۲۰ دی ۱۴۰۳ ۱۰ رجب ۱۴۴۶ - ۲۷ : ۱۱
عقیق:قناعت حالتي است نفساني كه باعث اكتفا كردن به قدر حاجت و ضرورت ميشود. اين صفت از صفات فاضله و اخلاق خوب است و بسياري از صفات ديگر مربوط به آن است. اگر انسان با روحية قناعت زندگي كند از اوصاف ناپسند، مانند: طمع، حرص و جمعآوريبيحدوحصر مال و ثروت بدور خواهد ماند.(1) صفت قناعت مَركبي است كه آدمي را به مقصد و سعادت دنيا و آخرت ميرساند. زيرا هر كس به قدر ضرورت قناعت كرد و دل را به تجمل و افزون طلبي نسپرد هميشه فارغالبال و مطمئن بسر خواهد برد، به گونهاي كه تحصيل آخرت برايش آسان و زندگي دنيا راحت ميباشد.
در مقابل، هر كه گرفتار صفت حرص و طمع شد، همواره پريشانخاطر و مضطرب است. با اين وجود، او چگونه ميتواند تحصيل آخرت نمايد و به سعادت ابدي نائل گردد، پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «خوشا به حال كسي كه به دين اسلام هدايت يابد، و به قدر كفاف به او برسد و قناعت كند.» همچنين فرمود: «اي مردمان! چندان سعي نكنيد كه به هيچكس نميرسد مگر آنچه از براي او مقدر شده است و هيچ بندهاي از دنيا نميرود مگر اينكه روزيي كه به او مقدر است به وي برسد.»
قناعت مستلزم غنا و بي نيازي است، معمولا انسانهاي قانع احساس بينيازي ميكنند
و از درخواست و طلب از ديگران خودداري ميكنند. اميرالمومنين علي بن ابي طالب ـ
عليهما السّلام ـ فرمود: «اي فرزند آدم! اگر از دنيا آن قدر ميخواهي كه كفايت تو
را كند، اندك چيزي از آن تو را سير ميكند و اگر زيادتر از كفايت ميطلبي، تمام
آنچه در دنيا هست تو را سير نخواهد كرد و كفايت تو را نخواهد نمود.»(2)
به هر حال، قناعت يعني اكتفا به قدر نياز و قانع شدن به آنچه كه دارد، قناعت آدمي
را از آلوده شدن به بسياري از گناهان نگه ميدارد. آدم قانع همواره سير است و
احساس بي نيازي ميكند، برعكس افراد طماع و حريص هر قدر از اموال دنيا را جمعآوري
كنند باز عطش و تشنگياش بيشتر ميشود. انسان بايد ضمن اينكه خود، روحية قناعت را
در خويشتن ايجاد ميكند، ديگران را هم بايستي به اين وصف توصيه كند. به ويژه مدير
و سرپرست خانواده، وظيفة مهمي در اين زمينه دارد و بايد فرزندان را با روحية
قناعت تربيت نمايد.
پي نوشت ها:
1.
قمي، عباس، خلاصه معراج السعاده، قم، موسسه در راه حق، 1364، ص 90(با كمي تغيير).
2. همان، ص 91.
منبع:جام
211008