عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۹۶۹۸
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۵
مداحی حاج عبدالرضا هلالی در هیئت الرضا
ایام ولادت معصومین نظیر شعبان و رجب و غیره خلقت ظاهری است؛ وگرنه حضرت آدم انوار چهارده معصوم را در عرش مشاهده کرده است.

گزارش تصویری


عقیق: مراسم جشن شب میلاد حضرت امام سجاد(ع) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین یاسر محمودی و مداحی حاج عبدالرضا هلالی و حاج امیر احمدی در هیئت الرضا برگزار شد.

این مراسم طبق روال قبل در حسینیه موسی ابن جعفر برگزار شد.

نکاتی از سخنرانی حجت الاسلام محمودی را بخوانید؛

*در قرآن مجید و روایات معصومین(ع) از چند چیز به عنوان نور یاد شده است. اولین موردی که قرآن می فرماید و تعبیر به نور می کند در آیه 257 سوره مبارکه بقره است که ایمان است. خداوند ولی کسانی است که ایمان آورده اند. آنها را از ظلمت ها و تاریکی های شرک و بت پرستی و هوا پرستی بیرون آورده است و به سمت نور هدایت کرده است.

*دومین مورد خود قرآن مجید است. که در سوره مبارکه مائده این نکته آمده که ما برای مردم از جانب پروردگار نور فرستادیم که این کتابی آشکار است. در قرآن آیات دیگری هست که تعبیر به نور شده است.

*سومین موردی که تعبیر به نور شده هدایت الهی است. در آیه 122 سوره مبارکه انعام می فرماید که انسانی که قبل از هدایت الهی زندگی می کند شبیه میتی است که از نعمت حیات محروم است. ظاهری زنده دارد اما در عالم واقع این انسان مرده است و میت متحرک است. و ما به ایشان حیات دادیم که همان حیات طبیه است که در اثر ایمان و هدایت الهی به انسان ها عنایت می شود. قبل از این هدایت انسان به ظاهر زنده مرده است. این هدایت نور است. با این نور می تواند هر جا برود، با این نور راه را از چاه تشخیص می دهد، نفعش را از ضررش تشخیص می دهد، تقوا را از راه فسق تشخیص می دهد.

*انسان در برزخ وقتی حرکت می کند با نور ایمانش حرکت می کند. چهارمین موردی که آیه بیان می کند که نور است شخص پیامبر است. در سوره احزاب می فرماید که ما دعوت کننده به سوی خداوند برای مردم فرستادیم که نور است. اگر این نور و واسطه بین انسان و خدا نبود هیچ انسانی نمی توانست که هدایت شود.

*پنجمین مورد نور امامان معصوم و پیشوایان معصوم ما هستند. که ارواح پاک اهل بیت و وجود آنها به اراده پروردگار متعال پیش از آفریده شدن حضرت آدم و تمام مخلوقات عالم از افق رحمت خداوند طلوع کردند و گرداگرد عرش الهی قرار گرفتند. تا این چهارده نفر وسیله ای باشد که دستگیر انسان ها باشند.

*این تاریخ های ولادت، ولادت ظاهری است. که ولادت اهل بیت قبل از آفرینش بوده است. فقط آمدن این انوار الهی به خاطر منت نهادن خدا بر انسان بود که آنها سفینةالنجاة انسان ها شوند و باعث هدایت آنها شوند.

*ایام ولادت معصومین نظیر شعبان و رجب و غیره خلقت ظاهری است؛ وگرنه حضرت آدم انوار چهارده معصوم را در عرش مشاهده کرده است.

*علامه امینی از ابن عباس نقل می کند وقتی خداوند انسان را خلق کرد و ملائکه به او سجده کردند، مقداری عجب (غرور)، بر دل او وارد شد. چندبار از خداوند پرسید آیا از من محبوبتر هم خلق کرده ای؟ خداوند جواب نداد تا آنکه بار سوم جواب داد بله و اگر آنها نبودند تو را خلق نمی کردم. آدم فرمود نشان می دهی؟ سپس خداوند به فرشتگان پوشاننده دستور داد پرده ها کنار بزنند. وقتی پرده ها بالا رفت انوار چهارده معصوم را دید که بالای عرش قرار گرفته بودند. پرسید اینها که هستند؟ خداوند فرمود این، پیامبرم محمد (ص) است. این علی (ع) پسر عموی اوست. این فاطمه (س) دختر پیامبر است. این دو، حسن (ع) و حسین (ع) فرزندانشان و مابقی هم فرزندان آنها هستند.

*خداوند به خاطر قسم حضرت آدم (ع)  به اسامی اهل بیت (ع) که خود خداوند آنها را به آدم (ع) تعلیم داده بود توبه ی او را پذیرفت.

*ابوذر می گوید دست در دیوار کعبه متمایل بودم که پیامبر را دیدم که فرمود مَثَل اهل بیتم به سان کشتی حضرت نوح علیه السلام است. هرکس وارد شود نجات یافته و هرکس امتناع ورزد هلاک خواهد شد. سپس فرمودند هر گرفتاری ای که دارید (گره گشایی آن را) از ما اهل بیت بخواهید.

*امام صادق(ع)به معلا فرمودند اگر انسانی صد سال بین رکن و مقام عبادت کند طوری که از فرط روزه ی روزها و شب زنده داری شبها موی ابرویش جلوی چشمانش را بگیرد و استخوانهای گردنش وارد استخوانهای سینه اش شود ولی حق ما را نشناسد ثوابی برای او نیست.

*در زیارت جامعه ی کبیره از زبان مبارک امام هادی(ع) می خوانیم که صلوات بر اهل بیت(ع) چهار اثر دارد: اول پاکی ما، دوم طهارت نفسمان (از افکار پلید و ناپسند)، سوم تزکیه ی اخلاقمان و چهارم کفاره ی گناهانمان که این اثرات صلوات بر اهل بیت است.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
0
1
دوست داريم آقا رضا
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین