عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۹۳۶
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۷
به بهانه سالروز میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر:

عقیق: ایرانیان از روزگار گذشته در تمامی اعیاد و شهادت ها مراسم ویژه ای برگزار کرده و می کنند که برگزاری اینگونه برنامه ها نشان دهنده ارادت آنان به اهل بیت (ع) عصمت و طهارت و عرض ادب به مظهر آن بزرگواران است.
وجود بارگاه ملکوتی حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) امام هشتم شیعیان در مشهد مقدس و بانوی کریمه اهل بیت (س) حضرت معصومه (س) خواهر بزرگوار ایشان در شهر مقدس قم سبب شده است تا مردم ایران بیش از پیش ارادت خود را به خاندان پیامبر اسلام (ص) نشان دهند.
سالهاست در روز میلاد و شهادت این دو بزرگوار مردم مراسم ویژه ای می گیرند و به نوعی با حضور در این مراسم ارادت خود را به آنان نشان می دهند و آنان را وسیله ای برای گرفتن حاجات خود از خدای عزوجل قرار می دهند.
حال اگر ساکن یکی از شهرهای مقدس مشهد و یا قم باشید سعی می کنید ارادت خود را به نحو بهتری نشان دهید.
از روز میلاد حضرت معصومه (س) تا روز میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) را دهه کرامت نامیده اند تا بدین بهانه مردم از این دو نور چشم ایرانیان کرامت بیشتری انتظار داشته کنند.
روز میلاد حضرت معصومه (س) را روز دختر نامیده اند تا شاید به این وسیله جایگاه واقعی حضرت معصومه (س) در میان دختران شناخته شود و آنان بتوانند بیشتر از این بانوی کریمه اهل بیت (س) تعصی بگیرند.
به بهانه سالروز میلاد حضرت معصومه بانوی کریمه اهل بیت (س) و روز دختر سری به آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) زدم تا با تنی چند از بانوان خادم حرم کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) گفت و گویی کنم که در ادامه می خوانید:
خانم زهرا احمدی یکی از خدام جوان افتخاری حرم کریمه اهل بیت عصمت و طهارت حضرت معصومه (س) است که افتخار 3 سال خادمی این بانوی بزرگوار را دارد.

علت اینکه درخواست خادمی بی بی معصومه (س) را داشتید چه بود؟
از دوران نوجوانی که آشنایی بیشتری از اهل بیت (ع) کسب کرده ام دوست داشتم به عنوان یکی از شهروندان قمی که افتخارحضور در شهر کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) را دارد خدمت و نوکری ایشان را بکنم.

پس پیش از ازدواج خادم حرم مطهر حضرت معصومه (س) بوده اید.
خیر، پیش از ازدواج بارها برای خادمی به حرم مطهر این بانوی بزگوار مراجعه کردم و سعی کردم به عنوان خادم افتخاری در حرم به زائران آن حضرت خدمت کنم اما به دلیل تجرد این توفیق نصیبم نشد تا اینکه ازدواج کردم و خواسته ام را با همسرم مطرح کردم که ایشان نیز از این خواسته من استقبال کرد و حال به مدت 3 سال است که من توفیق خدمت به زائران این بانوی عصمت و طهارت را دارم.

آیا در دوران نوجوانی گمان می کردید روزی به عنوان خادم در حرم مطهر حضرت معصومه (س) مشغول شوید؟
خیر،نه تنها من بلکه بسیاری از دختران که به دلیل تجرد نمی توانند خادم حضرت معصومه (ع) باشند گمان می کنند پس از ازدواج هم این توفیق نصیبشان نمی شود که شاید دلیل این فکر آنها ایجاد مشغله های پس از ازدواج و وظایفی که بر عهده شان قرار می گیرد باشد.

آیا دلیل اینکه اجازه خادمی به بانوان مجرد را نمی دهند را می دانید؟
به دلیل مشکلاتی که برای بانوان مجرد در سال های قبل به وجود می آمد مسئولان تصمیم گرفتند تا از بانوان متاهل برای خادمی در حرم ثبت نام کنند و از این رو دختران باید منتظر بمانند تا زمان تاهل سعادت خدمت در این بارگاه ملکوتی را کسب کنند.

در حال حاضر بانوی مجردی را می شناسید که در حرم خادم باشد؟
تعداد انگشت شماری از دختران این سعادت را دارند که خادم افتخاری این بانوی بزرگوار باشند که البته تعداد آنها به سه یا چهار نفر می رسد.

آیا خاطره جالبی از مدت خادمی خود در حرم کریمه اهل بیت بانو حضرت معصومه (س) دارید؟
نخست باید بگویم که هر روزی که در سمت خادم افتخاری مشغول بوده ام شاهد اتفاقات جالبی بوده ام که باید از نزدیک شاهد آنها باشید تا بتوانید زیبایی و حس آن را درک کنید.
چندی پیش مادر شهید صیاد شیرازی به حرم مطهر حضرت معصومه (س) آمدند، بسیاری از خدام از حضور ایشان خوشحال شدند و سوالاتی را درمورد شهید از ایشان پرسیدند که یکی از سوالات درباره رضایت ایشان از شهید صیاد شیرازی بود که ایشان گفتند اگر از صیاد راضی نبودم شاید امروز او در راه حق شهید نمی شد.
حضور ایشان در حرم یکی از خاطرات و یکی از بهترین روزهای خادمی من در حرم مطهر حضرت معصومه (س) بود.
خاطره ای دیگری که می توانم بگوییم از حضور بانوی مسیحی است که با ازدواج با پسر مسلمانی دین مبین اسلام را پذیرفته بود و در سفری که به ایران داشتند مادر شوهر این بانوی تازه مسلمان شده تصمیم گرفته بود سفری به شهرهای مقدس مشهد و قم داشته باشند که زمانی که این بانوی تازه مسلمان شده به نزدیکی ضریح مبارک رسید گریه می کرد و دائم از پروردگار سپاسگذار بود که توفیق مسلمان شدن و زیارت از این دو بارگاه ملکوتی را نصیبش کرده است.
مریم مرادی بانوی دیگری است که مدت هفت ماه است افتخار خدمت به زائران حرم کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) را دارد و گفته های همکارش را تائید می کند.

خانم مرادی آیا شما گمان می کردید روزی در خدمت زائران حرم کریمه اهل بیت (س) باشید؟
خیر؛ ما در شهر دیگری زندگی می کردیم و زمانی که برای دیدن اقوام به شهر قم سفر می کردیم به زیارت این بانوی بزرگوار نیز مشرف می شدیم اما من هیچگاه گمان نمی کردم که بتوانم در این جایگاه قرار گیرم.

آیا همسرتان با حضور شما در حرم و خادمی حضرت مخالفت نکرد؟
اصلا، من به اتفاق همسرم به عنوان خادم افتخاری در حرم حضور داریم و همیشه ایشان همراه و پشتیبان من بوده اند.

اتفاق افتاده که خواسته ای داشته باشید و بانو خواسته تان را اجابت کند؟
اتفاقا یکی از دلایل حضور من در سمت خادمی این است که سالها قبل دچار مشکلی شدم و از بانوی عصمت و طهارت حضرت معصومه (س) درخواست کمک و یاری کردم که پس از گذشت اندک زمانی این مشکل من حل شد و من خود را مدیون حضرت دانستم و حضورم در این مکان مقدس را نیز به نوعی دیگر مدیون همان کمک ایشان می دانم.

اگر روزی فرزندتان بخواهد مسیر شما را ادامه دهد آیا به او این اجازه را می دهید؟
جالب است بدانید پسر من هم اینک با پدر خود در قسمت برادران حرم به همسرم کمک می کند و همکاران همسرم او را با نام خادم کوچولو صدا می زنند و نکته دیگر اینکه بیشتر اوقات او اصرار به حضور ما در حرم دارد پس قطعا مسیر ما را ادامه می دهد.

حضور شما در حرم کریمه اهل بیت(ع) تاثیری بر زندگیتان گذاشته است؟
ما در هفته تنها یک روز به عنوان خادم در حرم مشغول هستیم و به جرات می توانم بگویم در آن چند ساعتی که در حرم هستیم به قدری انرژی مثبت جمع آوری می کنیم که برای ایام دیگر هفته می توانیم با آسودگی زندگی کنیم.
گفت و گو با این بانوان خادم ثابت می کند که بانوی کریمه اهل بیت (س) در همه حال به فکر هم کیشان و هم جنسان خود هستند و هیچگاه آنان را فراموش نمی کنند.
زمانی که قصد ترک حرم مطهر را می کنم دخترانی را می بینم که در حال عبور از خیابان های اطراف حرم هستند و به هیچ چیزی توجه ای ندارند اما زمانی که به درب های حرم مطهر می رسند از همان فاصله سری خم می کنند و سلام زیر لبی و با احترام به آن حضرت می کنند کسی چه می داند شاید بانو نیز جواب آنان را بدهد.
 

 منبع:قدس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین