عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۹۶۰
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷
آیات مهدوی
براساس آیه ۱۵۷ سوره بقره در غیبت امام عصر(ع) جمعی مرتد و جمعی دیگر در دین ثابت قدم می مانند و آزار شوند، در دوران غیبت او بردباران بر آزار، همانند جهاد کنندگان با شمشیر در رکاب رسول خدا هستند.
عقیققرآن کریم چراغی نورانی است که با وجود گذشت ده ها قرن از نزول آن هنوز مسیر حق طلبان را در طول تاریخ روشن کرده و در آینده هم چنین خواهد بود، در این کتاب آسمانی آینده ای روشن به بشریت نوید داده شده است که با سیطره دین حق و البته توسط امام حق(عج) و یاران صالحش بر تمام جهان محقق می شود.
در این سلسله مباحث مهمترین آیه های قرآنی که درباره معارف مهدویت است به ترتیب سوره های قرآنی استخراج و به نکته های هر کدام پرداخته شده همچنین در کنار هر آیه یکی از موضوع های خاص معارف مهدوی متناسب با آن آیه نیز مطرح می شود.
آیه 157 سوره بقره
أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ ﴿157﴾
بر ایشان درودها و رحمتى از پروردگارشان [باد] و راه‏یافتگان [هم] خود ایشانند (157)
نکته ها:
1- امام حسین فرمود: از ما اهل بیت دوازده مهدی است که اولین آنان امیر المومنین و آخرین آنها نهمین نفر از فرزندان من است. اوست قیام کننده به حق که خداوند به وسیله او زمین را پس از مرگش زنده می گرداند و دین حق را به دست او بر تمامی ادیان پیروز می نماید، اگر چه مشرکین نخواهند.
برای او غیبتی است که جمعی در آن مرتد شوند و جمعی دیگر در دین ثابت قدم بمانند و آزار شوند و به ایشان گفته شود: "کجاست این وعده اگر راستگو هستید؟" هر آینه در دوران غیبت او بردباران بر آزار و تکذیب مردم همانند جهاد کنندگان با شمشیرند در رکاب رسول خدا(ص).
2- هدایت صابران قطعی و مسلم است با آن که در قرآن هدایت یافتن بسیاری از انسان ها تنها یک آرزو است ولی در مورد صابران هدایت آنان قطعی تلقی شده است.
3- امام صادق(ع) فرمود: هر که چشم به راه دولت ما باشد و بر آزار و ترسی که می بیند شکیبایی ورزد فردیا قیامت در زمره ما محشور می گردد.
4- آثار و برکات صبر در قرآن؛
امنیت از مکر و حیله دشمنان، امداد غیبی الهی، قطعی بودن پیروزی، دریافت پاداش نیکوتر، محبوب الهی شدن، بهره مندی از همراهی خاصه الهی، پیشوایی بر مردم، ورود به بهشت، رفاه دنیوی، آرامش.
5- پرسش: آیا مشکلات جنبه مثبت نیز دارد؟
پاسخ: مشکلات آثار و برکات دیگری نیز به همراه دارد از جمله؛ انسان را به یاد ضعف خود می اندازد و غرورش را شکسته او را متواضع می کند، ارتباط انسان با خداوند زیباتر می شود، انسان در مشکلات به فکر چاره می افتد و استعداد و ابتکارش شکوفا می شود، مشکلات انسان را به یاد کسانی می اندازد که دائما در حوادث تلخ زندگی می کنند، انسان با صبر و شکیبایی بر مشکلات به مقام برتر و بالاتر می رسد، در مشکلات عواطف مردم تحریک شده، احساس هم دردی می کنند و به این وسیله پیوندهای عاطفی و اجتماعی محکم می شود، مردم با امداد و هم دردی و کمک رسانی به پاداش های الهی می رسند و انسان در مشکلات قوی و خودساخته می شود.

پی نوشت:
برگرفته از کتاب "پرتوی از آیه های مهدوی" نوشته حجت الاسلام محسن قرائتی و کوشش حسن ملایی
منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین