عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۶۲۷
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۴
یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن؛2
بخش دوم برداشت کوتاه از یک آیه از قرآن کریم با عنوان "آیه‌های زندگی" با سخنرانی حجت‌الاسلام سید‌ ابراهیم راد همزمان با روز دوم ماه مبارک رمضان منتشر شد.
عقیق همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ماه ضیافت‌الهی و بهار قرآن هر روز یک آیه از کلام الله مجید را توسط "حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم راد" در برداشتی کوتاه و آزاد با محوریت مسائل اجتماعی و موضوعات مهم سبک زندگی با عنوان "آیه‌های زندگی" منتشر می‌کند.

در ادامه بخش دوم آیه‌های زندگی، شرح آیه هفتم سوره مبارکه مریم با موضوع "زمان اجابت دعا" را می‌خوانید:

خداوند درآیه هفتم سوره مبارکه مریم می‌فرماید:"یَا زَکَرِیَّا إِنَّا نُبَشِّرُکَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ یَحْیَی لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِیًّا"

ای زکریا! ما تو را به پسری مژده می‌دهیم که نامش یحیی است و پیش از این هم نامی برای او قرار نداده ایم.

نکته این است که حضرت ذکریا در سنین پیری به سر می‌برد اطرافیان و خویشانش افراد دشمن و منافق صفتی بودند کسانی بودند که بعد از او زعامت و مهتری قوم و همچنین ارث ذکریا را می‌بردند. جناب ذکریا از این بابت خیلی نگران بود اما همسر ایشان بچه دار نمی‌شد. دست به دعا برداشت و از خداوند طلب فرزند صالحی کرد و خداوند فرمود ذکریا دعای تو را مستجاب می‌کنیم لذا نه تنها دعایش را مستجاب کرد بلکه برای اجابت دعا، ملک وحی را فرستاد تا این اجابت را به صورت وحی به ایشان منتقل کند. یعنی خداوند یک وحی را خرج می‌کند تا ذکریا بداند دعایش مستجاب شده است.

ثمره این اجابت دعا تولد جناب یحیی بود. امام باقر(ع) فرمودند بین اجابت دعا و تولد حضرت یحیی 5 سال فاصله بود. بنابراین می‌بینیم دعا را یک پیامبر معصوم انجام داد اجابت دعا را خداوند انجام داد و از باب اتقان و خوشحالی قلب جناب ذکریا وحی فرستاده شد که دعای تو مستجاب شد.

گاهی ما در اول ماه مبارک دعا می کنیم و انتظار داریم شب قدر یا در نهایت آخر ماه مبارک دعایمان مستجاب شود. حوصله‌مان در دعا کردن کم است یک ماه برای استجابت دعایمان وقت می‌گذاریم در حالی که  پیامبر خدا دعا کرده 5 سال بعد به ثمر نشسته است. اساسا امور در دنیا، زمان‌دار و تدریجی است یعنی اینطور نیست که بلافاصله بعد از دعا اجابت باشد. اگر نبی الله دعا کند چنین است.حوصله ما در دعا کردن باید بیشتر از این باشد؛ ای بسا که خداوند ادعیه  و حاجات زیادی می خواهد از ما مستجاب کند اما نیاز به وقت دارد اما ما زود فکر می‌کنیم اجابت نشد و خداوند نشنید، چرا خداوند می‌شنود اما اقتضای عالم دنیا اینطور است.لذا استعجال در دعا نداشته باشیم، پافشاری در دعا داشته باشیم اما برای اجابت دعا عجله‌ای نکنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین