عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۰۳۳
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
رادیو معارف در برنامه «راه و بی راه» پشت پرده فرقه منحرف «اکنکار» را افشا می کند.
عقیق برنامه «راه و بی راه» که به بررسی و نقد جریان های نوپدید معنوی و منحرف می پردازد، در سه برنامه، فرقه اکنکار و شیوه های گسترش آن در ایران را بررسی می کند.

در این برنامه که به کارشناسی حجت الاسلام حمید رضا مظاهری سیف برگزار می شود، با استفاده از حضور یکی از نجات یافتگان فرقه اکنکار، پیشینه شکل گیری این جریان در آمریکا و سوابق خانوادگی و روانی پدیدآورندگان آن بررسی می شود.

در ادامه به شیوه های توسعه این عرفان واره کاذب در میان جوانان ایرانی اشاره می شود و فرد نجات یافته، از تجربه های خود در زمان حضور در این فرقه خواهد گفت.

این نجات یافته همچنین از آسیب های زیادی که در زمان حضور و پس از جدایی از فرقه انحرافی اکنکار دیده، پرده برمی دارد.

محرمانه بودن آموزش ها، تاکید بر رویابینی، هدف دانستن ابزار، دعوت به پذیرش استاد زنده و در قید حیات به جای بزرگان دینی که به ظاهر درگذشته اند و بستن راه های تفکر در فراگیران، از مهم ترین ویژگی های این فرقه است.

برنامه راه و بی راه کاری از گروه معارف و اندیشه رادیو معارف است که هر چهارشنبه از ساعت16 پخش می شود.


* اکنکار چیست؟

در میان جنبش های شبه معنوی جدید، « اکنکار» شاید تنها فرقه شبه دینی جدید باشد که بصورتی منسجم تر و مشخص تر در ایران به تبلیغ پرداخته است. مروجین این فرقه انحرافی مدعی هستند مکتب «اک» می تواند توسط افراد با مذاهب مختلف پذیرفته شود و مذهب قبلی آن ها را قدرتمندتر سازد.

اکنکار نیز مانند بودیسم و هندو به تناسخ و حلول (زندگی های مکرر) اعتقاد دارند اک ها برخلاف بودایی ها به دنبال تجربه خدا هستند. یعنی برای خود خدایی را متصور هستند و نور و صوت خداوند را مطرح می کنند. آنها می گویند هدف اصلی ما این است که فرد درک کاملتری از زندگی خود داشته باشد .

موسس این عرفان پال توئیچل است که عضو نیروی دریایی ایالت متحده آمریکا بوده و در سال1965 مثلا به روشنایی رسیده و تعالیم اش را تحت عنوان «عرفان اک» عرضه کرده است؛ مکتبی تعلیم گرفته از آموزه های یکی از اهالی تبت بنام « ربازارتابارز» توئیچل خود را پیامبر می دانست و پس از خود نیز این مقام را به شخص دیگری به نام «هارولد کلمپ» عضو نیروی هوایی آمریکا که شاگرد سری او بوده، واگذار کرد و امروزه استاد حق در قید حیات در طریقه اکن کار بشمار می آید.

کتاب مقدس این فرقه «شریعت کی سوگمات» نام دارد و مکتب یاد شده نیز به «فرقه دانش باستانی سفر روح» اشتهار یافته است. 

منبع:ایرنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین