عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۹۸۵
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۹
این بعد از شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها برای جوان امروز که در اثر تهاجمات فرهنگی و مشکلات موجود، فشار فراوانی را تحمل می کند، بسیار قابل تامل است.
عقیق: معصومه ظهیری، مدير گروه مطالعات زنان جامعه المصطفي العالميه در گفتگویی ضمن تبریک سالروز ولادت کریمه اهل بیت علیها السلام از ایشان به عنوان نگین انگشتری شهر قم نام برد و گفت: وجود پر برکت کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیها نمونه ای از الگوهایی است که خداوند از جنس زن برای ما قرار داده است تا نیمی از پیکره جامعه که زنان هستند، احساس نکنند  که شاخصه و بارزه ای از جنس آنها به عنوان الگو معرفی نشده است .


وی تصریح کرد: همانگونه که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در ردیف معصومین قرار گرفته و نام مبارک ایشان در میان نام معصومین جای دارد، حضرت زینب و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما نیز در ادامه این مسیر قرار دارند.


عضو هيئت علمي جامعه الزهرا (س) افزود: وجود نورانی حضرت معصومه سلام الله علیها مانند سایر الگوهای نامدار و نام آوری که برای خوبان الگو هستند، از ابعاد مختلفی قابل بررسی است. از جمله بعد شخصیتی ممتاز ایشان که انتساب به خاندان عصمت و طهارت دارد و همچنین بعد نقش آفرینی د ر جامعه و مسئولیت پذیری این بانوی بزرگوار.

وی خصایص شخصی حضرت معصومه سلام الله علیها را از دیگر ابعاد قابل دقت و واکاوی در این زمینه برشمرد و گفت : شخصیت ممتاز ایشان به نحوی است که در زیارتنامه حضرت آمده است: « فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ »  یعنی این بانو جایگاه ویژه ای در نزد خداوند دارد و کسب این جایگاه مرهون  توانمندی و قابلیتی است که حضرت معصومه سلام الله علیها شخصا از خود نشان دادند.

بعدی دیگر از ابعاد کریمه اهل بیت سلام الله علیها که ظهیری در ادامه به آن اشاره کرد، تایید این بانوی بزرگوار از جانب چند معصوم است.


مدیر گروه مطالعات زنان جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مورد تایید چند امام هم عصر و زمان خود قرار گرفت.  یعنی نوع خصایص و عملکرد ایشان به گونه ای بود که  هم امام کاظم علیه السلام پدر بزرگوارش، ایشان را تایید می کند آنجا که فرمود: « فداها ابوها » هم برادر گرامی اش  حضرت امام رضا علیه السلام ایشان را تایید کرد و هم درباره  برادرزاده بزرگوارش حضرت جواد علیه السلام  داریم که حضرت به قدری عمه بزرگوارش را ستوده است که در رابطه با ایشان فرمود: « فَمَن زارَها وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ» هر کس ایشان را زیارت کند بهشت بر او واجب می شود.

ظهیری افزود: این موضوع که ابعاد مختلف شخصیت کریمه اهل بیت (س) چگونه باید برای جامعه امروز تبیین و بیان شود؟ از چند جهت نیازمند بررسی و بازبینی است.  گام نخست و ابتدایی در این عرصه  آنست که این شخصیت توسط ما مدح و ستوده شود تا بتوان محبت او را در دل مردم ایجاد کرد. چرا که مردم اگر کسی را دوست داشته باشند بر اساس محبت،  نسبت به او رغبت پیدا می کنند و نزدیک می شوند،  وقتی نزدیک شدند او را می شناسند و سپس سعی می کنند تا ابعاد وجودی او و راه و روش او را برای خود الگو قرار دهند و بر این اساس همان بحث « وجبت له الجنه»  پیش می آید.

عضو هيئت علمي جامعه الزهرا (س) تصریح کرد: جوان امروز باید بداند که برخی الگوها مقطعی هستند. به عنوان مثال افراد گاه د رعلم از کسی الگو می گیرند، گاه درهنرکسی را به عنوان الگو انتخاب می کنند، گاه فردی در زمینه ورزش الگو می شود و حتی گاهی افراد در جمال و ظاهر از دیگری الگو می پذیرند. اما وقتی فردی در ابعاد مختلف و در بلندایی از تمامی ارزش ها برای انسان به عنوان الگو مطرح شد و فرد احساس کرد که این الگو برای او قابل دسترس و دست یافتنی است، به او نزدیک شده و قرب پیدا می کند.

ظهیری خاطرنشان کرد: ما باید کریمه اهل بیت سلام الله علیها را هم در قالب «آموزش ها» و هم  در قالب «شخصیت» به جامعه معرفی کنیم  تا جوان ها بتوانند به ایشان نزدیک شده  و الگوگیری کنند.

وی در ادامه یکی از خصوصیات ممتاز ایشان را که در جامعه امروز راهگشا بنظر می رسد موضوع «تحمل سختی ها» دانست و خاطرنشان کرد: کریمه اهل بیت علیها سلام در شرایط  بسیار سخت زمانی و مکانی زندگی کرده اند.  چرا که پدر بزرگوارش دائم  یا در تبعید بود و یا در زندان!  برادر بزرگوارش نیز هجرتی اجباری از مدینه به ایران داشت و ایشان در همین شرایط سخت و با وجود مشکلات فراوان، توانستند تمام این خوبی ها و ملکات وجودی را  در خود ایجاد کنند.

مدیر گروه مطالعات زنان جامعه المصطفی العالمیه گفت: هیچ یک از سختی های زندگی حضرت معصومه سلام الله علیها را از پای در نیارود  و  ایشان بانویی عالمه بود که حدیث روایت می کرد، آگاه به زمانه و زمان شناس بود و در کسب فضایل تا جایی پیش رفت که مورد اعتماد امام زمان خود واقع شد.

این بعد از شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها برای جوان امروز که  در اثر تهاجمات فرهنگی و مشکلات موجود،  فشار فراوانی را تحمل می کند،  بسیار قابل تامل است تا بتواند  ظرفیت، توانمندی ها و قدرت تحمل خود را با شناخت چهره های ممتازی همچون این بانوی بزرگوار افزایش دهد.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین