عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۵۴۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۱
حجت‌الاسلام گلی عنوان کرد
سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد گفت: سال گذشته در جلسه‌ای با حضور وزیر ارشاد و استاندار تهران بر راه‌اندازی خانه هنرمندان مسجد تأکید شد تا فضایی را برای نگهداشت و ارتقای هنری جوانان فراهم کنیم.
عقیق: حجت‌الاسلام جواد گلی سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان تهران در مراسم تجلیل از خبرنگاران گفت: با توجه به مسائل جامعه که نیازمند درک موضوعات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اطلاع‌رسانی، آسیب‌ها، مشکلات، معضلات و البته فرصت‌ها هستیم باید بتوان پیام‌رسان شایسته‌ای برای کشورمان باشیم چرا که خبرنگاری و رسانه‌ای بودن در کشور ما بسیار سخت است.

وی با اشاره به جایگاه خبرنگاران اظهارداشت: همانطور که معتقدید در روایات اسلامی، قضاوت از مشکل‌ترین کارها شمرده شده است لذا افرادی که نمی‌توانند رفتارهای دینی را در خود نهادینه کنند نباید در مسند قضاوت قرار گیرند از این رو کار خبرنگاری یک جور قضاوت درباره رخدادها، رفتارها، عملکردها در کشور است و این قضاوت را در موضع قاضی قرار گرفتن کار ما را سخت و دشوار می‌کند بنابر این قضاوت، کار مسئولیت آوری است.

* خبرنگاری یعنی گاهی انتشار اخبار ناخوشایند

سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان تهران ابراز داشت: امیدواریم بتوانیم در نگارش اخبار، بدست آوردن اخبار، به تحلیل صحیحی رسیده و در یک فضای باز فرهنگی، اطلاع‌رسانی اخبار را به درستی انجام دهیم و همچنین مسئولان ما بپذیرند که خبرنگاری یعنی گاهی انتشار اخبار ناخوشایند!

وی گفت: اساساً حوزه رسانه، خبر، اطلاع‌رسانی وقتی مفهوم پیدا می‌کند که در بخشی از فعالیت‌های خویش کاستی‌ها را معرفی کند لذا رسانه موفق رسانه‌ای نیست که فقط به تعریف و تمجید بپردازد.

* شاخص مشخصی برای کارهای فرهنگی وجود ندارد

حجت‌الاسلام گلی در خصوص تشریح برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان تهران تصریح کرد: در سال جاری رویکرد خود را به برنامه محوری گذاشته‌ایم و معتقدیم فعالیت‌های فرهنگی باید مبتنی بر یک برنامه جامع و دقیق باشد.

وی افزود: اساساً در کشور ما خسران بزرگی است که هنر ساختن یک جاده و یا یک خودرو قابلیت اندازه‌گیری کیفی و کمی را دارد اما متأسفانه تربیت انسان اینگونه نیست و هرکسی اقدام به کارهای فرهنگی می‌کند و هیچ شاخص صحیحی در این زمینه ندارد.

سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان تهران گفت: یکی از اصول مد نظر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، مخاطب‌شناسی است، از این رو معتقدیم مخاطب امروز ما جوانانی هستند که نقطه‌نظرات، دیدگاه‌ها و امیال متفاوتی نسبت به دوره‌های قبل و بعد از خود دارند که متأسفانه کارهای فرهنگی براساس نیازها و امیال جوانان طراحی نشده و ما افکار سنجی و نیاز سنجی صحیحی نداشته‌ایم و ازاین رو ما به دنبال آن هستیم که برنامه‌های خویش را در راستای مخاطب‌شناسی و نیاز مخاطب پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که موجب می‌شود بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی موجب اقبال جوانان قرار نگیرد آن است که برنامه‌ها را برای خودمان طراحی کرده‌ایم و نه قشر جوان.

* تشکیل 99 کانون‌ تخصصی تعالی خانواده در کمتر از 6 ماه

حجت‌الاسلام گلی با بیان اینکه در راستای برنامه محوری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، چند برنامه اصلی در سال جاری مد نظر قرار گرفته است، اظهارداشت: تشکیل کانون تعالی خانواده است که یک نهاد و تشکل مردمی جدید برای استحکام بخشی به نظام خانواده است که در این طرح سعی شده فعالیت دامنه‌دار، آموزشی و پیگیرانه و علمی در حوزه خانواده طراحی شود و خوشبختانه ظرف مدت کمتر از 6 ماه 99 کانون تخصصی تعالی خانواده در استان تهران تأسیس شده است.

وی ادامه داد: در کانون تخصصی تعالی خانواده موضوعاتی همچون آموزش‌های لازم به جوانان حول محور انتخاب صحیح و بهنگام، برگزاری دوره‌های آموزشی برای زوج‌های جوان که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرد، همچنین موضوع تربیت فرزند و مباحث مرتبت با فرزندداری مطرح می‌شود که پیش‌بینی می‌شود 25 هزار نفر در استان تهران در کانون تعالی خانواده حضور یابند.

* خانه هنرمندان مسجد تأسیس می‌شود

سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان تهران عنوان کرد: از دیگر برنامه‌های ستاد کانون‌های مساجد، تأسیس خانه هنرمندان مسجد است که فعالیت این گروه براساس کشف، پرورش و نگهداری استعدادهای هنری جوانان در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است بنابراین ما وظیفه داریم برنامه‌های هنری در حوزه تئاتر، سرود، انیمیشن، فناوری‌های جدید، خط، نقاشی و گرافیک و... را در حوزه‌های گوناگون برگزار کنیم لذا تلاش ما بر آن است که با تأسیس خانه هنرمندان فضایی را برای نگهداشت و ارتقای هنری جوانان فراهم کرده و آنها را به سایر محیط‌ها نسپاریم.

وی در خصوص تأسیس خانه هنرمندان مسجد توضیح داد: سال گذشته در جلسه‌ای با حضور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، استاندار تهران این ایده رونمایی و بر راه‌اندازی آن تاکید شد و این خانه هنرمندان مسجد به هیچ عنوان با خانه هنرمندان سینما، موازی کاری نخواهند داشت چرا که ما با بچه‌های مسجد و علاقه‌مند به این حوزه سر و کار داریم و خانه هنرمندان مسجد شامل حوزه‌هایی مانند تئاتر، سینما، موسیقی، ادبیات و شعر، سرود و هم‌آوایی است.

 

وی ادامه داد: هیأت امنای خانه هنرمندان مسجد از شاخص‌ترین نخبگان کشور هستند که در طراحی خانه هنرمندان نیز به ما کمک می‌کنند.

حجت‌الاسلام گلی با اشاره به اوقات فراغت کودکان، نوجوانان و جوانان اظهارداشت: این مرکز در حوزه افزایش دانش و مهارت‌های فرهنگی که به عنوان یک استراتژی مورد توجه قرار می‌گیرد، دیدار با اندیشه‌ها مطرح می‌شود که روزانه 1000 تن از مسئولان کانون‌های ما در یک اردوی سه روزه در مشهد مقدس به مدت 12 ساعت دانش افزایش شناسایی آسیب‌های فرهنگی را فرا می‌گیرند.

وی در خصوص توسعه کمی و کیفی کانون‌های مساجد خاطرنشان کرد: امکانات سخت‌افزاری شرط اولیه است و همه ما می‌دانیم بدون امکانات و بودجه نمی‌توان کار فرهنگی انجام داد اما برای موفقیت علاوه بر این شرط ما باید به ایده‌شناسی و مخاطب‌شناسی توجه داشته باشیم چرا که حلقه مفقوده جذب مخاطب است.

سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان تهران یادآور شد: در 6 ماه گذشته که از کانون‌های تعالی خانواده بازدید کردیم به بیش از 10 شهرستان استان تهران 1034 کانون فراخوان زدیم و از نزدیک با مشکلات و معضلات آنها آشنا شده و تفاهم‌نامه‌هایی هم در این خصوص امضاء شد.

وی گفت: از اصلی‌ترین فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد موضوع کتابخانه‌ها است که 394 کتابخانه در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد داریم که در راستای هم‌افزایی میان مدیران استان تهران تفاهم‌نامه‌ای با علیرضا مختارپور رئیس نهاد کتابخانه‌های کشور امضاء شد که به تجهیز منابع کتابخانه‌های مساجد کمک می‌کند.

گلی ادامه داد: حدود 394 کتابخانه مخزن‌دار داریم که بخشی از آنها دارای تالار مطالعه نیز هستند و بیش از 300 کتابخانه در شبستان مساجد وجود دارد.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین