۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۳ : ۰۷
عقیق:تعليم و تعلم از امور ممکني است که مي تواند در برزخ و بهشت وجود داشته باشد زيرا:
1- تعليم و تعلم جهان برزخ با تعليم و تعلم جهان مادي کاملا متفاوت است و با نظام عالم برزخ که فقط نظامي متفاوت با نظام عالم مادي است، تناسب دارد . در واقع چون انسان اين جهاني فقط با نظام حاکم بر اين
جهان آشناست، از درک چگونگي پديده هاي جهان برزخ عاجز است مگر آنکه بتواند به تجرد برزخي برسد (ر.ک . معاد يا بازگشت به سوي خدا، استاد شجاعي ج 1 ص 134)
2- بر اساس آيه 31 سوره فصلت، در بهشت برزخي هر چيزي که امکان دارد، مي شود خواست . بلکه فراتر از اين خدا در قرآن مي فرمايد که هر چه بخواهند در آنجا وجود دارد «فهم مايشاؤن فيها» ق / 35
(الميزان تفسير القرآن / 17/ 416)
مربوط به برزخ بهشت است نه بر اين اساس، ساکنان عالم برزخ از اين امکان برخوردارند که تعليم و تعلم را به عنوان امري از خدا بخواهند و خدا برايشان اين دو پديه را در سيماي برزخي و نوين آن بيافريند.
باتوجه به آنکه تکامل برزخي در اسلام از امور مسلم است، احتمال دارد که بتوانيم تعليم و تعلم درعالم برزخ را از اموري به حساب آوريم که باعث تکامل روح علاقمند به آن است.
لذا آشنايي با حقايق و شفاف شدن بسياري از واقعيات و ارتباط و گفت و گوي بسياري از ارواح در عالم برزخ قابل اثبات است و اين آزادي عمل و تکامل علمي براي مؤمنان وارسته و شهداي راه خدا بيشتر نمايان
است چنان که در قرآن مجيد مي خوانيم: «و لاتحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتا بل احياه .... و يستبشرون بالذين لم يلحقوا بهم من خلفهم ....» هرگز کساني را که در راه خدا کشته شدند مرده مپنداريد بلکه
زنده اند .... و براي کساني که از پي ايشانند و هنوز به آنان نپيوسته اند شادي مي کنند. (سوره ال عمران «3»، آيه 169 و 170) و يا درباره مؤمن ال فرعون مي خوانيم: «قيل ادخل الجنه قال يليت قويم يعلمون»
(پس از آن که به دستور فرعون کشته شد) گفته شد: به بهشت در آي ... گفت اي کاش قوم من مي دانستند. (سوره يس «36» ، آيه 26) و اين آگاهي بيشتر و شفاف سازي حتي از هنگام احتضار و ارتباط اوليه با
عالم برزخ شروع مي شود.(سوره مؤمنون «23»،آيه 100)
علاوه بر اينکه در روايات از حضور در مجلس پيامبران و امامان معصوم (ع) و شنيدن صوت حضرت داود (ع) ياد شده است که همه حکايت از بهره هاي علمي بهشتيان دارد.
منبع:جام
211008