عقیق:طبق
آنچه از کتاب و سنت استفاده میشود انسان در فاصله میان مرگ و رستاخیز عمومی، یک
زندگانی محدود و موقتی دارد که برزخ و واسطه میان حیات دنیا و حیات آخرت است[1].
روح انسان در برزخ، به صورتی که در دنیا زندگی میکرد، بسر میبرد اگر از نیکان است از سعادت و نعمت و جوار پاکان و مقربان درگاه خدا بر خوردار میشود و اگر از بدان است در نقمت و عذاب و مصاحبت شیاطین و پیشوایان ضلال میگذراند. خدای متعال در وصف حال گروهی از اهل سعادت میفرماید:
وَ لا تحْسبنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا
فی سبِیلِ اللَّهِ أَمْوَتَا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ فَرِحِینَ
بِمَا ءَاتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ وَ یَستَبْشرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ
یَلْحَقُوا بهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ3
و در وصف حال گروهی دیگر که در زندگی دنیا از مال و ثروت
خود استفاده مشروع نمیکنند، میفرماید:
حَتی إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ
الْمَوْت قَالَ رَب ارْجِعُونِ لَعَلی أَعْمَلُ صلِحاً فِیمَا تَرَکْت
َکلا إِنَّهَا کلِمَةٌ هُوَ قَائلُهَا وَ مِن وَرَائهِم بَرْزَخٌ إِلی
یَوْمِ یُبْعَثُونَ4
پی نوشت ها:
[1] - بحار، ج 2، باب البرزخ، به نقل از شیعه در اسلام، طباطبایی،سید محمد حسین، صفحه 162
[2] - همان
[3] - سوره آل عمران، آیه 169 و 170
[4] - سوره مؤمنون، آیه 99 و 100
[5] - شیعه در اسلام، طباطبایی،سید محمد حسین، صفحه 162
منبع:جام
211008