عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۵۲۶۴
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
درس‌های قرآن «معلم دوست‌داشتنی»
خداوند می‌فرماید: «أَوْفُوا بِعَهْدی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ»(بقره/40) به پیمان‌های من وفا کنید، من هم به شما وفا می‌کنم؛ «فَلَنْ یُخْلِفَ اللّهُ عَهْدَهُ»(بقره/ 80) و خداوند هرگز پیمان‌شکنی نمی‌کند.
عقیق:حجت‌الاسلام قرائتی که بیش از 30 سال به تدرس علوم و معارف قرآنی می‌پردازد سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد بر همین اساس نام «معلم دوست داشتنی قرآن» را برای وی برگزیم و در طرحی با همین عنوان از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ایراد شده در برنامه درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام قرائتی می‌پردازیم.

در ادامه بخشی از این مطالب با موضوع «مکر و خدعه» که در تاریخ 25 خردادماه سال 1361 در برنامه درس‌هایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان خبرگزاری فارس می‌شود.

به عهد خود وفادار باشید

نکته 1) در قرآن آیاتی درباره‌ عهد داریم که می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ»(مائده/1) ‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید! به عقدها و به پیمان‌ها وفا کنید.

نکته 2) اگر کسی خواسته باشد در ازدواج کلاه‌برداری کند و بگوید این قدر مهریه توست و بعد تصمیمش باشد که این مبلغ را ندهد، مورد خطر است و روایاتی داریم که لحن خیلی شدید است به طوری که می‌فرماید: اگر کسی در هنگامی که عقد می‌بندد، مهریه‌ای را می‌گوید، ولی نیت او در قلبش این است که فعلاً می‌گوییم و بعداً بازی در می‌آوریم، گویا زنا کرده است. خدا در قرآن می‌فرماید: «أَوْفُوا بِعَهْدی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ»(بقره/40) به پیمان‌های من وفا کنید، من هم به شما وفا می‌کنم. بنابراین دعاهایتان را نیز مستجاب می‌شود.

چرا دعاهای ما مستجاب نمی‌شود؟

نکته 3) کسی به امام گفت: قرآن می‌گوید اگر دعا کنید، مستجاب می‌کنیم. ما هر چه دعا می‌کنیم مستجاب نمی‌شود؟ جوابش این است که آیا حرف‌هایی که خدا به شما زده است، گوش داده‌اید؟ شما که توقع داری هر چه به خدا می‌گویید، گوش بدهد، چند رکعت نماز با توجه خواندی؟

نکته 4) قرآن می‌فرماید: «وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ»(بقره/177) مؤمن کسی است که وفای به عهد کند «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ»(مائده/2) یعنی تعاون بر وفای به عهد داشته باشید که یکی از پیمان‌های خدا ایمان به رهبری است.

برای نجات مستضعفان بجنگید

نکته 5) «وَ ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ»(نساء/75) قرآن انتقاد می‌کند که چرا در راه خدا و در راه نجات مستضعفین قتال و جنگ نمی‌کنید؟ باید در راه نجات مستضعفین جنگید.

نکته 6) اگر عده‌ای یک مظلومی را می‌کشند و شما می‌ایستی و تماشا می‌کنی حکم اسلامی این است که یا باید فریاد بزنی، یا اگر فریادت به جایی نمی‌رسد باید رد شوی بروی. و اگر چنین نکنی خواهند گفت: چرا فریاد نزدی؟ از این مسئله می‌فهمیم که انسان باید تعهد داشته باشد. حتی مسلمان در برابر یهودی متعهد است.

اگر خودت هم پول نداری برای کمک به ضعیف دست به کار شو

نکته 7) قرآن در یک آیه می‌گوید: «وَ لا یَحُضُّ عَلى‏ طَعامِ الْمِسْکینِ»(حاقه/34) و در آیه دیگر می‌گوید: «وَ لا تَحَاضُّونَ عَلى‏ طَعامِ الْمِسْکینِ»(فجر/18) یعنی اگر خودت هم پول نداری که به مسکین بدهی، ولی آبرو و زبان و جرأت داری باید دست به کار شده و به مردم کمک کنی.

برای مشاهده متن کامل به اینجا مراجعه کنید.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین