عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۶۳۶
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸
از یونس نقل شده که گوید: به امام رضا (ع) عرض کردم: یقین چیست؟ فرمودند: 'توکل کردن بر خدا و تسلیم شدن برای خدا و راضی شدن به قضای خدا و به خدا تفویض کردن.'
عقیق:یقین یک صفت و حالت قلبی است، اگر در نفس انسان به نفع چیزی یقین حاصل شود آن را انجام می دهد تا به نفع آن برسد و اگر به ضرر چیزی یقین کند، آن را انجام نمی دهد تا آن ضرر دامنگیر او نشود.
پیامبران الهی مبعوث شده اند افعال بد و نیک را به انسان ها معرفی کنند و به آثار آنها یقین کنند از افعال بد دوری کنند و کارهای نیک را انجام دهند تا به راحتی دنیا و آخرت برسند. آنان که به دستورات الهی عمل می کنند به بهشت و جهنم و عالم آخرت یقین دارند آنان که اعتنا نمی کنند، باور ندارد.
مسائلی همچون معجزات انبیاء و اندیشیدن برای انسان یقین را به ارمغان می آورند، از این رو است که در روایات ائمه اطهار (ع) به اندیشیدن و تفکر دستور داده اند.
یقین و باور داشتن به اصول و فروع دین و عالم آخرت بالاترین درجه ایمان است.
امام صادق (ع) می فرمایند: "ایمان یک درجه بالای اسلام است و پرهیزکاری یک درجه بالای ایمان است و یقین یک درجه بالای تقوی است و چیزی کمتر از یقین میان بندگان تقسیم نشده است."
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: "همانا بالاترین مراتب ایمان یک درجه است، هر کس به آن برسد تحقیقا رستگار شده و کامیاب می گردد و آن این است که باطنش در صلاحیت به مرتبه ای رسیده باشد که باک نکند برای آن هر گاه ظاهر شود و به رنج نیفتد هر گاه پنهان گردد."
امیرالمومنین (ع) از امام حسن و امام حسین علیهماالسلام پرسیدند: فرق میان ایمان و یقین چیست؟ ساکت شدند، به امام حسن (ع) فرمودند: ای ابامحمد! جوابگو، عرض داشتند: میان آن یک وجب است. فرمودند: این چگونه است؟ عرض داشتند: زیرا ایمان آن چیزی است که با گوشهایمان شنیدیم و با دل هایمان تصدیق کردیم و یقین آن چیزی است که با چشمانمان دیدیم و با آن بر آنچه از ما پنهان شده، استدلال کردیم.
حضرت زین العابدین (ع) بعد از نماز مغرب زیاد می نشستند و از خدا یقین می خواستند، امیرالمومنین (ع) نیز خطبه ای فرمودند: "ای مردم! از خدا یقین بخواهید و در سلامتی یافتن به سوی او رغبت کنید."
از امام موسی بن جعفر (ع) نقل است که فرمودند: "بندگان خدا نعمت های خدا را با اصلاح خودتان یادآوری کنید که در این صورت یقین خود را می افزایید و سودی گران می برید."
امام صادق (ع) فرمودند: "راضی شدن به ناخوشی قضا، از بالاترین مراتب یقین است."
از یونس نقل شده که گوید: به امام رضا (ع) عرض کردم: یقین چیست؟ فرمودند: "توکل کردن بر خدا و تسلیم شدن برای خدا و راضی شدن به قضای خدا و به خدا تفویض کردن."
از امام صادق (ع) نیز روایت است که فرمودند: "یقین بنده را به هر حال بلند و مقام عجیب می رساند."


پی نوشت:
1- بحارالانوار

2- کنزالعمال
3- اصول وافی
منبع:قدس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین