عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۸۰
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰

عقیق: این‌که روضه  و روضه خوانی از چه هنگام و چگونه از جمله شعائر رسمی مذهب شیعه گردید و به خصوص در ایران ارزش فراوان پیدا کرد،در این باره حاجی میرزا حسین نوری(1213 ش /1282 ش)، عالم ومحدث بزرگ شیعی در مقدمه کتاب لؤلؤ و مرجان، پس از بیان چگونگی مرثیه‌سرایی در روزگار ائمه (علیهم‌السلام) می‌نویسد:

«این صنف از مؤمنین [روضه خوان‌ها] اسمی مخصوص نداشتند تا ... ملاحسین کاشفی [وفات 906 یا 910 ق ] کتاب روضة‌الشهدا را تألیف نمود.»

پس از آن «مردم رغبت نمودند در خواندن آن کتاب در مجالس مصیبت و به جهت فصاحت و اغلاق آن کتاب، هر کس از عهده خواندن آن بر نمی‌آمد، بلکه اشخاص مخصوصه بودند که آن را درست آموخته، در مجالس تعزیه‌داری می‌خواندند و ایشان معروف شدند به روضه خوان؛ یعنی خواننده کتاب روضة‌الشهدا. پس از آن کم‌کم از آن کتاب به کتاب دیگر انتقال نمودند و از آن به خواندن از حفظ و آن اسمِ اول برایشان ماند و کار این طایفه اندک اندک بالا گرفت و برای اصل مقصد که گریانیدن باشد، مقدماتی پیدا شد از قصص و حکایات و ... و فنی شد مخصوص و ممتاز و کار ترقی آن به آن‌جا رسید که یکی از علمای اعلام می‌فرمود در مقام مطایبه و مزاح که: در این اعصار روضه خوانی داخل در علوم شده و علمی شده مخصوص که باید در تعریف آن گفت: علمٌ یَبحثُ فیه عن عوارضِ اجسادالشهداء و ما یتعلقُ بها». [روضه علمی است که درباره عوارض اجساد شهیدان و آن‌چه به آن وابسته است، بحث می‌کند]

 

کدخبرنگار: 212006


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین