عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۸۰۰۱
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
رییس ستاد اقامه نماز مطرح کرد؛
رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: نباید تفسیر به گونه‏ای عنوان شود که فهم آن برای مردم عادی سخت باشد و این نکته ای است که بسیاری از آن غفلت کرده‏اند.
عقیق: حجت‏ الاسلام محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور در دهمین همایش اساتید تفسیر سطوح عالی و خارج حوزه علمیه که در حوزه علمیه آیت‏الله گلپایگانی(ره) برگزار شد با اشاره به اینکه برای ترویج امر تفسیر در کشور نیازمند اقدامات گسترده ای هستیم گفت: نباید تفسیر به گونه‏ای عنوان شود که فهم آن برای مردم عادی سخت باشد و این نکته ای است که بسیاری از آن غفلت کرده ‏اند.

وی به اهمیت روش تفسیر نویسی برای اساتید قرآن اشاره کرد و ابراز داشت: اساتید باید همواره در تفاسیر خود وضعیت جامعه را برای ارائه تفسیری جذاب در نظر داشته باشند چرا که برخی فکر می‏کنند باید حرف‏های پرتکلف بگویند تا بزرگ مشاهده شوند در حالی که قرآن و عترت را باید ساده و روان به مخاطبان انتقال داد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه متاسفانه در بین جوانان کسانی هستند که نماز نمی‌خوانند، تصریح کرد: 35 راه وجود دارد که زمینه جذب جوانان به نماز را تسهیل می‌کند و مردم با اسلام خوب هستند و باید از راه‌های مختلف برای هدایت آنها استفاده کرد.

وی با تأکید بر مهجوریت قرآن کریم، ابرازداشت: این کتاب الهی در ماه رمضان و شب‏های قدر نیز مورد مهجوریت واقع شده است چرا که دو ساعت به دعای جوشن‏کبیر و مداحی و منبر پرداخته می‏شود اما در بسیاری از مساجد کشور نسبت به مسأله تفسیر قرآن بی توجهی می‏شود.

حجت‏ الاسلام قرائتی با انتقاد از عملکرد حوزه در قبال جایگاه قرآن کریم گفت: باید قرآن جایگاه اصلی خود را بدست آورد و ما برای درک مفاهیم آن برنامه ریزی کنیم نه اینکه برای ماه رمضان فقط به فکر ساخت و سریال باشیم بلکه باید از هم اکنون برای درک مفاهیم قرآنی برنامه ریزی کرد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر اینکه حوزه نباید با آغاز فصل تابستان به تعطیلات سه ماهه برود، خاطرنشان کرد: قم و حوزه نباید تعطیل شود و اگر آیه «إیلافهم رحلة الشتاء والصیف» را مورد توجه قرار دهیم، تعطیلی در حوزه هیچ معنایی ندارد.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به اینکه باید تفسیر قرآن با ادبیات روز و زمان تغییر کند، تاکید کرد: در دورانی درب دانشگاه‏ها به روی تفسیر قرآن بسته بود اما امروز که آن‏ها خواستار تدریس درس تفسیر در دانشگاه هستند، ما استاد تفسیر نداریم و زمانی که این همه رشته های مختلف داریم باید رشته های قرآنی نیز ترویج پیدا کند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور افزود: 500 آیه در قرآن کریم در مورد ساخت و ساز وجود دارد و ما دو هزار و 700 نکته حقوقی استخراج کرده‏ایم و این درحالی است که 130 رشته دانشگاهی داریم و برای هر کدام از رشته‏ها یک کتاب تفسیر قرآن نیاز داریم.

وی با بیان اینکه خیلی نسبت به قرآن مدیون هستیم، افزود: 7 هزار استاد درس کفایه آموزش دیده داریم اما مفسر قرآن نداریم و کسانی که تفسیر قرآن نمی گویند باید برای قیامت خود پاسخی آماده کنند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در پایان با تاکید بر اینکه علم در قرآن و نهج‏البلاغه است، گفت: برخی فکر می‏کنند کفایه بخوانند عالم می‏شوند اما نهج‏البلاغه را بخوانند هیچ علمی یاد نمی گیرند و این در حالی است که عالم اصلی حضرت علی(ع) است.

 

منبع:رسا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین