عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۹۹۴
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
یا علی! سوگند به خداوندی که مرا بشیر و نذیر مردم مبعوث کرد، وقتی که انسان برای نماز وضو بگیرد، گناهانش ریخته می شود و زمانی که رو به قبله کند، پاک می شود.
عقیق:حضرت امیرالمومنین (ع) بر جمعی وارد شدند و از آنها سوال فرمودند: "آیا می دانید امیدبخش ترین آیه قرآن کدام است؟" هر کس به فراخور حال خویش آیه ای را عنوان کرد.
بعضی گفتند: آیه "إِنَّ اللّهَ لاَ یَغْفِرُ أَن یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ" (نساء، 48) یعنی خداوند جز شرک، گناهان دیگر را می بخشد.
بعضی دیگر بر آن بودند که این آیه است: " وَمَن یَعْمَلْ سُوءًا أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللّهَ یَجِدِ اللّهَ غَفُورًا رَّحِیمًا" (نساء، 110) یعنی هر کس خلافکار و ظالم باشد ولی اتغفار کند، خداوند را بخشنده و مهربان می یابد.
عده ای اظهار داشتند آیه " قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّـهِ إِنَّ اللَّـهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ" (زمر، 53)
یعنی ای بندگان من که در حق خود اسراف کرده اید! از رحمت خدا مایوس نشوید زیرا او همه گناهان را می بخشد.
تعدادی هم به این آیه نظر داشتند" وَالَّذِینَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ" (آل عمران، 134)
کسانی که کار زشتی انجام دادند و به خودشان ظلم کردند، یاد خدا می کنند و برای گناهان خویش استغفار می نمایند و کیست جز خداوند که گناهان را ببخشد.
بعد از اینکه امیرالمومنین (ع) نظرات آنان را شنیدند، فرمودند: از حبیبم رسول خدا (ص) شنیدم که امیدبخش ترین آیه در قرآن این است: " وَأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَیِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّـیِّئَاتِ ذَلِکَ ذِکْرَی لِلذَّاکِرِینَ" (هود، 114)
سپس پیامبر (ص) ادامه دادند: یا علی! سوگند به خداوندی که مرا بشیر و نذیر مردم مبعوث کرد، وقتی که انسان برای نماز وضو بگیرد، گناهانش ریخته می شود و زمانی که رو به قبله کند، پاک می شود. یاعلی! مثال اقامه کننده نمازهای روزانه، مثل کسی است که هر روز پنج مرتبه در نهر آبی که جلوی منزل او است، خود را شستشو دهد.


پی نوشت:
1- مجمع البیان
2- دقایقی با قرآن
منبع:قدس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین