۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۶ : ۱۷
عقیق:آیا انسان می تواند با جن رابطه داشته باشد ؟ اگر می تواند آن را چگونه توجیه می کنید؟
پاسخ :
قرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده است و ويژگي هاي زیر را برای او برمی شمارد:
1.جن موجودي است كه از آتش آفريده شده، بر خلاف انسان كه از خاك آفريده شده است.[1]
2. داراي علم ، ادراك، تشخيص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است.[2]
3. داراي تكليف و مسئوليت است.[3]
4. گروهي از آن ها مؤمن و صالح و گروهي كافرند.[4]
5. داراي حشر و نشر و معادند.[5]
6. قدرت نفوذ در آسمانها و خبرگيري و استراق سمع داشتند و بعداً منع شدند.[6]
7. با بعضي از انسانها ارتباط برقرار مي كردند و با آگاهي محدودي كه نسبت به بعضي از اسرار نهايي داشتند، به اغواي انسانها مي پرداختند.[7]
8. ميان آنها افرادي يافت مي شوند كه از قدرت زيادي برخوردارند، همان گونه كه ميان انسان ها چنين است.[8]
9. قدرت بر انجام بعضي از كارهاي مورد نياز انسان را دارند.[9]
10. خلقت آنها روي زمين قبل از خلقت انسان ها بوده است.[10]
11. در داستان حضرت سليمان عليه السلام وقتى عفريتى از جن مدعى مىشود که می تواند تخت بلقیس را به نزد سلیمان آورد پيش از آن كه از مجلسش برخيزد،[11] حضرت سليمان آن جن را تكذيب نمى كند؛ اگر چه در قرآن نيامده است كه آن جن تخت را آورد.[12]
از مجموع این آیات استفاده می شود که جن یک
موجود خیالی نیست و یک موجود واقعی مادی است که ارتباط با او امکان پذیر است و عده
ای هم با او ارتباط برقرار کرده اند. اگرچه از روزگاران قديم بين انسان و جن، شيوه
هاي مختلفي از روابط تصور می شده است، اما ما تنها شيوه هایي را که در روایات
معتبر آمده است می توانیم بپذیریم.
در این جا به بعضي از گونه هاي اين روابط كه
در قرآن و روايات و سخنان دانشمندان ذكر شده، اشاره مي كنيم:
ألف: پناه بردن به جن؛ در قرآن مجيد آمده:
"و همانا مرداني از انس به مرداني از جن پناه مي بردند، پس به سختي هاي
ايشان مي افزودند".[13]
رسم عرب چنين بود كه هرگاه به بيابان هولناكي
مي رسيدند، به جن آن وادي پناه مي بردند. اسلام اين كار را نهي کرده و پناه بردن
به آفريننده ی جن و انس را امر فرموده است. [14]
ب: تسخیر جن؛ تسخیر جنیان و به خدمت گرفتن آن ها، گرچه ممکن است اما ميان فقها در باره ی این كه آيا چنین کاری جايز است یا نه؟، بحث است. قدر مسلم آن است که این کار نباید از راهی که شرعا حرام است صورت گیرد یا باعث آزار و اذیت آن ها شود و نیز نباید به كارگرفتن آنها براي كارهاي نامشروع و حرام باشد زیرا انجام کار نامشروع، حرام است چه با واسطه باشد یا بی واسطه.[15]
از آیت الله العظمی خامنه ای؛ در باره ی حکم
مراجعه به افرادی كه از طريق تسخير ارواح و جن اقدام به معالجه مى كنند، با توجه
به اين كه يقين وجود دارد كه آن ها فقط كار خير انجام مى دهند، سؤال شد، ایشان
جواب فرمودند: اين
كار فى نفسه اشكال ندارد، مشروط بر اين كه از راه هايى كه شرعاً حلال هستند، اقدام
شود.[16]
[1] الرحمن ، 15.
[2] آيات مختلف سوره جن.
[3] آيات سوره جن و الرحمن.
[4] آيات سوره جن و الرحمن.
[5] همان، 15.
[6] همان، 9.
[7]همان، 6.
[8] نمل ، 39.
[9] سباء ، 12 - 13.
[10] حجر ، 27.
[11] نمل، 40 - 30.
[12] جوادى آملی، عبدالله، تفسير موضوعى، ج1، ص 119.
[13] جن، 6.
[14] نک: بحارالأنوار ، ج 92 ، ص 148 ، [المحاسن]
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا تَغَوَّلَتِ الْغِيلَانُ فَأَذِّنُوا بِأَذَانِ
الصَّلَاةِ.
[15] نک: منهاج الصالحين (للخوئي)، ج2، ص 8.
[16]توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج2،
ص 980 ، س 1232.
منبع:جام
211008