عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۵۲۸
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۲
یک مدرس حوزه:
یک مدرس حوزه علمیه با اشاره به اینکه «امروزه بیش از هر چیز از اخلاق اسلامی فاصله گرفته‌ایم» گفت: این فاصله گرفتن به دلیل وجود خودخواهی‌ها در جامعه است.
عقیق: آیت‌الله سید جعفر شبیری‌زنجانی در حاشیه مراسم اولین سالگرد ارتحال آیت‌الله‌ حسینی‌زنجانی با تأکید بر اینکه امروز بیش از هر چیز نیازمند حفظ اخلاق به ویژه اخلاق اسلامی در جامعه هستیم، افزود: اگر امروز بی‌اخلاقی‌هایی را می‌بینیم، به واسطه وجود خودخواهی‌ها است، بنابراین خودخواهی‌ها را باید به خداخواهی تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه وضعیت اخلاقی جامعه امروز به گونه‌ای است که فاصله زیادی از اخلاق اسلامی گرفته‌ایم، تصریح کرد: بخشی از این فاصله گرفتن‌ها به دلیل ارتباطی که باید با دنیا داشته باشیم، طبیعی است، اما با این وجود و با در نظر گرفتن همه این کاستی‌ها، مردم ایران اسلامی به لحاظ اصول اخلاقی، بااخلاق‌ترین و بهترین مردم دنیا هستند.

این مدرس حوزه علمیه با یادآوری اینکه مظاهر امروز نتوانسته است جایگاه دین را در جامعه تنزل دهد، اظهار کرد: زمانی که مقوله اینترنت وارد کشور شد، افکار عمومی به سمتی سوق پیدا کرد که با ورود این پدیده ارتباطی، دین تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت و اخلاق نیز از بین خواهد رفت، اما عملاً دیدیم که این‌طور نیست که نمونه بارز آن، حضور جوانان در مراسم اعتکاف امسال بود که این حضور هر سال پررنگ‌تر از سال‌های گذشته است.

وی با بیان اینکه حضور پرشور جوانان در مراسم و مجالس دینی، بیانگر علاقه این قشر به دین است، ادامه داد: این حضور بیانگر علاقه‌مندی جوانان به دین است، همین جوانانی که بیشترین کاربران اینترنتی هستند، بنابراین مظاهر امروزی نتوانسته است در دین‌باوری جوانان تأثیر بگذارد، اما این بدان معنی نیست که برخی از بی‌اخلاقی‌ها را نادیده بگیریم، به هر حال قشر جوان جامعه، امروز نشان دادند که به یک رشد فکری دست یافته‌اند.

شبیری‌زنجانی در پاسخ به این سوال که نحوه تعامل و ارتباط با دنیا باید به چه ترتیبی باشد تا اخلاق جایگاه واقعی خود را از دست ندهد؟ اظهار کرد: ارتباط با دنیا امری ناگزیر است، اما برای اینکه این ارتباط منجر به زوال اخلاق نشود، باید تمرین و ممارست داشته باشیم، یعنی همان‌گونه که جسم انسان به ورزش نیازمند است، روح هم از این قاعده مستثنی نیست، بنابراین باید در کنار تعامل و ارتباط با دنیا، در برابر چیزهایی که انسان را از اخلاق دور می‌کند، ایستاد.

وی در ادامه، امر به معروف و نهی از منکر را یک وظیفه شرعی دانست و خاطرنشان کرد: در این روزگار، وظیفه امر به معروف و نهی از منکر بیش از گذشته بر دوش تک‌تک ما است، اما متأسفانه این مهم به فراموشی سپرده شده است، این در حالی است که مقام معظم رهبری نیز اخیراً به طور مکرر بر این امر پافشاری داشتند، لذا امیدواریم اهتمام به انجام این وظیفه که یک تکلیف واجب است، در سرلوحه کارهای‌مان باشد.

 

منبع:ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین