۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۴ : ۰۷
عقیق:حجتالاسلام حسین روحانینژاد، عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن بیان این مطلب، گفت: این بحث همان ولایت عرفانی در عرفان اهل بیت (ع) است، منتها خود امامت را هم مورد توجه قرار داده است.
وی در ادامه افزود: در عرفان مصطلح فقط ولایت مطرح است و ولایت آنهایی مطرح است که ولایت عرفانی و امامی است ما به آن معتقدیم که با ولایت عجین است این را صوفیان معتقد نیستند.
حجت الاسلام روحانینژاد یادآور شد: مرحوم کُربن انتقادی که به صوفیه داشتند، در باب ولایت بود ایشان میگفتند که صوفیان درست میگویند و بحث ولایت را مطرح میکنند ، اما این را تعمیم دادند به هر کسی که م قداری سلوک کرده و اسمش را ولی گذاشتند و ولایت را از امامت منفک کردند درحالیکه عرفان اهل بیت (ع) اینگونه نیست لذا در این کتاب کلمه امامت را هم اضافه کردیم.
وی درباره تأثیر امامت و ولایت در قبولی اعمال و سیر و سلوک و نقش آن براساس روایات اهل بیت گفت: سلوک حقیقی هنگامی تحقق پیدا میکند که به دنبال اهل بیت (ع) حرکت کنیم، اینها عالیترین مراتب سلوکی هستند، لذا بهر دستی نباید دست داد هر کسی که مدعی راهبری است، نباید دستش را گرفت.
وی اظهار داشت: این اثر حدود 150 صفحه شده است.
حجتالاسلام روحانینژاد با بیان اینکه کتاب «سلوک عملی در مکتب اهل بیت(ع)» نیز به دو مجلد مبادی و مبانی و منازل و مقامات سلوک تقسیم شده است، توضیح داد: این هم تدوین اولیهاش به اتمام رسیده و ارزیابیهایی شده اما هنوز ویرایش ادبی نشده است.
وی اثر دیگر در دست کار خود را کتابی درباره شخصیت عرفانی کمیل، از اصحاب اهل بیت (ع) به شمار آورد و گفت: این اثر شصت ـ هفتاد صفحهای به سفارش کانون اندیشه جوان و با هدف شناساندن چهره اصحاب سر ائمه (ع) منتشر خواهد شد، سایر اساتید این حوزه نیز یکی از شخصیتها را در دست کار گرفتهاند.
منبع:فارس
211008