عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۳۲۳
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۳
معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم:
این عالم، مخلوق و مصنوع خداوند است و اگر از آن درست استفاده شود، می تواند سکوی رشد و تعالی انسان باشد و آنچه که اولیاء خداوند نیز به دست آورده اند، از همین دنیا بوده است.

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین همتیان، در درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه حقانی قم به موضــوع شناخت دنیا و سرمایه های معنوی آن پرداخت و گفت: یکی از مسائلی که باید نسبت آن شناخت داشته باشیم، مسئله دنیاست، چرا که سعادت و شقاوت ابدی انسان در دنیا رقم می خورد و باید آن را به خوبی بشناسیم.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم با بیان این مطلب که برخی دنیا را خوب و برخی از آن مذمت می کنند، ابراز داشت: این عالم، مخلوق و مصنوع خداوند است و اگر از آن درست استفاده شود، می تواند سکوی رشد و تعالی انسان باشد و آنچه که اولیاء خداوند نیز به دست آورده اند، از همین دنیا بوده است.

وی با اشاره به این که دنیا، زیبا و متعلق به خداوند متعال است، افزود: دنیای مذموم، دلبستگی هایی است که انسان را از خدا باز می دارد و هر علقه و دلدادگی که میان مخلوق و خالق متعال فاصله ایجاد کند، مذموم است.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان به روایت امام علی(ع) که فرمود «الدنیا سوقٌ/ دنیا بازار و محل سوداگری و تجارت است» اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: منظور از کلمه دنیا در این روایت، یقینا همین دنیایی است که ما در آن زندگی می کنیم و راه تقرب به حضرت حق نیز از همین آن می گذرد؛ چرا که همه انبیاء الهی در همین دنیا مبعوث شده اند و دل و جان آنان در همین عالم این قابلیت را پیدا کرد که وحی الهی بر آن نازل شود.

این استاد اخلاق با بیان این مطلب که «عده ای در این دنیا سود می برند و عده ای زیان می کنند»، تصریح کرد: انسان خاسر به کسی گفته می شود که سرمایه خود را از دست بدهد، همانند تاجری که اموال خود را از دست داده است.

* سرمایه های انسان در دنیا

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم به برخی از سرمایه های دنیوی انسان اشاره و یادآور شد: نخستین سرمایه ای که در این دنیا وجود دارد، "ایمان، معرفت، توکل و اعتماد به خداوند متعال" است.

وی با اشاره به این که برای اوج گیری باید این سرمایه ها را داشته باشیم، اظهار داشت: اگر کسی بخواهد به مقامات عالی برسد، باید این سرمایه ها را داشته باشد و کسانی که آن را نداشته باشند، هم در دنیا و هم در آخرت فقیر خواهند بود.

* کسی  که خدا را ندارد، چیزی ندارد

حجت الاسلام والمسلمین همتیان تصریح کرد: اگر کسی خدا را نداشته باشد، چیزی ندارد و کسی که خدا را بشناسد و به او معرفت داشته باشد، دل به شیطان نمی دهد. تفاوت میان ما و اشخاصی که از گناه دوری می کنند، همین شناخت خداوند است.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان، سرمایه دیگر دنیوی را "اهل بیت(ع)" عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند «الائمه قوام الله/ ائمه ستونها و استوانه های خداوند در این عالم هستند»، در روایت دیگری نیز بیان داشتند «کسی داخل بهشتی نمی شود، مگر این که شناخت به ائمه(ع) داشته باشد و کسی به جهنم وارد نمی شود، مگر این که نسبت به اهل بیت(ع) انکار داشته باشد».

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(س)، تصریح کرد: رسول اعظم(ص) در این روایت فرموده اند" از مهمترین بها و ثمن بهشت، محبت به اهل بیت من است".

*حسن خلق؛ سرمایه بزرگ طلاب

وی، سرمایه سوم دنیوی را "حسن خلق" ذکر کرد و خطاب به طلاب گفت: پاکی های جوانی، صداقت ها، نورانیت ها، تقرب به خدا، فطرت پاک، تمسک به اهل بیت(ع) و ...... را حفظ کنید، چرا که این خصوصیات برای ما طلبه ها یک سرمایه بزرگ است.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان در پایان تأکید کرد: اگر می خواهید در زندگی و تبلیغ دین موفق باشید، حسن خلق را فراموش نکنید.

 

منبع:حوزه
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین