۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۸ : ۲۳
عقیق: این مرجع تقلید در درس تفسیر خود، با اشاره به نقش مهم، اخلاق، عقل و تعبد در دستگاه و نظام خلقت اظهارداشتند: عزت تنها در بندگی خداست و افرادی که خارج از این حیطه به دنبال عزت هستند، عزت دروغین را جستجو می کنند.
ایشان افزودند: این افراد عزیز، بی جهت و ذلیل با جهت هستند؛ قیامت ظرف ظهور حق است و افراد محق در قیامت چهره خواهند داشت.
این مرجع تقلید یادآورشدند: افرادی که عزت را در دوری از توده مردم می بینند در بین مسلمین شکاف ایجاد می کنند که هم خود و هم پیراونشان به فنا می روند.
ایشان گفتند: عزت طلبی کاذب و مقام خواهی است که آنها را از این دایره خارج می کند؛ آنها به دنبال موقعیتی هستند که همیشه از دیگران برتر باشند؛ به همین دلیل است که در مقابل کلام حق مقاومت می کنند.
حضرت آیت الله جوادی آملی با ذکر این مطلب که خداوند در قرآن به این مسئله اشاره میکند، این افراد متکبر به شکلی از بین میروند که گویی اصلا نبودهاند، اظهارکردند: وقتی که یک درخت کهن از جا کنده می شود تا مدت ها مشخص است این چاله بزرگ، جای یک درخت کهن بوده است ولی گیاهان هرز چنین خاصیتی ندارند.
این مفسر قرآن کریم بیان کردند: مشکل بزرگ تمامی مشرکان تاریخ آن بود که به دلیل خود برتربینی تصور میکردند که انبیا برای تسلط به آنها این اوامر را مطرح میکنند به همین دلیل می گفتند که شما می خواهید بر ما تسلط یابید و این در حالی است که با خصوصیت برتری جویی آنها سنخیت نداشت.
ایشان گفتند: آنها میگفتند که اگر وحی است باید آن را فرشته بیاورد نه آدمی؛ در حالی که نمیدانستند که پیامبر(ص) نیز تمام خصوصیات فرشتگان را داراست.
حضرت آیت الله جوادی آملی عنوان کردند: انسان خلیفه خداست ولی برای تثبیت این مقام نیازمند دو مطلب است که اولی شناخت خدا و دومین اصل شناخت موقعیتی است که در آن قرار دارد.
معظم له تصریح کردند:هر انسانی میتواند خلیفه الهی باشد به شرطی که این دو لازمه را داشته باشد؛ افرادی که خلاف این مسیر حرکت میکند؛ این افراد به دلیل عزت خواهی و جاه طلبی سعی میکنند که بر خلاف مردم حرکت کنند و از دیگران جدا باشند.
ایشان با ذکر این مطلب که جاهلان بیان میکردند، معیار حق، سخن اجداد و نیاکان ماست، عنوان کردند: این در حالی که معیار شناخت حقیقت، عقل است؛ هر تکذیب و تاییدی باید از منبع عقل ناشی شود وگرنه جاهلانه است؛رسیدن به اجتهاد یعنی رسیدن به مرتبهای که از عقل برای شناخت خوب و بد با منابع دینی استفاده شود؛ پس هم اجتهاد با کمک عقل انجام میشود و هم تقلید؛ تقلید نیز امری کاملا عقلانی است که نباید خالی از آن باشد.
حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به داستان جعفر کذاب اشاره کردند و گفتند: وقتی سخن از جعفر کذاب به میان میآید، باید به یاد داشت که این شهرت نه از آن جهت که وی بسیار دروغگو بود به وی داده شده، بلکه برخی اوقات به دلیل ادعای بزرگ و غیرواقعی است که شخصی مطرح میکند.
ایشان یادآور شدند:دنیا دو جنگ بزرگ جهانی را به چشم دید که در آن مستکبران عالم میلیونها نفر را کشتند؛ پهلوی را دید که چه کاخها و یادگارهایی ساخت ولی امروز نشانی از آنها نیست و هرچه نشان است از اولیاالله و پیامبران و شهدا و بزرگان است.
منبع:حوزه
211008