عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۶۸۸۸
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
بنابراین گزارش تا چندی پیش ساختمان بزرگی برروی قبر احداث شده و دارای ایوان، گنبد و دو گلدسته بود.اما حالا با حضور داعش و جسارت به این بارگاه، حرم کاملا تخریب شده است!
عقیق: زیارتگاه مهم دیگر در مناطق اطراف دمشق، آستانة سکینه دختر امام علی (ع) در شهر «دارَیّا»، واقع در حدود ۵ کیلومتری جنوب غربی دمشق است. برخلاف زیارتگاه حضرت زینب (س) که از قدیم برای شیعیان شناخته شده و دارای پیشینة تاریخی طولانی بوده است، این زیارتگاه تا پیش از سه دهة گذشته برای عموم شیعیان ناشناخته بود و بنای ساده و محقّری داشت. در منابع تاریخی نیز به آن اشاره‌ای نشده و تنها در برخی اسناد ملکی موجود در وزارت اوقاف سوریه از دورة اشغال سوریه توسط فرانسه (سال‌های ۱۹۱۹ تا ۱۹۴۵ م) از این مزار و حدود ملکی آن سخن به میان آمده است.[۱]
 
در سال ۱۳۶۷ ش، در پی اجرای طرح احداث خیابانی در منطقه و قرار گرفتن بقعه در مسیر آن، مراتب به مسؤولان منطقه رسید و استاندار حومة دمشق از تخریب آن جلوگیری کرد. سپس موضوع به استحضار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید احمد واحدی، از روحانیان ایرانی مقیم زینبیه رسید و در پی بررسی‌های انجام شده دربارة این مزار، کمیته‌ای برای بازسازی آن تأسیس شد. سرانجام پس از خریداری زمین‌های اطراف مزار، کار بازسازی و توسعة آن آغاز شد.[۲]
سکینه دختر امام علی (ع)، تا پیش از شهرت زیارتگاه منسوب به وی بانوی ناشناخته‌ای بود که در منابع تاریخی و رجالی شیعه نامی از او برده نشده است. تنها در برخی منابع حدیثی، از جمله در متن دو روایت و سند یک حدیث در برخی منابع شیعه، نامی از او به چشم می‌خورد.[۳]چند پژوهشگر معاصر نیز دربارة این بانو کتابچه‌هایی تألیف کرده و با استناد به این سه روایت، وی را شخصیتی تاریخی و از فرزندان امام علی (ع) دانسته‌اند و حتی فرزند آن حضرت (ع) از فاطمة زهرا (س) به شمار آورده‌اند[۴]، با این حال برخی از علما، روایات فوق را برای اثبات وجود این شخصیت کافی نمی‌دانند.
بنابراین گزارش تا چندی پیش ساختمان بزرگی برروی قبر احداث شده و دارای ایوان، گنبد و دو گلدسته بود. بیشتر زائرانی که به سوریه مسافرت می‌رفتند، آستانة سکینه دختر امام علی (ع) را نیز زیارت می‌کردند. اما حالا با حضور داعش و جسارت به این بارگاه، حرم کاملا تخریب شده است، در ادامه تصاویری از این حرم با کرامت خواهید دید:























ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سید علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
0
3
بر کور دلان بی بصیرت لعنت
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین