عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۴۰۳
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
مركز اسلامي هامبورگ برنامه‌هاي ويژه اي را در اين ايام برای معتكفين تدارک دیده بود كه از آن جمله مي توان به سخنراني، پاسخ به سؤالات شرعي، تشکیل حلقه های معرفت به زبانهای مختلف و بحث و مباحثه، تلاوت دو جزء قرآن در دو نوبت صبح و عصر، مداحي و برگزاری اعمال امّ داود، اشاره نمود.

عقیق: اعتكاف، بستر مناسب انديشه و فكر است. اعتكاف، تلاشى است‏ براى اينكه انسانهاى فرو رفته در روزمره‏ گیها از فضاى پرالتهاب روزانه به سوى‏ « خويش‏ » و « خداى خويش‏ » باز گردند. اعتكاف زمينه توبه و بازگشت است؛ بازگشت ‏به قرآن و معنويت، بازگشت ‏به دعا و استمداد از عالم غيب ، بازگشت از « خودمدارى ‏» به ‏« خداگرايى‏ » بازگشت از « خودِ پنداری» به « خودِ واقعی» .

همزمان با فرارسیدن ایام البیض 13 ، 14 و 15 ماه مبارک رجب برابر با 13 ، 14 و 15 مای، مسجد جامع امام علی(ع) هامبورگ، پذیرای خیل­ کثیری از خلوت نشینان انس الهی بود که برای شرکت در مراسم معنوی اعتکاف رنج سفر را بر خود هموار نموده بودند.

مركز اسلامي هامبورگ برنامه­ هاي ويژه اي را در اين ايام برای معتكفين تدارک دیده بود كه از آن جمله ميتوان به سخنراني، پاسخ به سؤالات شرعي، تشکیل حلقه های معرفت به زبانهای مختلف و بحث و مباحثه، تلاوت دو جزء قرآن در دو نوبت صبح و عصر، مداحي و برگزاری اعمال امّ داود، اشاره نمود.

* عزاداری در سوک هجران حضرت زینب(س)

در شامگاه دومین روز اعتکاف كه مصادف با شب وفات حضرت زینب(س) بود، مراسم سخنرانی و عزاداری باشکوهی در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به ایراد سخنرانی پرداخت. وی ضمن تسلیت ایام وفات حضرت زینب (س) با اشاره به القابی که برای ایشان نقل شده است به تشریح جایگاه والای آن بانوی بزرگوار پرداخت و افزود: در رابطه با ولادت حضرت زینب (س) روایت شده است که وقتی ایشان را خدمت پیامبر (ص) و پدر بزرگوارشان آوردند هر دو محزون شدند و آن بواسطهء مصائبی بود که بر حضرت زینب (س) وارد می شود. نام ایشان توسط پیامبر (ص) انتخاب شده که ترکیبی از دو کلمه است و یعنی زینت پدر . القابی که برای حضرت زینب (س) ذکر شده است القاب حقیقی می باشد و بیانگر جایگاه معنوی و وسعت وجودی آن بانوی بزرگ می باشد و به هیچ وجه جزو عناوین اعتباری نیست که زمانی به او داده شود یا از او گرفته شود بلکه همه مقامات حقیقی از حقیقت عبودیت و بندگی انسان به دست می آید . این القاب حقیقی بواسطه جایگاهی است که انسان با تلاش و با سلوک علمی و عملی به دست می آورد. در رابطه با انسان حکیم هم همین طور است هم علم و هم عمل او حکیمانه است و حکمت نظری و عملی در حقیقت یکی است.  اگر انسان رشد احلاقی، معنوی و فضیلتی داشته باشد ارتباطش با معبود هم قوی تر می شود.

وی ادامه داد: حضرت زینب (س) فقیه بود و تفقه در دین داشت. امام سجاد (ع) در خصوص این بانوی بزرگ اسلام فرمودند: « انتِ بحمد الله عالمة غير معلمة ، و فهمة غير مفهمة »  خدا را شکر عمه جان که شما از عالمانی هستید که از غیر خاندان عترت علم را فرا نگرفتید و کسی این علوم را به شما نیاموخته است . در تاریخ آمده است که گاهی امام علی (ع) آیات قرآن را پس از تلاوت تفسیر می کردند و حضرت زینب (س) خطاب به پدر می گفتند: پدرجان مادرم اینها را برایم گفته اند.. در برخی از عبارات آمده است که ایشان همتای پنجمین اهل کسا یعنی همتای امام حسین (ع) و یا نائب آن حضرت می باشند. در عبارتی دیگر آمده است که حضرت زینب (س) خلاصه مادر بزرگوارشان هستند. در جای دیگری آمده است که ایشان عقیلة القریش و یا عقیلة النساء یعنی عاقله قریش می باشند. حضرت زینب (س) از راویان حدیث است . از القاب دیگر ایشان شریکة الشهید یا کفیلة السجاد یعنی سرپرست امام سجاد (ع) است. از القاب دیگر ایشان فهیمه و بلیغه یعنی سخنور زیبا می باشد. ایشان بلاغت کلام و سخن دارد و می داند چگونه سخن بگوید .

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ گفت: از نظر عملی می گویند ایشان پارسای آل علی (ع) است که امام معصوم چون امام حسین (ع) خطاب به ایشان می گوید ما را از دعا فراموش نکن. ایشان جایگاه عصمت دارد که البته عصمت مراتب دارد و مراتب اعلی و بالاترین مراتب را 14 معصوم دارند. لقب « فاضلة الکامله » هم برای ایشان نقل شده است. چه اینکه بطلة کربلا یعنی قهرمان کربلا نیز به ایشان گفته شده است.  حضر ت زینب (س) از زمان پیامبر (ص) تا امام پنجم 7 معصوم را درک کرده اند. ایشان آن قدر به لحاظ سلوک علمی و عملی قوی بودند که حتی می گویند منطق ایشان همانند منطق پدر بزرگوارشان بوده است.

وی یادآور شد: حضرت زینب (س) ولایت مدار و ولایت پذیر است و همواره در خدمت امام زمانش بود.  لذا آن حضرت (س)  در  3 جا برای نجات حضرت امام سجاد (ع) اقدام می کند. یکی در روز عاشورا وقتی همه شهید شده بودند و امام حسین (ع) طلب یاری می کنند امام سجاد (ع) وقتی صدای پدر را می شوند در حال بیماری به پدر می گویند پدر جان من هستم که امام حسین (ع) به حضرت زینب (س) اشاره می کنند که مانع امام سجاد (ع) شود. جای دوم بعد از شهادت امام حسین (ع) و هجوم به خیمه ها شمر دستور به شهادت رساندن امام سجاد (ع) می دهد اینجا حضرت زینب (س) می گوید اگر می خواهید او را بکشید اول باید من را بکشید. جای سوم در مجلس ابن زیاد که ابن زیاد دستور قتل امام را می دهد و دوباره حضرت زینب (س) مانع می شوند. همه اینها حکایتگر جایگاه ولایت مداری و ولایت پذیری آن بانوی بزرگ اسلام است.

* مراسم پرفیض و باشکوه ام داود

در عصر روز پاياني اعتکاف، مراسم پرفیض و با شکوه اعمال امّ داود برگزار گردید. این برنامه از ساعت 15 آغاز گردید و کلیه افراد، اعم از پیر و جوان، زن و مرد با شور و شوق تمام این اعمال را اعم از تلاوت قرآن­کریم و ادعیه مذکوره با شور حال خاصی قرائت کردند. این حس و حال معنوی در لحظات پایانی برنامه به اوج خود رسید و چنان در فضای مسجد جامع امام علی (ع) پیچید که قابل توصیف نمی باشد. بی شک دستاورد معنوی این برنامه برای معتکفین تا مدت­ها باقی خواهد ماند و آنان را برای درک ماه مبارک رمضان و شب های قدر آماده خواهد نمود.

* حضور روحانیت در جمع معتکفین

شایان ذکر است در طول مراسم ایام البیض حجت السلام ترابی مدیر آکادمی اسلامی آلمان، حجت الاسلام محمدی رئیس مرکز اسلامی برلین وحجت الاسلام حیدری امام مسجد حضرت بلال (ره) به ایراد سخنرانی پرداختند.

همچنین حجت الاسلام ایران منش، معاون مرکز اسلامی هامبورگ و نیز حجت الاسلام انصاری، مسئول امور فرهنگی مرکز نیز ضمن حضور در حلقه های معرفت به سؤالات مخاطبین خود پاسخ دادند.

 

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین