عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۳۲۸
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳
حجت الاسلام طباطبایی،
استاد اخلاق حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شیعه از مخفی بودن مدفن حضرت فاطمه(س) خوشحال است گفت: اگر مدفن گل سر سبد عالم هستی مخفی نبود این بی خردان به آن هم حمله می کردند و حرمت ایشان را هم می شکستند و دنیا از این بی حرمتی کن فیکون می شد.
عقیق:حجت الاسلام محمد مهدی طباطبایی که شامگاه دوشنبه به مناسبت یوم الهدم در مسجد حاج ابوالقاسم باغزندان شاهرود سخنرانی داشت با اشاره به اینکه حفظ تعادل و تنظیم جسم و جان از مسائل مهم زندگی انسان است افزود: هرگاه این تعادل به هم بخورد مشکلات عدیده ای برای انسان به وجود می آورد.

وی با بیان این مطلب که ارزش و عظمت روح را نباید فراموش ساخت خاطرنشان کرد: اگر روح و بدنی با هم رشد نکنند و رشد یکی عقب بیفتد توازن به هم می خورد و هیچکدام توانایی همراهی دیگری را نخواهد داشت.

برای تاثیر گذار بودن باید آگاه بود و دانست

این استاد اخلاق با یادآوری این نکته که انسان هم روح حیوانی دارد هم روح معنوی تصریح کرد: روح حیوانی که شامل غرایز انسانی است تا حدی رشد می کند یعنی آنچه وابسته به غرایز است رشد می کند اما روح انسانی که شامل ارتباط خوب با مردم، اخلاق مناسب و ... یعنی آنچه با فطرت و خلقت انسان در ارتباط است باید رشد داده شود.

طباطبایی شیرازی با تاکید بر این که انسان های امروز بیش از گذشته دچار ناراحتی های روحی می شوند عنوان کرد: این ها همه به دلیل برهم خوردن توازان و هم وزنی روح و جسم است باید بدانیم تا بتوانیم تاثیر گذار باشیم و این دانستن هم آسان است هم سخت.

وی ایمان به خدا را در مرتبه دیگری در طول این رشد هموزن قرار داد و اذعان داشت: ایمان به خدا یعنی ایمان به غیب، چیزی که دیدنی باشد کافر هم به آن ایمان می آورد ولی این ایمان آن ایمانی که پیامبران از اولین تا آخرین از مردم خواستند و به مردم معرفی کردند نیست.

مومن کسی است که هر چه پیغمبرش گفت سمعا و طاعتا بپذیرد

استاد اخلاق با اشاره به آیه "الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ" نشانه های مومن را نام برد و ادامه داد: مومنان از آنچه روزیشان شده انفاق می کنند این روزی فقط مادی نیست کافر هم از روزی مادی خود می بخشد مومن از هر چه روزیش شده علم، اخلاق، نصیحت، ادب خیر خواهی و .... انفاق می کند این یعنی مومن.

طباطبایی شیرازی ایمان به غیب را ایمان به رسالت پیغمبر دانست و بیان داشت: چرا وقتی سراغ پزشک می روید هر دارویی تجویز کند می خورید با این که نمی دانید آن دارو از چه چیزی ساخته شده؟ فقط چون دکتر را قبول دارید، به او ایمان دارید، مومنی که به پیامبر ایمان داشته باشد هم همینگونه رفتار می کند.

وی پیامبر شناسی را باور داشتن به پیغمبر معرفی کرد و یادآور شد: ایمان به معاد و قیامت، باور داشتن های مردم روی زمین از بدو خلقت که آدم ابوالبشر آمد تا روز خاتم نبود و تا امروز که امامت ما را به انتظار خود گذاشته ایمان به غیب است.

شیعه خوشحال است که مدفن فاطمه زهرا(س) مخفی است

این استاد اخلاق با اشاره به  این که تا زمان پیامبر(ص) ایمان به غیب محکم در بین مسلمانان وجود داشت تاکید کرد: هنوز پیامبر در بستر وفات بود و دار فانی را وداع نگفته بود ایمان به غیب را از مسلمانان گرفتند و دنیا به اینجا کشیده شد که یک عده می آیند قبور ائمه را به خاطر عقاید باطل نابود می کنند.

طباطبایی شیرازی ابراز داشت: یوم الهدم تنها هجمه و نابودی قبر ائمه بقیع نبوده به آن هم خلاصه نشده، سامرا و مرقد امام موسی کاظم هر روز در معرض تخریب است، به مقبره امام رضا(ع) و قبر عزیز پیامبر اکرم(ص) هم تعرض و حمله کرده اند، اما شیعه خوشحال است که دردانه پیامبر (ص) حضرت فاطمه زهرا (س) مدفنش مخفی است.

وی اظهار داشت: اگر مدفن گل سر سبد عالم هستی مخفی نبود این پست فطرتان بی خرد به آن هم حمله می کردند و حرمت او را هم می شکستند و دنیا از این بی حرمتی کن فیکون می شد، خداوند این عزت را به حضرت زهرا(س) داد که روزی بیاید که قبرش به دست فرزند صالحش آشکار شود و محترم و عزیز و شریف باشد و هیچ کس جرئت حمله و نابودی آن مزار شریف را نداشته باشد.

انتظار آمدن منجی باید از اعماق قلب باشد نه لقلقه زبان

استاد اخلاق جنوب شرق تهران با اشاره به این که اگر می گویید به پیامبر و امامان علاقه دارم این همان رشته ایمان است گفت: امامان معصوم همه مخلوقات خدا هستند و نشان دهنده خالق، آیینه حضرت حق و جلوه گر خدا هستند و باید توجه ولاییمان را به آنها بیشتر کنیم.

طباطبایی شیرازی با بیان این مطلب که خداوند یازده امام را فرستاد و آمدند که مردم گوش به فرمان آن ها باشند افزود: ولی دوازدهمین امام را خدا نگه داشته تا جامعه به کمال برسد اینقدر باید دنیا سختی و جور بکشد تا زمینه ظهور فراهم شود مردم رسیدن منجی را از اعماق قلب خود بخواهند نه لقلقه زبانشان باشد.

وی یادآور شد: همین قدرت ایمان بود که حماسه های صدر انقلاب اسلامی را خلق کرد ولی امروز هر چه جلوتر می رویم مردم ایمان باوری خود را بیشتر از دست می دهند و دشمن هم بخوبی در این زمینه کار کرده تا این ایمان باوری از مردم گرفته شود، باورها را چنان به خطر انداخته که در خانواده های به ظاهر متدین اعمالی رخ می دهد که فرزندان از آنها گله می کنند.

متدینین بدانند هر حرکت اشتباهشان به ضرر دین است

این استاد اخلاق با تاکید بر این که اگر کسی بتواند حتی یک نفر را بر ایمانش نگه دارد به اسلام خدمت کرده خاطرنشان ساخت: ایمان من ایمان نیست اگر یک آدم متدین خلافی کرد من از ایمانم برگردم او خلاف کرده همه متدینین که خلاف نکرده اند اشتباه نکرده اند ولی متدینین هم بدانند هر حرکت اشتباهشان به ضرر دین است و جزایش را خواهند دید.

دشمن تلاش دارد ایمان به غیب را از مردم بگیرد

طباطبایی شیرازی با بیان این مطلب که امروز باورهای غلط را به جای باورهای سالم به میدان آورده اند تصریح کرد: ایمان به غیب را از مردم گرفته اند و جای غیب را با شهود عوض کردند و این یعنی انحراف یعنی منافع زودرس را جایگزین منافع دیررسی که پیامبر وعده داده قرار دادن و به انحراف کشیدن افکار و اعتقادات مردم. والدین فرزندان خود را از ایمان غیب به ایمان شهودی نکشانند.

وی در پایان با تاکید بر این که اگر ایمان به غیب بین موجودات و ممکنات کاهش یابد باعث ذلت و خواری مردم می شود عنوان کرد: انسان نباید غافل باشد که چه می کند روزگاری خواهد آمد که پشیمان خواهد شد و آن روز می گویند فخذوه و فغلوه و دیگر هیچ کاری از دستت بر نمی آید که انجام دهی و فریاد وا حسرتا فایده ای ندارد.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین