عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۴۱۹۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶
16 و 17 مهرماه؛
دبیر علمی نخستین کنگره ملی حضرت بی بی حکیمه(س) از برگزاری این کنگره در روزهای 16 و 17 مهرماه همزمان با دهه ولایت خبر داد.
عقیق:دکتر آرمین محمودی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران و دبیر علمی نخستین کنگره بین المللی حضرت بی بی حکیمه(س) در نشست خبری با اشاره به فلسفه تکریم امامزادگان و برگزاری چنین کنگره هایی گفت: چهره های امامزادگان عظیم الشأن متعلق به جامعه بشریت اند و همگان از مواهب فکری، تربیتی و معنوی آنان بهره مندند و مراقد آنها در سراسر این مرز و بوم، کانونهای تربیتی، فرهنگی، اسلامی و معنوی برای آحاد مردم شریف ایران خصوصا جوانان عزیز به شمار می روند.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز امام راحل(ره) تاکید داشتند که امامزادگان عظیم الشأن می توانند پایگاهی برای آرامش مردم به شمار آیند و مقام معظم رهبری نیز تأکید دارند که بقاع متبرکه باید به قطب های فرهنگی تبدیل شوند.

محمودی گفت: در این راستا برنامه ریزی های خوبی از سوی مراکز فرهنگی بویژه سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر نهادها صورت گرفته است که برگزاری نخستین کنگره تکریم امامزادگان در سال 92 و نامگذاری روز 5 ذیقعده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز تکریم امامزادگان از جمله این اقدامات است.

وی افزود: در سال جاری نیز چندین کنگره درباره جایگاه عظیم این امامزادگان تدارک دیده شده که اولین برنامه برگزاری نخستین کنگره ملی بی بی حکیمه(س) است.

دبیر علمی نخستین کنگره ملی حضرت بی بی حکیمه(س) با اشاره به جایگاه معنوی و علمی این بانوی عظیم الشأن گفت: حضرت بی بی حکیمه (س) یکی از بانوان بزرگ صالحه، زاهده و عابده شیعه هستند که آستان مقدس ایشان واقع در 70 کیلومتری گچساران، بیش از هزار و 200 سال است که زیارتگاه مردم کرانه جنوبی خلیج فارس و دامنه های شمال و شرق رشته کوه زاگرس بالاخص مردم شریف استان کهکلویه و بویراحمد است.

وی افزود: این بانوی مکرمه فرزند امام موسی کاظم(ع) و خواهر امام رضا(ع) است و در بین فرزندان امام موسی کاظم(ع) از یک برجستگی علمی ویژه ای برخوردار بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران با اشاره به اهداف برگزاری نخستین کنگره ملی بی بی حکیمه(س) گفت: نخستین هدف از برگزاری این کنگره علمی، معرفی شخصیت حضرت بی بی حکیمه(س) و سیره نظری و عملی زندگی نامه ایشان و سپس معرفی آستان مقدس مقدس این امامزاده واجب التعظیم و از همه مهمتر حرکت در راستای تبدیل این امامزاده به قطب فرهنگی منطقه است.

وی با بیان اینکه دعوت به شرکت در این کنگره در قالب 18 موضوع به صورت پوستر و فراخوان علمی به سراسر کشور صورت گرفته است گفت: 30 هزار فراخوان و 20 هزار پوستر این کنگره به مراکز علمی، فرهنگی و نهادهای اداری و سیاسی و تمامی اصحاب قلم ارسال شده است و انتظار می رود اصحاب قلم و پژوهشگران در این راستا ورود پیدا کنند و یافته های علمی خود را در قالب مقاله به این کنگره ارسال نمایند.

محمودی درخصوص مهلت ارسال مقالات به این کنگره نیز گفت: آخرین مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه علمی این کنگره 15 مرداد بود که تا 30 مرداد تمدید شده است و احتمال تمدید یک هفته ای آن نیز وجود دارد و شرکت کنندگان می توانند مقالات علمی خود را در «پایگاه استنادی علوم جهان اسلام» به آدرس www.iscconferences.ir بارگذاری نموده و یا به صورت لوح فشرده به آدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران دبیرخانه علمی نخستین کنگره بین المللی حضرت بی بی حکیمه(س) ارسال نمایند.

وی افزود: نتایج داوری مقالات در شهریورماه همزمان با دهه کرامت اعلام خواهد شد و برگزاری کنگره نیز روزهای 16 و 17 مهرماه همزمان با دهه ولایت در شهرستان گچساران خواهد شد.

دبیر علمی نخستین کنگره بین المللی حضرت بی بی حکیمه(س) گفت: تیم علمی این کنگره زوایای مختلفی را برای ارائه امتیاز علمی برای صاحبان مقالات برگزیده در نظر گرفته اند که از جمله آن انتشار در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و کتاب مجموعه مقالات نشریه تخصصی انجمن مطالعات جهان اسلام است که با رایزنیهای صورت گرفته دو امتیاز علمی به صاحب این آثار تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: به دلیل آنکه این کنگره برای نخستین بار است که برگزار می شود و منابع علمی برای نوشتن مقاله کمتر وجود دارد. بنابراین یک «ضریب دشواری» برای مقالات علمی این کنگره در نظر گرفته شده است.

محمودی با بیان اینکه از مجموع مقالات رسیده تعداد 40 اثر برگزیده انتخاب خواهد شد، گفت: جوایز برگزیدگان به صورت معادل ریالی هزینه سفر عمره، عتبات عالیات و مشهد مقدس خواهد بود به این صورت که به 5 نفر اول تا سقف 30 میلیون ریال، 5 نفر دوم تا سقف 25 میلیون ریال، 5 نفر سوم تا سقف 2 میلیون ریال، 5 نفر چهارم تا سقف 15 میلیون ریال، 5 نفر پنجم تا سقف یک میلیون ریال و 15 نفر بعدی تا سقف 3 میلیون ریال تعلق خواهد گرفت.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه تاکنون تعداد 50 مقاله علمی به دبیرخانه این همایش واصل شده است، گفت: انتظار می رود طی روزهای پایانی مقالات بیشتری به این کنگره ارسال شود.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین