عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۱۲۵
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
شبکه اجتماعی اعتکاف به منظور حفظ ارتباط معنوی معتکفان با حضور معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی رونمایی شد.

عقیق: حجت الاسلام حسین روحانی نژاد در حاشیه نشست خبری اعلام برنامه های مراسم معنوی اعتکاف ضمن رونمایی از شبکه اجتماعی اعتکاف گفت: این شبکه اجتماعی که توسط موسسه فرهنگی تبیان ایجاد شده فرصتی را بوجود می آورد تا معتکفان ضمن عضویت در آن، با سایر معتکفان ارتباط برقرار کرده و علاوه بر تولید محتوا، دیگران را نیز جذب کنند.

وی با بیان این که شبکه اجتماعی اعتکاف به نشانی motakefin.ir از امروز فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز می کند، افزود: در اعتکاف امسال به دست اندرکاران برگزاری این مراسم معنوی توصیه شده به گونه ای برنامه ریزی کنند تا از تراکم برنامه ها پرهیز شود و خلوت معتکفان به هم نخورد.

*
توجه به خلوت معتکفان

روحانی نژاد گفت: با توجه به اهمیت خلوت معتکفان برنامه های درنظر گرفته شده در طول برگزاری مراسم اعتکاف شامل قرائت قرآن، دعا و مناجات است و فقط دو مراسم به مناسبت میلاد حضرت علی(ع) در سیزدهم رجب و وفات حضرت زینب(س) در پانزدهم رجب برگزار خواهد شد.

برگزاری گفتمان های اندیشه ای در حوزه مسائل اجتماعی و معنوی از برنامه هایی است که به گفته روحانی نژاد حداقل در یک مورد اجرا خواهد شد.

وی در ادامه از ائمه جماعات مساجدی که برگزار کننده مراسم اعتکاف هستند، خواست تا برنامه های خود را به حداقل رسانده تا به خلوت معتکفان خللی وارد نشود.

*
معتکفان از آوردن تلفن همراه خودداری کنند

روحانی نژاد یکی از آفت های سال های گذشته در مراسم معنوی اعتکاف را استفاده معتکفان از تلفن های همراه و اینترنت دانست و از آنان خواست تا به منظور جلوگیری از اتلاف وقت آنان و همچنین برای به هم نخوردن خلوت خود از آوردن وسایل ارتباطی همچون موبایل، تبلت، لپ تاپ و مانند آن خودداری کنند.

*
حضور 70 درصدی بانوان در اعتکاف

معاون سازمان تبلیغات اسلامی از استقبال بانوان در مراسم اعتکاف خبر داد و گفت: 72 درصد از معتکافان را خانم ها تشکیل می دهند و 28 درصد نیز آقایان حضور دارند.

وی با بیان این که 70 درصد از ثبت نام کنندگان مراسم معنوی اعتکاف را قشر جوان یعنی از 15 تا 29 سال تشکیل می دهد، افزود: 33درصد از معتکافان برای اولین بار در این مراسم شرکت می کنند و 27درصد نیز برای دومین بار حضور می یابند. البته 21 درصد برای سومین بار و 19 درصد نیز در همه سال ها حضور داشته اند.

روحانی نژاد همچنین گفت: 69 درصد از ثبت نام کنندگان در شهرها و 31 درصد در مناطق روستایی معتکف می شوند.

وی ضمن مقایسه آمار معتکفان سال های اخیر گفت: اگر طبق پیش بینی های انجام شده، آمار 700 هزار نفری تحقق یابد، می توان گفت آمار معتکفان امسال نسبت به سال گذشته 28 درصد رشد داشته است.

* 600
هزار نفر در مراسم اعتکاف ثبت نام کردند

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: بیش از 600 هزار نفر برای حضور در مراسم معنوی اعتکاف ثبت نام کرده اند و پیش بینی صورت گرفته حکایت از حضور 700 هزار نفری داشت ولی شاید علت کاهش این آمار مربوط به برگزاری امتحانات مدارس، دانشگاه ها و حوزه های علمیه باشد.

روحانی نژاد درباره مهلت ثبت نام در مراسم اعتکاف گفت: ثبت نام اعتکاف از نیمه دوم فروردین آغاز شده و تا قبل از شروع مراسم معنوی اعتکاف ادامه خواهد داشت.

*
چهار هزار مسجد میزبان معتکفان خواهند بود

روحانی نژاد همچنین گفت: مراسم اعتکاف در بیش از چهار هزار مسجد در سراسر کشور برگزار خواهد شد ولی باید توجه داشت که فقط در مساجدی می توان معتکف شد که عنوان جامع داشته باشد و یا از مرکزیتی برخوردار باشد که مربوط به قشر و گروه خاصی نباشد.

وی تاکید کرد: برگزاری مراسم اعتکاف در حسینیه ها و مصلاها صحیح نیست و فقط در مساجد ممکن است.

معاون سازمان تبلیغات اسلامی از اختصاص 200 مسجد دانشگاهی برای برگزاری مراسم اعتکاف خبر داد و گفت: دانشجویان همواره از این مراسم استقبال می کنند و ظرفیت مساجد دانشگاهی تا 50 هزار نفر برای برگزاری این مراسم آماده شده است.

وی همچنین گفت: در مسجد گوهرشاد در کنار حرم امام رضا(ع) و همچنین در مساجدی که در جوار حرم حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم، احمد بن موسی (شاهچراغ) در شیراز و حضرت عبدالعظیم در شهرری مراسمی به صورت ویژه برگزار می شود.

*
هماهنگی دستگاه های اجرایی برای برگزاری مراسم اعتکاف

وی در ادامه گفت: اگرچه تمام برنامه های اعتکاف به صورت مردمی اجرا می شود ولی علاوه بر فعالیت ستاد مرکزی اعتکاف، ستادهای اعتکاف در مراکز استان ها و شهرستان ها تشکیل شده است.

روحانی نژاد به مسائل بهداشت، درمان و سلامت معتکفان اشاره کرد و گفت: هماهنگی هایی با سازمان ها و نهادهای مربوطه همچون اورژانس، آتش نشانی، شهرداری و نیروی انتظامی صورت گرفته است.

به گفته این مقام مسوول هزینه های اعتکاف نیز از طرف مردم تامین می شود که عمدتا برای افطاری و سحری معتکفان درنظر گرفته می شود که متناسب با هر شهر و استانی هزینه هایی که از معتکفان گرفته می شود، متفاوت است.

*
شرایط اعتکاف

حجت الاسلام روحانی نژاد از اعتکاف به عنوان یک عمل مستحب یاد کرد و افزود: مدت این عمل مستحبی حداقل سه روز است و اگر کسی روز اول و دوم را معتکف شود، به سرانجام رساندن اعتکاف بر او واجب می شود.

وی افزود: البته در شش روز و 9 روز نیز می توان اعتکاف را انجام داد و همانند شرایطی که در سه روز گفته شد، اگر معتکف روزهای چهارم و پنجم یا هفتم و هشتم را در مسجد معتکف شود بر او واجب است که اعتکاف را به پایان ببرد.

سید حیدر مرتضوی معاون زیرساخت و خودکفایی موسسه فرهنگی تبیان در رونمایی از شبکه اجتماعی اعتکاف که همزمان با سالروز میلاد امام جواد(ع) برگزار شد، گفت: این شبکه اجتماعی تمام امکانات شبکه های اجتماعی همچون اشتراک گذاری محتوا و برنامه های کاربردی را داراست و از نظر فنی تلاش شده تا تمام امکانات این شبکه ها در اختیار کاربران قرار گیرد.

مراسم معنوی اعتکاف از سحرگاه روز سه شنبه بیست و سوم اردیبهشت ماه همزمان با 13 رجب سالروز میلاد امیرمومنان حضرت علی(ع) آغاز و تا اذان مغرب روز پنجشنبه بیست و پنجم اردیبهشت مصادف با 15 رجب ادامه خواهد داشت.


منبع:ایرنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین