عقیق: آیت الله جوادی آملی در یکی از دروس اخلاق خود به موضوع «قیامت حاضر» پرداختند که تقدیم شما فرهیختگان می شود.
وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود:
«جهنم همچنین بهشت به شما نزدیکتر از بند کفش شماست».
این قدر نزدیک است! انسان تا نفسش بند آمد می فهمد کجاست.
هنوز جسد او را نَشُستند می فهمد کجاست.
معلوم می شود این قدر نقد است و نسیه نیست.
بهشت نقد است، جهنم نقد است.
فرمود این از بند کفش شما به شما نزدیک تر است.
این نسیه نیست.
تعبیر قرآن کریم هم این نیست که ما قیامت را ایجاد می کنیم، نه، قیامت الآن هست.
آن گاه در آن روز، این بر می خیزد.
فرمود: «یوْمَ تَقُومُ السّاعَةُ».
«السّاعَةُ»؛ یعنی قیامت این هست.
الآن موجود است.
منتها آن روزی که روز معاد است، میگویند این ساعت، قیام می کند.
«یوْمَ یقُومُ النّاسُ لِرَبِّ الْعالَمینَ» است.
«یوْمَ یقُومُ اْلأَشْهَادُ» است.
«یوْمَ یقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکةُ صَفّاً» است.
«یوْمَ تَقُومُ السّاعَةُ» است.
پس الآن هست.
منتها آن روز، این نشسته بر می خیزد.
پس بهشت و جهنم نقد است.
اگر نقد شد هیچ کس نمی تواند بگوید من یواشکی امضا کردم.
به کسی نگو یا حالا شما رفیق ما بودی این مالیات را کم بده!
آدم باید خیلی عوام باشد که بگوید حالا به کسی نگو.
یعنی چه به کسی نگو؟!
پی نوشت:
درس اخلاق، ۱۳۸۱/۰۶/۱۴
منبع:حوزه