عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۳۲۱۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۸
آیات مهدوی. . .
همه ادیان معتقدند که نجات دهنده ای خواهد آمد؛ لذا در روایات متعدد آمده است که آن بندگان صالحی که وارث زمین خواهند شد، حضرت مهدی و یارانش هستند.
عقیققرآن کریم چراغی نورانی است که با وجود گذشت ده ها قرن از نزول آن هنوز مسیر حق طلبان را در طول تاریخ روشن کرده و در آینده همچنین خواهد بود، در این کتاب آسمانی آینده ای روشن به بشریت نوید داده شده است که با سیطره دین حق و البته توسط امام حق(عج) و یاران صالحش بر تمام جهان محقق می شود.
در این سلسله مباحث مهمترین آیه های قرآنی که درباره معارف مهدویت است به ترتیب سوره های قرآنی استخراج و به نکته های هر کدام پرداخته شده همچنین در کنار هر آیه یکی از موضوع های خاص معارف مهدوی متناسب با آن آیه نیز مطرح می شود.
سوره انبیا آیه 105
وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ
و ما در زبور- پس از تورات- نوشته‏ایم که این زمین را بندگان صالح من به میراث خواهند برد.
نکته ها؛
1- کلمه زبور در لغت به معنای هر نوع نوشته و کتاب است چنان که در قرآن نیز آمده است: "و کل شی فعلوه فی الزبر" ولی در آیه "و آتینا داود زبورا" به قرینه نام حضرت داوود به نظر می رسد که مراد کتاب اختصاصی آن حضرت است که در برگیرنده مجموعه مناجات ها، نیایش ها و اندرزهای ایشان بوده و پس از تورات نازل شده است.
مراد از "ذکر" در این آیه نیز تورات می باشد چنانکه در آیه 48 همین سوره تصریح شده که تورات ذکر است.
بعضی گفته اند که منظور از زبور در این آیه تمام کتب آسمانی مراد از "ذکر" قرآن مجید و کلمه "من بعد" نیز به معنای علاوه بر است که در این صورت معنای آیه چنین می شود: ما علاوه بر قرآن در تمام کتب آسمانی نوشتیم که وارثان زمین قطعا بندگان صالح من خواهند بود.
از امام صادق(ع) درباره زبور و ذکر سوال شد. آن حضرت فرمودند: ذکر نزد خداوند است و زبور کتاب نازل شده بر داوود است و همه کتاب های نازل شده نزد اهل علم است و آنان ما (اهل بیت) هستیم.
2- در پنج مورد از مطالب زبور (مزامیر) حضرت داوود – که امروزه جزو کتاب های عهد قدیم به شمار می رود- شبیه این تعبیر آمده است: "مردان صالح وارث زمین خواهند شد."
3- همه دین ها معتقدند که نجات دهنده ای خواهد آمد؛ لذا در زیارات حضرت مهدی را این گونه خطاب قرار می دهیم: سلام بر تو ای امامی که همه امت ها منتظرت هستند نه فقط مسلمان ها!
4- در روایات متعدد آمده است که آن بندگان صالحی که وارث زمین خواهند شد حضرت مهدی و یارانش هستند.
5- یکی از سنت های الهی آن است که بندگان صالح حاکم و وارث جهان باشند.
6- دین از سیاست جدا نیست.
7- به ارث بردن زمین و حکومت بر جهان دو شرط دارد؛ بندگی خداوند و انجام اعمال صالح.


پی نوشت:
برگرفته از کتاب "پرتوی از آیه های مهدوی" نوشته حجت الاسلام محسن قرائتی و کوشش حسن ملایی
منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین