عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۲۱۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۷
مسجد، مرکزی است که امروز قدرش مجهول و فردای قیامت برای آنان که حقش را ادا نکردند، بزرگ‏ترین اندوه و حسرت و واسطه شرمساری و خجالت در پیشگاه حضرت دوست است.
عقیق: راوی می‏گوید: از حضرت صادق(ع) شنیدم که مساجد به پروردگار عالم از همسایگانی که در آن شرکت نمی‏کنند، شکایت بردند. خطاب رسید که: به عزت و جلالم سوگند، در صورت استخفاف به مساجد یک نماز از آنان قبول و آنان را به عدالت در بین مردم آشکار نمی‏ کنم و به رحمتم نمی‏رسند و در بهشت مجاور من نخواهد بود.
پیامبر خدا(ص) فرمود: در دنیا مهمان باشید، این دلبستگی‏ها و آرزوها شایسته مهمان نیست، مساجد را به عنوان خانه اصلی خود بگیرید، دل ها را به رقت عادت دهید، زیاد اندیشه کنید و از خشیت حق گریه داشته باشید، موت و اهوال قیامت را نصب العین قرار دهید، این چه زندگی غلطی است که ساختمانی کرده‏اید که در آن سکنی ندارید و آن قدر جمع کرده‏اید که برای شما قدرت خوردن نیست، از خدایی که به سوی او باز می‏گردید، پروا کنید!
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: حق مساجد را بدهید که آن دو رکعت نماز است پیش از اینکه در آن بنشینید.
پیامبر اکرم (ص) فرمود: هر کس به مسجدی از مساجد خدا برای نماز جماعت برود، برای هر قدمی که برمی‏دارد هفتاد هزار حسنه منظور شود و به همان اندازه درجاتش بالا رود.
آن حضرت همچنین در جای دیگری فرمودند: در قیامت، سه چیز به حضرت حق شکایت برند: قرآن، مسجد، عترت.
قرآن می‏گوید: پروردگارا! مرا از نظر معنی تغییر داده و پاره کردند. مسجد می‏گوید: پروردگارا! مرا بیکار گذاردند و ضایع کردند. عترت می‏گوید: الهی! ما را کشتند و راندند و آواره کردند.
پیامبر صلی الله علیه و آله می‏فرماید: من برای احقاق حق اینها در پیشگاه حضرت حق زانو می‏زنم. خداوند می‏فرماید: من به محاکمه خائنان به این سه برنامه سزاوارترم.
پیامبر اسلام(ص) همچنین در اهمیت مسجد فرمودند: برای مساجد مردمی است که از شدت علاقه و توجه به مسجد، گویی مانند میخ های کوبنده به مسجدند، ملائکه همنشین آنانند، چون غایب شوند، از آنان جستجو کنند و به هنگام بیماری از آنان عیادت کنند و به وقت حاجت به آنان کمک دهند.
خاتم پیامبران همچنین می فرمایند: نشستن در مسجد به انتظار نماز عبادت است، اگر حدثی در آن نباشد. گفتند: حدث چیست؟ فرمود: غیبت‏.
امام علی(ع): نشستن در مسجد در نزد من بهتر است از نشستن در بهشت؛ چرا که در نشستن در بهشت خشنودی من است و در نشستن در مسجد، رضایت پروردگارم.


منبع:قدس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین