
اگر مدارس چهارگانه کار خود را درست انجام دهند، جامعه سالم و پیشرو و موفق و سربلندی را شاهد خواهیم بود.

عقیق:حضرت آیت الله مکارم شیرازی، در دیدار با مدیرکل آموزش و پرورش و جمعی از فرهنگیان استان قم، در سخنانی با اشاره به این که معلمان یکی از حساس ترین برنامه های کشور را برعهده دارند، گفتند: یکی از معجزات اسلام و پیامبر(ص) این است که از جهل عرب برخاست و مدافع علم و دانش شد. 

ایشان با بیان این که نبی مکرم اسلام(ص) علم را مهم ترین سرمایه بشر عنوان کرده اند، گفتند: 1400 سال از آن زمان گذشته است اما هنوز هیچ مکتبی بر علم آموزی نظیر اسلام تاکید نکرده است.

معظم له با اشاره به این که اسلام برای علم هیچ گونه محدودیتی از نظر زمان و مکان و مقدار و تلاش استاد قائل نیست، تصریح کرد: بر اساس روایات، انسان باید تا زمان مرگ خود به علم آموزی اهتمام داشته باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که هرمکانی که علم در آن پیدا شود، باید به آن مراجعه کرد، گفت: علم آموزی فقط شامل علوم دینی نمی شود و از نظر مکان هم نامحدود است.

ایشان با اشاره به این که بر اساس روایات تاکید شده است، طلب علم کنید اگرچه به اعماق دریا بروید و خون تان را فدا کنید، تصریح کردند: این مسئله نشان دهنده این است که تلاش برای علم اموزی نامحدود است.

معظم له با بیان این که در روایات نگفته اند برای علم آموزی فقط باید به استاد مسلمان مراجعه کرد، گفتند: حکمت در اسلام و روایات به معنای علم و دانش است؛ علم گمشده انسان با ایمان است و نزد هرکسی که باشد به دنبال مطالبه آن می رود و علم متعلق به وطن خاصی نیست.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه یکی از معجزات اسلام این بود که از محیط تعصب، جهل، خون ریزی و خشونت برخاست و به بشر معرفی شد، اظهار داشتند: ما به این مکتب افتخار می کنیم و تاکید بر علم آموزی از اصول حقانیت اسلام است.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به جایگاه والای معلمان، ابراز داشتند: در روایت تاکید شده است که علم اموزی برات آزادی برای معلم، دانش اموز، پدر و مادر دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه اولین مدرسه بچه ها، دامان پدر و مادر است، ابراز داشتند: مدرسه های بعدی، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و رسانه ها هستند و اگر مدارس چهارگانه کار خود را درست انجام دهند، جامعه سالم و پیشرو و موفق و سربلندی را شاهد خواهیم بود.

ایشان با اشاره به این که اطمینان داشته باشید که در شرایطی زندگی می کنیم که فساد از در و دیوار می بارد، ابراز داشتند: ماهواره ها و رسانه های فاسد در همه نقاط نفوذ کرده اند و این مساله  وظایف معلمان را سنگینی می کند که کاری کنند تا دانش آموزان را با تقویت نیروی ایمان در مقابل عوامل فساد مقاوم کنند.

معظم له تصریح کردند: اگر آموزش و پرورش کار خود را فقط تعلیم دادن بداند و به مساله تربیت کاری نداشته باشد، جامعه دچار مشکلاتی خواهد شد.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه اعضای کنگره آمریکا افراد تحصیل کرده بی تقوا هستند، گفتند: کنگره امریکا در جنگ غزه تشکیل جلسه داد و مصوب کرد که پول بیشتری به اسرائیل بدهتد تا خون بیشتری از زنان و کودکان را بریزد، چرا که اعضای کنگره تحصیلات بدون تقوا و مسئولیت الهی دارند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه کسانی که در کنار تحصیلات، پایه های اخلاقی را در خود محکم کرده باشند، در کارخانجات سلاح های کشتار جمعی کار نخواهند کرد، ابراز داشتند: دانش آموزان امانت های الهی هستند که در اختیار فرهنگیان برای علم آموزی قرار دارند.

ایشان با اشاره به این که بنده در خانواده مذهبی متولد شدم که پدرم روحانی نبود، اظهار داشتند: بنده استاد شیمی داشتم که به تازگی از دنیا رفتند؛ ایشان در زمان رضاخان بسیار خوب درس می داد و احکام و دین را نیز به ما یاد می داد و این مسائل در بنده اثراتی گذاشت که به سمت دین جذب شوم و علاقه به علوم دینی را معلم شیمی در بنده ایجاد کرد. 

معظم له با بیان این که معلمان توانایی ساختن مراجع تقلید را نیز دارند، گفتند: اجر و پاداش الهی برای معلمان همواره در درگاه الهی محفوط است.

این مرجع تقلید با تاکید بر این که جمهوری اسلامی باید از کشورهایی باشد که در رده های برتر علمی دنیا مطرح شود، گفتند: البته این مسئله در حال انجام شدن است و در زمینه علمی تلاش های خوبی صورت گرفته است اگرچه نیاز به تقویت آن می باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خطاب به فرهنگیان تاکید کردند: به ترییت اخلاقی دانش آموزان باید اهتمام خاصی داشته باشید و از این فرصت برای خدمت به دین و کشور استفاده کنید، چرا که مسیر علم آموزی، محرت به سمت تقوا و دیانت است.

ایشان در پایان با تاکید بر تربیت اخلاقی دانش آموزان، خاطرنشان کردند: اگر نوجوانی از نظر اخلاقی ضعیف باشد دیگران را نیز به خطر می اندازد و برای حفظ فرزندان خود نیز که شده است باید تلاش کرد تا به اخلاق و تقوا در مدارس توجه بیشتری صورت گیرد.

 

منبع:حوزه

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین