عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۹۳۵
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳
پاسخ حجت الاسلام جعفری به پرسش مهدوی؛
بنابر روایات درمی یابیم که یاران اصلی ظهور از ایرانیان هستند و اکثریت یاران ایرانی هستند که در دوران ظهور خدمت آقا می رسند، همچنین در روایاتی به زمینه سازی ایرانیان برای ظهور اشاره شده است.
عقیق: در برخى از روایات اهل بیت(ع) به حضور فعال (عجم) در سپاه وارتش مخصوص امام مهدى(ع) اشاره شده است. البته مقصود از عجم، ملت هاى غیرعرب است. ولى به احتمال زیاد، بیشترین مصداق آن در عصر ظهور، ایرانیان خواهند بود، به ویژه که مرکز ثقل تشیع نیز در ایران است، از شهرهایى که نام برده شده اند :خراسان، رى، طالقان، قم، فارس، و... است.

حجت الاسلام دکتر جواد جعفری در این باره پاسخ می دهد:
 

آیا ادعای ملاقات با امام زمان(ع) در دوران غیبت صحیح است یا نه؟
باید تاکید شود که حدیثی با این عبارت نداریم، ولی آنچه که در رابطه با دیدار حضرت آمده نامه ای است که امام به آخرین نایب خودشان سموری نوشتند، حضرت می فرمایند الان غیبت تام اتفاق افتاده و ظهوری نیست تا خدا اجازه بدهد. به سراغ شیعیان من می آیند کسانی که ادعای مشاهده می کنند و هرکس ادعای مشاهده کند دروغ گفته و به من افترا بسته است.
با توجه به این حدیث نگاه اولیه این است که کسی نمی تواند در دوران غیبت امام را ببیند ولی این در معارضه قرار می گیرد با نقل های بسیاری که بیان شده ملاقات های بسیاری صورت گرفته با علما و دانشمندان، به همین خاطر در باره توقیع مطالب مختلفی است، البته باید گفت که این توقیع به لحاظ سندی ضعیف است.
علما در توصیف این حدیث گفتند؛ این توقیع ناظر به نایب خاص امام بوده بنابراین امام فرموده اند که کسانی می آیند و ادعای نیابت خاصه می کنند پس هر کس چنین ادعایی کند که من نایب امام و واسطه بین شمایم، یا ادعای دیدار اختیاری و منظم با ما می کند دروغگوست.
ولی اگر کسی چنین ادعایی نداشت و فقط به دیدار با امام اغراق کرد، درست است و جای هیچ اشکالی نیست.
 

آیا مردم ایران در قیام امام عصر(ع) جایگاه دارند؟
یکی از بهترین مژده ها برای ایرانیان این است که از یاران اصلی امام هستند. امام صادق(ع) در روایتی در کتاب غیبت نعمانی می فرمایند: یاران امام زمان(ع) برای او حفظ شده هستند و خداوند کسانی را خواهد آورد که هم خدا آنها را دوست دارد، هم آنها خداوند را دوست دارند و ...
در مورد این آیه نقل شده که منظور از قومی که خداوند خواهد آورد، قوم سلمان است و سلمان از قوم ایرانی است.
بنابراین درمی یابیم که یاران اصلی ظهور از ایرانیان هستند و اکثریت یاران ایرانی هستند که در دوران ظهور خدمت آقا می رسند، همچنین در روایاتی به زمینه سازی ایرانیان برای ظهور اشاره شده است.
امام باقر(ع) در غیبت نعمانی می فرمایند: گروهی از مشرق برای حق طلبی قیام کرده و قیام مسلحانه می کنند تا حقی را که گرفته اند، به دست امام زمان(ع) بدهند، از مهمترین روایات رایات سود است که برای کمک به نهضت امام زمان(ع) راه می افتند که از ایران تعبیر می شود، وقتی سفیانی به کوفه حمله کرده و آنجا را نابود می کند، پرچم هایی از خراسان می آیند که به کوفه می رسند.
 

آیا تمام نشانه های ظهور باید اتفاق بیفتد تا امام عصر(ع) ظهور کند؟
نشانه های حتمی نشانه هایی هستند که تحت هر شرایطی اتفاق می افتد، ولی اکثر نشانه ها، نشانه های مشروط هستند که اگر اتفاق خاصی بیفتد، آنها اتفاق می افتند.
قیام سفیانی و یمانی، خسف بیدا، صیحه آسمانی و قتل نفس زکیه 5 نشانه حتمی هستند که تا قبل از ظهور اتفاق می افتند اما غیر از این نشانه ها اتفاقات بسیار زیادی در روایات بیان شده است که لازم نیست همه آنها اتفاق بیفتد تا امام ظهور کنند، این روایات بیشتر جنبه هشدار به جامعه دارند مبنی بر اینکه اگر مواظب اعمال خود در جامعه نباشید، ممکن است تمام این نشانه ها اتفاق بیفتد.
اگر مردم به وظایفشان عمل کرده و امر به معروف کنند، ممکن است این نشانه ها ظهور نکنند ولی باید توجه داشت که نشانه های حتمی بداپذیر نیستند و حتما باید اتفاق بیفتند تا امام ظهور کند.

 

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین