عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۰۵۳
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۱
حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد در نشست خبری عنوان کرد
معاون امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی از آمادگی ۴ هزار مسجد در سراسر کشور برای انجام اعتکاف خبر داد و گفت: در حال حاضر ۶۰۰ هزار نفر برای اعتکاف ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی ما این است که این تعداد به ۷۰۰ هزار نفر هم برسد.

عقیق: نشست خبری برنامه‌های مراسم معنوی اعتکاف با حضور حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

وی با بیان اینکه اعتکاف، فی‌نفسه یک عمل مستحبی است، اما می‌تواند بیش از سه روز هم باشد، بیان داشت: اگر فردی روز اول و دوم را معتکف شد، واجب است که روز سوم را نیز معتکف بماند. همین طور نیز اگر اعتکاف 6 روزه باشد روزهای 4 و 5 مستحبی و روز ششم واجب است و اگر کسی بخواهد 9 روز معتکف شود، روزهای 7 و 8 مستحب و روز نهم بر او واجب می‌شود.

حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد ابراز داشت: ثبت‌نام اعتکاف از نیمه دوم فروردین ماه آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد که در حال حاضر 600 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی ما این است که به 700 هزار نفر هم برسد، چرا که بسیاری از افراد در روزهای پایانی برای ثبت‌نام اقدام می‌کنند.

وی از آمادگی 4 هزار مسجد در سراسر کشور برای انجام اعتکاف خبر داد و گفت: اعتکاف باید فقط در مسجد برگزار شود، اعم از مسجد جامع و یا مسجدی که یک مرکزیتی دارد و متعلق به افراد خاصی نیستند، همه می‌توانند در آنجا حضور یابند.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ابراز داشت: از میان افرادی که در اعتکاف شرکت کرده‌اند، 69 درصد مردم شهری و 31 درصد هم مربوط به مناطق روستایی است و خوشبختانه جمعیتی که در اعتکاف حضور می‌یابند، 70 درصد آن را جوانان 15 تا 29 سال و 72 درصد شرکت‌کنندگان را خانم‌ها و 28 درصد را آقایان تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: 33 درصد از معتکفان برای اولین بار و 27 درصد برای دومین بار و 21 درصد برای سومین بار و 19 درصد هم هر ساله در مراسم معنوی اعتکاف شرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد تصریح کرد:‌ علاوه بر ستاد مرکزی اعتکاف در سراسر کشور در مراکز استان‌ها نیز ستادهای اعتکاف تشکیل شده و آن دسته از دستگاه‌هایی که می‌توانند با نهادهای مردمی مرتبط شوند، از آن‌ها نیز دعوت شده که شامل اورژانس، آتش‌نشانی، نیروی انتظامی و ... است که می‌توانند در امدادرسانی به معتکفان مؤثر باشند، همچنین دستگاه‌های فرهنگی هم عضو ستاد اعتکاف هستند و می‌توانند فعالیت فرهنگی را در مراکز برگزارکننده ارائه دهند.

وی افزود: هزینه‌های اعتکاف توسط خود مردم تأمین می‌شود که در شهرها و روستاها هزینه متفاوتی را در بر می‌گیرد که توسط هیأت امنا و مدیریت مسجد اداره خواهد شد و البته هماهنگی این امور با سازمان تبلیغات اسلامی است، از این رو ما نمی‌توانیم برای کل کشور، یک مبلغ واحدی را اعلام کنیم.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: توصیه می‌شود در مراسم اعتکاف امسال از تراکم برنامه‌های بسیار پرهیز شود و خلوت معتکفان برهم زده نشود، بنابراین سعی شده برنامه‌های جانبی به صورت محدود بوده و افراد بیشتر بتوانند با خدای خود خلوت کنند و فقط در دو مناسبت میلاد حضرت علی(ع)‌ و وفات حضرت زینب (س) برنامه‌های مشترکی در مسجد اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه کتاب‌هایی برای مطالعه معتکفان در اختیار مساجد قرار گرفته است، ادامه داد: حداقل یک گفتمان‌ اندیشه‌ای را در حوزه مسائل اجتماعی و معنوی در هر یک از مساجد برپا می‌شود و ائمه جماعات و متصدیان برگزارکننده اعتکاف توجه داشته باشند که زمان سخنرانی‌ها در حداقل زمان انجام شود.

حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد خاطرنشان کرد: امسال نزدیک به 200 مسجد در دانشگاه‌ها، مراسم اعتکاف برگزار می‌کنند و ظرفیت دانشگاه‌ها تا حدود 50 هزار نفر اعلام شده است، همچنین در چهار اماکن مقدسه حرم امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، احمد بن موسی(ع) و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز برنامه‌های اعتکاف را به صورت ویژه برگزار می‌کنند.

وی در خصوص میزان رشد جمعیت شرکت‌کننده در اعتکاف گفت: سال گذشته نسبت به سال 91 به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و همزمانی با ایام امتحانات ما با کاهش جمعیت مواجه بودیم، اما اگر امسال آمار افراد شرکت‌کننده به 700 هزار نفر برسد، در واقع 28 درصد افزایش داشته‌ایم.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در پایان اظهار داشت: برای اولین بار شبکه اجتماعی «معتکفین» توسط مؤسسه تبیان راه‌اندازی شد و این شبکه این امکان را به وجود آورد که معتکفان عزیز علاوه بر تولید محتوا، جلوه‌های معنوی اعتکاف را به صورت کلیپ و متن بر روی این شبکه قرار دهند و از این رو می‌توان گفتمان اعتکاف را گسترش دهند و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این شبکه اجتماعی در کشور و جهان مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

 

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
میرصفی الله
|
AFGHANISTAN
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
0
1
اولین کسی که اعتکاف نشست کی بود
میرصفی الله
|
AFGHANISTAN
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
0
1
ببخشید سوال من حل نشد
اولین شخصی که اعتکاف نشست کی بود
میرصفی الله
|
AFGHANISTAN
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
0
0
شما بازهم برایم گزارش روان نمودید من گزارش نمیخواهم بلکه جواب میخواهم سوال من این است .
درجهان اسلام اولین کسی که اعتکاف نشت کی بود ودرکدام سال بود دروقت کدام پیغمبر
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین