عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۵۸۳
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴
جسم سالم و برخورداری از سلامتی همه جانبه اساس فعالیت های انسان در زندگی مادی و معنوی است که در زبان پیامبر گرامی اسلام (ص) از آن به نعمت پنهان و ناشناخته یاد شده است.

عقیق: جسم سالم و بهره مندی همه جانبه از سلامتی از بزرگترین نعمت های الهی است که باید نسبت به این امانت رعایت امانت کند و در مسیر بندگی از آن بهره ببرد.
باید توجه داشت که جسم سالم و برخورداری از سلامتی همه جانبه اساس فعالیت های انسان در زندگی مادی و معنوی است که در زبان پیامبر گرامی اسلام (ص) از آن به نعمت پنهان و ناشناخته یاد شده است. (روضه الواعظین، ج 2، ص 472)
از این رو، عقل و نقل حفظ تندرستی و حفظ نفس را لازم و واجب شمرده اند و روا نمی دارند که انسان حتی هنگام سخت ترین مصیبت و اندوه به عمد به جسم و جان خود آسیب برساند و اضرار به آن را حرام می شمارند.

مراقبت از بدن
بنابر روایات ائمه معصوم (ع) نیز حفظ نفس و مراقبت از بدن اهمیت ویژه ای دارد و از اعضای بدن به امانت های الهی تعبیر شده است که خدای متعال رعایت آنها را از ویژگی های برجسته مومنان برمی شمارد: "وَالَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ" (معارج، 32) و کسانى که امانتها و پیمان خود را مراعات مى‏کنند.
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: ای علی! هر کس شراب را برای غیر خدا ترک کند، خدا او را از شراب بهشتی سیراب سازد. علی (ع) پرسیدند: برای غیرخدا؟ حضرت (ص) فرمودند: آری به خدا سوگند! هر کس آن را برای حفظ جانش ترک کند خدا او را بدین سبب سپاس می گذارد. (الفقیه، ج 4، ص 353)

همچنین، در روایت است که رسول خدا (ص) به ابوذر فرمودند: ای ابوذر! سلامتی پیش از بیماری را دریاب و از آن برای زمان بیماری بهره بگیر. (الامالی، ص 526)
امیرمومنان (ع) نیز می فرمایند: ارزش دو چیز را نشناسد مگر کسی که آنها را از دست داده باشد: جوانی و عافیت. (غررالحکم، ص 324)
امام صادق (ع) نیز فرمودند: سلامتی نعمتی پنهان است هر گاه باشد، فراموش شود و هر گاه از دست رود به یاد آید. (الفقیه، ج 4، ص 406)

امیرمومنان (ع) به امام حسن (ع) می فرمایند: می خواهی چهار خصلت به تو بیاموزم تا از درمان بی نیاز گردی؟ عرض کردند: آری. فرمودند: بر سر سفره منشین مگر انگاه که گرسنه ای و از کنار سفره برنخیز مگر وقتی که هنوز اشتها داری و جویدن ذا را به نیکی انجام ده و پیش از خوابیدن به دستشویی برو، هر گاه اینها را رعایت کردی از درمان بی نیاز می شوی. (وسائل الشیعه، ج 24، ص 245)
معده، حوض بدن است

رسول خدا (ص) می فرمایند: معده، حوض بدن است و رگ ها به آن پیوسته اند، پس هر گاه معده سالم باشد رگ ها سلامتی صادر می کنند و هر گاه معده بیمار باشد رگ ها بیماری صادر می کنند و باز می فرمایند: معده خانه هر دردی و پرهیز پایه هر درمانی است پس چیزی بخور که با تو سازگار باشد. (مفاتیح الحیاه، ص 99)
امام رضا(ع) نیز می فرمایند: اگر مردم کم غذا بخوردند بدن هایشان اعتدال و استواری یابد. (مکارم الاخلاق، ص 362)
امام صادق(ع) می فرمایند: کسی که شبانه کار کند و با نخوابیدن به چشمش استراحت ندهد و موجب اضرار به آن شود، آن کارش حرام است. (الکافی، ج 5، ص 127)

 

منبع:قدس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین