عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۹۷۹۵
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۶
آیت‌الله مظاهری:
رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: نماز رابطه عاطفی با خداوند است و این رابطه با خداوند زندگی را ریشه‌دار می‌کند و باعث می شود زندگی، شجره طیبه قرآن ‌شود، زندگی دارای بار و بر ‌شود و از این نتیجه هم خود و هم زن و فرزندانش استفاده می‌کند.
عقیقحضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، در سخنرانی هفتگی خود که در مسجد حکیم برگزار می‌شود، گفت: کسانی که گمشده خود را در دنیا پیدا می‌کنند به یک امنیت صد در صد می‌رسند.

وی با قرائت آیه « وَکَیْفَ أَخَافُ مَا أَشْرَکْتُمْ وَلَا تَخَافُونَ أَنَّکُمْ أَشْرَکْتُم بِاللَّهِ مَا لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ عَلَیْکُمْ سُلْطَانًا فَأَیُّ الْفَرِیقَیْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ»، افزود: زندگی منهای غم و غصه و اضطراب خاطر و نگرانی تنها با یافتن گمشده انسان تحقق می‌یابد.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه ابراز کرد: اگر کسی گمشده خود را پیدا کند قرآن با تأکید مفصلی می‌فرماید «أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ»، یعنی کسانی که دوست خداوند شدند و رابطه عاطفی با خداوند پیدا کردند نه غم و نه اندوهی دارند.

وی ادامه داد: نماز رابطه عاطفی با خداوند است و این رابطه با خداوند زندگی را ریشه‌دار می‌کند و زندگی شجره طیبه قرآن می‌شود، زندگی دارای بار و بر می‌شود و از این بار و بر هم خود و هم زن و فرزندانش استفاده می‌کند.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که قرآن درباره نماز به ویژه برگزاری نماز جماعت، نماز اول وقت و نماز با تعقیبات سفارش بسیاری دارد، ابراز کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید « وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِینَ»، یکی از تکیه‌گاه‌ها برای جلوگیری از سقوط را نماز و دیگری را صبر و استقامت در برابر گناه می‌داند.

وی بیان کرد: کسی که خاشع باشد، بالاترین لذت برای او خواندن نماز می‌شود، امام صادق(ع) می‌فرماید دو رکعت نماز در دل شب برای من از دنیا و هر چه در آن است، بالاتر است،‌ نماز وسیله‌ای برای عاقبت به خیری، دفع بلاها، برآوردن حاجت‌ها و جلوگیری از سقوط خود و خانواده است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با تقسیم‌بندی امنیت به دو نوع امنیت ظاهری و باطنی اظهار کرد: امنیت ظاهری نعمت بالایی است، ناامنی بدترین دردها است، اما امنیت باطنی از آن هم برتر است، یعنی انسان اضطراب و دلهره نداشته باشد، نگرانی نداشته باشد و محبت در خانه‌اش حکم‌فرما باشد.

وی خاطرنشان کرد: محبت یعنی یک زندگی توأم با امنیت دل، انسان اگر امنیت با دل را می‌خواهد کسب کند باید رابطه‌اش را با خداوند قوی کند، مصداق کامل « أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، نماز است.

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: نماز دارای دو نوع مبطل ظاهری و باطنی است، ممکن است نماز از نظر ظاهری درست و صحیح باشد اما به دلیل نداشتن شرایط باطنی قبول درگاه حضرت حق نشود، نماز ممکن است مطابق با رساله مرجع باشد اما مورد قبول درگاه حضرت حق نشود.

وی اظهار کرد: حضور قلب با قبول بودن نماز رابطه مستقیم دارد، نماز قبول یک مکالمه و معاشقه با خداوند است، فرد باید بیابد که خداوند دارد با او حرف می‌زند، اگر نماز قبول باشد فرد آفرین خداوند را بعد از نماز می‌شنود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با جهنمی خواندن کسانی که نماز را ترک می‌کنند بیان کرد: خداوند در قرآن کریم کسانی را که نسبت به نماز تساهل و تسامح دارند را نکوهش می‌کند، کسی که نماز را می‌خواند اما آن را سبک می‌شمرد مورد شفاعت اهل‌بیت(ع) واقع نمی‌شود.

منبع:رسا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین