عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۰۰۵
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۸
نخستین شماره از گاهنامه «فهیم نص» به همت کانون ادبیات عرب حوزه علمیه معصومیه منتشر شد.

عقیق:نخستین شماره از گاهنامه «فهیم نص» به همت کانون ادبیات عرب حوزه علمیه معصومیه قم(متشکل از طلاب دانشگاهی) با هدف تبیین جایگاه و خاستگاه زبان ادبیات عرب در نشر معارف اسلامی منتشر شد.

در این شماره خواننده با عناوینی نظیر شناسه کانون، اولین نشست مدیریت ادبیات عرب هست‌ها و بایدها، نقد کتاب «معناشناسی بلاغی قرآن»، بازخوانی رساله‌ای در اختلاف قرائت، طلبه و مدیریت تعطیلات تابستانی، کتاب‌شناسی «نصاب الصبیان» و ... روبرو می‌شود.

در سرمقاله این گاهنامه، رضا اسدنژاد با عنوان «ضرورت پویایی ادبیات عرب در حوزه‌های علمیه و بایسته‌‌های آن» می‌نویسد: پویایی ادبیات عرب در حوزه‌ای علمیه در راستای رسالت دینی خود ناگزیر از بهره گرفتن از منابع و مآخذ وحیانی چون کتاب و سنت هستند، از آنجا که خاستگاه اسلام جزیرة‌العرب بوده و اولین مخاطبان آن عرب زبان بوده‌اند و بالتبع پیامبر اسلام(ص) و سایر رهبران دین نیز از میان عرب مبعث و تعیین شده‌اند، بنابراین زبان دین، زبان عربی شده است، لذا هر عالم دینی ناگزیر باید بیش از همه چیز به زبان دین یعنی زبان عربی مبین آشنا شود و این آشنایی به اندازه گستره معارف دین در افق‌های مختلف سعه و ضیق پیدا کند، از این روی حوزه‌های علمیه به عنوان پرچمدار معارف دینی از قرون اولیه ظهور اسلام تا به امروز علی‌القاعده باید ارتباط تنگاتنگی با ادبیات عرب به عنوان ابزار فهم نصوص کتاب و سنت داشته باشند.

همچنین در یادداشتی دیگر با عنوان «بازخوانی رساله‌ای اختلاف قرائت» به قلم هادی ولی‌پور می‌خوانیم: یکی از مباحث مهم قرآن‌پژوهی بحث اختلاف قرائات قرآن است، از آنجا که این فعالیت مهم ریزه‌کاری‌های فراوانی دارد، بازخوانی این دسته از گزارش‌ها به منظور ترمیم پالایش و پیشرفت آن‌ها ضروری است، یکی از پژوهش‌های صورت گرفته در این عرصه عبارت است از رساله اختلاف قرائات اثر علامه حسن‌زاده آملی است که به جمع‌آوری موارد اختلاف دو قرائت حفص و ابوبکر بن عیاش از عاصم پرداخته است.

«طلبه و مدیریت تعطیلات تابستانی» نوشته سیدمرتضی حسینی کمال‌آبادی به آسیب‌شناسی نحوه گذراندن تعطیلات طلاب پرداخته و می‌گوید: اگر در آغاز تابستان نظری بر علمکرد دوستان افکنده باشی، تفاوت تدبیر در این تغییر برنامه را می‌بینی، برخی به سرعت به دنبال پیمودن درس‌های سال آینده می‌روند و عملاً‌ برای آنان تغییر برنامه‌ای رخ نمی‌دهد، برخی به دنبال درس گرفتن کتاب‌های درسی نظام قدیم حوزه مانند جامع المقدمات و مطول و معالم و قوانین و ... هستند، برخی همین برنامه‌ها را با هجرت به شهرهایی مانند مشهد و قم می‌خواهند پیگیری کنند و برخی....، اما به نظر می‌رسد که هیچ یک از این گونه تدبیرها برآیندی مطلوب در پی نداشته باشد.

وی در بخش دیگر از یادداشت خود با اشاره به مغتنم شمردن ایام تعطیلات برای پژوهش و تألیف کتاب بیان می‌دارد: نگاهی به زمان اتمام کتب تألیف شده توسط حضرت امام خمینی(ره) پژوهش‌محور بودن تعطیلات ایشان را نشان می‌دهد به طور مثال « التعلیقة على الفوائد الرّضویّة» 7 مرداد 1308، «تعلیقات علی شرح فصوص الحکم و مصباح الانس» 22 مرداد 1315، «تحریرالوسیله» شهریور 1343 و «التعادل و التراجیح» 7 خرداد 1330.

گاهنامه «فهیم نص» به بهای پنج هزار تومان در 68 صفحه منتشر شده است که علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این گاهنامه به دفتر معاونت پژوهشی مدرسه معصومیه مراجعه و یا با شماره 09363782751 تماس حاصل کنند.



منبع:فارس
211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین