عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۷۲۶۶
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
یک روز شهید را دیدم که اسلحه به دست گرفته و با نگرانی قدم می‌زند و می‌گوید: «چون ساواک به منزل آقا هجوم برده، بروم چند تا از این ساواکی‌ها را بزنم که سید را اذیت نکنند!»
عقیق: سیدعلی اندرزگو از روحانیون انقلابی بود که نقش مهمی در مبارزه با حکومت پهلوی داشت. وی برای فرار از دست ساواک مرتب در سفر بود و از عناوین مختلف برای معرفی خود استفاده می‌کرد.

عمده‌ فعالیت شهید اندرزگو در مبارزه با رژیم غاصب پهلوی عبارت بود از: واردات اسلحه و تأمین اسلحه‌ مورد نیاز مبارزان و همچنین واردکردن اعلامیه‌های امام خمینی(ره) به داخل کشور. سلاح‌هایی که او از افغانستان وارد می‌کرد، در اوایل انقلاب بسیار به‌ کار آمد و همه‌ آنها در کمیته و جاهای دیگر مورد استفاده قرار گرفت.

منزل اندرزگو در مشهد مقدس با منزل رهبر معظم انقلاب چند کوچه بیشتر فاصله نداشت و او به آیت‌الله خامنه‌ای، شهید هاشمی‌نژاد و آیت‌الله واعظ طبسی شیوه کار با اسلحه را آموزش می‌داد.



ساواک پس از سال‏‌ها تعقیب و گریز، سرانجام محل قرار این مبارز انقلابی را شناسایی کرد و در نوزدهم ماه رمضان (دوم شهریور 1357) او را مورد هدف گلوله قرار داد. وی اسنادی را که به همراه داشت، بلعید تا به دست ساواک نیفتد. او هنگام شهادت 39 سال سن داشت.

حجت‌الاسلام سید محمود اندرزگو فرزند شهید اندرزگو، در گفت‌وگو با مرکز خبر مجتمع آموزش عالی فقه خاطره‌ای از پدر خویش بیان کرده است.

وی با اشاره به خاطره‌ای از شهید سید علی اندرزگو و ارادتش نسبت به آیت‌الله خامنه‌ای، اظهار داشت: منزل ما در مشهد در همسایگی منزل مقام معظم رهبری بود. شهید اندرزگو نیز نسبت به خود حضرت آقا خیلی حساس بودند و مادرم می‌گفت که این حساسیت تا به آنجا بود که یک روز شهید را دیدم که اسلحه به دست گرفته و با نگرانی قدم می‌زند و می‌گوید: «چون ساواک به منزل آقا هجوم برده، بروم چند تا از این ساواکی‌ها را بزنم که سید را اذیت نکنند!»

اندرزگو تأکید کرد: به گواه مادرم، شهید اندرزگو در مشهد آن زمان -که پایگاه مبارزین و هم پایگاه شخصیت‌های همراه با رژیم طاغوت بود- نماز جماعت را تنها به امامت آیت‌الله خامنه‌ای به جای می‌آورد.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین