عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۶۱۸
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷
بزودي؛
كار ساخت اين ضريح مطهر درقم به اتمام رسيد و به زودي به سامرا در كشور عراق منتقل مي‌شود. كار ساخت ضريح مطهر امامين عسكريين از سال ۱۳۸۹ آغاز و در اسفندماه ۱۳۹۲ به پايان رسيد.

عقیق: حجت‌الاسلام ابراهيم لاجوردي مسوول كارگاه ساخت ضريح حرم مطهر امامين عسكريين(ع) گفت: كار ساخت ضريح مطهر امامين عسكريين از سال ۱۳۸۹ آغاز و در اسفندماه ۱۳۹۲ به پايان رسيد.

حجت‌الاسلام لاجوري با بيان اينكه ساخت اين ضريح از نظر شكل و شمايل همچون ضريح سابق است و تنها كمي تفاوت‌هاي جزئي در آن ايجاد شده است، ادامه داد: مواد بكار رفته در اين ضريح همچون چوب ساج است كه در برابر گزند حشرات و جانواران بسيار متسحكم و استحكام آن از ۳۰۰ تا ۴۰۰ اعلام شده است.

وي افزود: همچنين ۱۲ گلدان به نيت دوازده امام و ۱۴ كتيبه به نام ۱۴ معصوم با آيات نوراني قرآن كريم و احاديث اهل بيت(ع) و اشعاري در مدح اهل بيت(ع) در ساخت اين ضريح مطهر استفاده شده است.

حجت‌الاسلام لاجوردي گفت: استاد سيد مهدي علمدار به عنوان طراح و مجري قلم زني، استاد مهدي ديدار به عنوان سرپرست نجاران، خوش نژاد به عنوان مسوول سازه و نيز استاد موحد به عنوان خطاط پروژه مسووليت ساخت اين ضريح را بر عهده داشتند.

مسئول كارگاه ساخت ضريح حرم مطهر امامين عسكريين(ع) تصريح كرد: چهار در بزرگ ورودي و خروجي به صحن‌هاي حرم امامين عسكريين(ع) و هشت در ويژه ضريح نيز آماده شده است.

وي همچنين از ساخت يكهزار متر فرش دست‌بافي از سوي هنرمنداني ايراني در كاشان خبر داد كه اين فرش‌ها نيز همزمان با ضريح به عراق انتقال داده خواهند شد.

بر اساس اين گزارش، حرمين عسكريين(ع) يكي از بزرگ‌ترين گنبدهاي جهان اسلام به شمار مي‌رفت و در دوره قاجار با طلا پوشانده شده بود.

به گفته حجت‌الاسلام لاجوردي، مسؤول پروژه ساخت ضريح امامين عسكريين، در اين پروژه ۴ هزار و ۵۰۰ كيلو نقره، ۷۰ كيلو طلا و ۱۱ هزار كيلو چوب ساج استفاده شده است.

صبح روز بيست و سوم محرم ۱۴۲۷ هجري (سوم اسفند ۱۳۸۴) يكي از تلخ‌ترين روزهاي ملت عراق و شيعيان در سراسر دنيا بود، چرا كه بر اثر انفجار شديدي در مقدس‌ترين مكان شهر سامرا، حرم امام علي النقي (ع) و امام حسن عسكري (ع) به طور كامل تخريب شد.

در حال حاضر ضريح موقتي بر قبور مطهر امامين عسكريين قرار دارد.



منبع:حج

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
0
0
انشااله بابدرقه عمومي منتقل شود
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین