۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۲ : ۱۶
عقیق:
اشكال:
اسلام على(عليه السلام) قبل از بلوغ بوده و چنين اسلامى ارزش ندارد پس اسلام على
ملاك افتخار نيست.
جواب :امّا
اينكه گفتيد: اسلام على قبل از بلوغ بوده ما قبول نداريم زيرا كه كلّ سن شريف مولى
على (عليه السلام) ۶۶ يا ۶۵ سال بوده و پيامبر خدا از روز بعثت تا رحلت ۲۳ سال
زندگى كرد و على (عليه السلام) پس از پيامبر تقريبا سى سال زنده بود آنگاه (۱۲ ۵۳-
۶۵، ۱۳ ۵۳- ۶۶، ۵۳ ۳۰+ ۲۳) سن مبارك على (عليه السلام) در هنگام بعثت و نزول وحى
آسمانى دوازده يا سيزده سال بوده و شرعا بلوغ در چنين سنى امكان دارد و علاوه بر
امكان واقع هم شده چون معصوم كه پيامبر باشد خبر داده اند به حضرت زهرا(س)كه
«زوجتك اقدمهم سلما و اكثرهم علما» باشد.
و
امّا اينكه گفتيد: چنين اسلامى ارزش ندارد ما مى گوئيم: خير ارزش دارد زيرا كه
گاهى كودكى از لحاظ سن خردسال است از لحاظ كمال عقلى بسيار رشد يافته مى باشد و
لذا مانعى ندارد كه مكلف باشد و شاهدش هم اينكه ابو حنيفه از ائمه مذاهب اربعه شما
است فتوا داده به صحت اسلام صبى و اگر على در اين سن كم اسلام آورده دليل بر كمال
وى است نه نقص به چند دليل:
۱- اطفال
در سنين كودكى طبيعتا ميل به والدين داشته و تنها آنها را دوست مى دارند مع ذلك
اگر كودكى در سنين كودكى از امور ماديه و دنيويه اعراض نموده و فقط به ذات حق
متوجه شود دليل بر كمال او بشمار مى رود و لذا كودكان تيزهوش و ملتفت به مسائل
عقلى را ما نابغه مى شماريم.
۲- طبيعت
بچه ها با دقت و تأمل و انديشه در امور عقليه و تكاليف الهيه و مسأله مبدء و معاد
منافى بوده و به بازى و لهو و لعب متمايل است مع ذلك اگر كودكى از امور ملائم با
طبع خويش اعراض و به امور منافيه رو آورد دليل بر نهايت درجه كمال او است پس على
(عليه السلام) اكمل الناس است شگفتا كه در همه ابعاد ديگر اينگونه كارهاى استثنائى
را از اطفال دليل بر نبوغ و استعداد سرشار آنها مى دانند ولى در مورد ايمان
على(ع) حسد و تعصبات باطله مانع از اين حكم مى گردد!!.