عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۸۹۹
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱
عدم مؤاخذه در زمان نسیان
بخش چهارم برداشت کوتاه از یک آیه از قرآن کریم با عنوان «آیه‌های زندگی» با سخنرانی حجت‌الاسلام سید‌ ابراهیم راد هم‌زمان با روز چهارم ماه مبارک رمضان منتشر شد.
عقیقهمزمان با ایام ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و بهار قرآن هرروز یک آیه از کلام الله مجید را توسط «حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم راد» در برداشتی کوتاه و آزاد با محوریت مسائل اجتماعی و موضوعات مهم سبک زندگی با عنوان «آیه‌های زندگی» منتشر می‌کند.

در ادامه بخش چهارم آیه‌های زندگی، شرح آیه 61 سوره مبارکه کهف با موضوع «نسیان و عدم‌مؤاخذه» را می‌خوانید:

گاهی ما افرادی را در پیرامون خود می‌بینیم که موضوعی را فراموش می‌کنند و البته گاهی آنها را مؤاخذه می‌کنیم، آیه 61 سوره مبارکه کهف می‌فرماید: «فَلَمّا بَلَغا مَجمَعَ بَینِهِما نَسِیا حُوتَهُما فَاتَّخَذَ سَبیلَهُ فِی البَحرِ سَرَباً».

داستان ملاقات حضرت موسی و جناب خضر(ع) را می‌دانیم. سفر، سفر عجیبی است. حضرت موسی با وصی خود یوشع نبی حرکت می‌کنند. آنها به محلی می‌رسند. در این سفر پر رمز و راز به‌نام مجمع البحرین، یک ماهی پخته به‌همراهشان بود، طی اتفاق عجیبی این ماهی پخته را آنجا جا می‌گذارند و فراموش می‌کنند و به راه خود ادامه می‌دهند. قصه فراموشی از این قرار بود که طی اتفاق عجیبی، ماهی از دست آنها در رفت و یوشع آن را دید اما نسیان کرد این دیدن را به موسی منتقل کند و جناب موسی فراموش کرد از غذای خودشان سؤالی مطرح کند، رفتند و بعداً که ملتفت شدند به مسیر برگشتند.

ما خارج از این داستان باید تأملی کنیم، قرآن فرمود جناب موسی و یوشع نسیان کردند اما اصلاً در این آیه بویی از مؤاخذه و نگاه منفی نمی‌آید، بویی از تندی نیست و تقبیح نشدند. ما گاهی فرزندمان کلید ماشین را در ماشین جا می‌گذارد با این که یادش رفته و در را بسته، چگونه برخورد می‌کنیم.

خداوند پیامبرش را وقتی نسیان کرد مؤاخذه نکرد و اصلاً محلی برای مؤاخذه نیست در این آیات، ما با چه‌جوازی اگر همسرمان نسیان کرد و وسیله‌ای را جا گذاشت اجازه داریم برخورد تندی کنیم. البته اگر کسی عمدی این کار را بکند قضیه فرق می‌کند. اگرما با فرزندانمان در نسیانشان طوری برخورد می‌کنیم که دل‌رنجی یا نگرانی پیدا می‌کنند یعنی ما پیرو آیات قرآن نیستیم، باید خیلی مراقب باشیم اگر کسی نسیان کرد ما حق مؤاخذه او را نداریم حتی حق نداریم نگاه منفی به او بکنیم. قرآن فرمود دو پیامبر نسیان کردند ولو بر اثر آن مشکلی ایجاد شود. جناب موسی و یوشع مسیر را برگشتند و دلیلی برای مؤاخذه نیست.

خدا توفیق دهد اطرافیانمان را بر اثر نسیان مؤاخذه نکنیم چرا که ما بالاتر از خداوند که نیستیم.

 

دریافت


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین