عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۰۱۲۲
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۲
دومين شمار مجله (العتبه) ويژه آستان مقدس حضرت زينب كبري‌ سلام الله عليها به چاپ رسيد. اين مجله كه به صورت فصلنامه در بيروت توسط پژوهشگاه معارف حكيميه منتشر مي‌شود به مطالعه و بررسي ويژگيهاي مختلف و ابعاد گوناگون زيارتگاهها و مكان‌هاي مقدس اسلامي مي‌پردازد.

عقیق: رويكرد اين نشريه به بررسي اماكن مذهبي از زواياي متفاوت جغرافيايي، تاريخي، معماري، اجتماعي و معرفتي و جايگاه و نقش مناسك و آيين‌هاي عبادي و زيارتي در باورهاي اعتقادي است و مي‌كوشد تا علاوه بر ارائه اطلاعات مفيد به مسلمان و پيروان مذهب اهل بيت پرسشها و ابهامات موجود در ذهن غير مسلمانان را نيز پاسخ دهد و سوء تفاهم‌هاي احتمالي را برطرف سازد.


شماره نخست اين مجله به كعبه مشرفه اختصاص داشت و به موضوعات متفاوتي در باره خانه خدا پرداخته بود و در شماره دوم به دليل حوادث سوريه و توجه جهاني به مرقد منور حضرت زينب كبري سلام الله عليها اين مكان مقدس مورد مطالعه و معرفي قرار گرفته است.
توجه عمومي در ميان نخبگان جهان مخصوصا خاورميانه به مناسك ديني و آيين‌هاي عبادي مسلمانان و به طورخاص شعار مذهبي شيعيان باعث شد تا پژوهشگاه معارف حكميه كه پيش از اين عمدتا بر موضوعات كلامي، فلسفي و انديشه ديني متمركز بود انتشار مجله (العتبه) را دستور كار خود قرار دهد و بكوشد تا بدين وسيله تا اندازه اي به پرسشهاي موجود در باره زيارتگاهها و آيين‌هاي مذهبي مسلمانان و مخصوصا شيعيان پاسخ دهد.
موضوعاتي كه در دومين شماره فصلنامه (العتبه) بدانها پرداخته شده عبارتند از: شخصيت و تاريخ زندگي حضرت زينب سلام الله عليها، ابعاد روحي و جايگاه معنوي آن حضرت، بازخواني مسير اسارت از كربلا تا شام، فرزندان حضرت زينب، خطبه آن حضرت در كوفه، مرقد عقيله بني هاشم و جايگاه نمادين آن در باورهاي مذهبي مردم، مراحل تاريخي ساخت و معماري مرقد و نيز آداب زيارت و نيز مرقد عبدالله بن جعفر همسر حضرت زينب كبري.
در پايان نيز به تناسب حوادث اخير سوريه و حملات تروريستهاي تكفيري به مراقد و عتبات مقدسه مقالاتي با كوضوع جامع شناسي خشونت و ريشه‌هاي فردي و اجتماعي و سير تاريخي آن قرار دارد. همچنين مقالاتي با موضوع مطالعات جامعه شناختي عزاداري محرم در اين شماره نشريه ديده مي‌شود و صفحات مجله با عكسهاي ديدني مانند تصاوير امام موسي صدر و علماي سوريه در اين زيارتگاه و تصاوير قديمي مرقد شريف و مراحل بازسازي آن تزيين يافته است.
مديريت اين نشريه با رئيس پژوهشگاه معارف حكيميه شيخ شفيق جرادي است، مدير مسئول آن دكتر احمد ماجد مي‌باشد و سردبيري نشريه را طارق ادريس بر عهده دارد. شوراي مشاوران نشريه را هم افرادي چون شيخ علي خازم از لبنان ف سيد عبدالله نظام از سوريه، شيخ محمدرضا زائري از ايران و سيد صباح طالقاني از عراق تشكيل مي‌دهند.
شماره بعد اين فصلنامه به مرقد شريف حضرت رقيه اختصاص دارد و شماره‌هاي پس از آن به مراقد منور رسول خدا در مدينه النبي، حضرت امام رضا عليه السلام در مشهد، حضرت معصومه(س) در قم، حضرت عبدالعظيم در ري، مراقد ائمه بقيع و… خواهد پرداخت.

اين مجله به زبان عربي و تمام رنگي با كاغذ گلاسه در ۱۱۲ صفحه منتشر شده است. علاقمندان مي‌توانند براي almaaref@shurouk.org اطلاعات بيشتر به سايت اين موسسه مراجعه يا نشاني اينترنتي آن مكاتبه كنند




منبع:حج

211008



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین