عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۶۴۶
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
رئيس مركز فرهنگ و معارف قرآن با تأكيد بر اينكه براي تحقق نذر حتماً بايد صيغه آن قرائت شود، گفت: متأسفانه قرائت اين صيغه در كشور ما رايج نيست.

عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمين محمدصادق يوسفي‌مقدم، رئيس مركز فرهنگ و معارف قرآن ، با تأكيد بر اينكه نذر شرعي، بدون قرائت صيغه شرعي تحقق پيدا نمي‌كند، گفت: اگر نذري بدون اين صيغه باشد تعهد اخلاقي براي انجام يك كار محسوب مي‌شود، اما از نظر شرعي الزامي براي انجام يك كار به وجود نمي‌آورد.
وي صيغه نذر شرعي را «للّه عليّ كذا و كذا ... » عنوان كرد و گفت: يعني هنگام نذر بايد بگوييم «للّه عليّ» و بعد نذر خود را عنوان كنيم كه ترجمه فارسي آن مي‌شود: براي خدا بر گردن من اينكه مثلاً اگر فلان اتفاق تحقق پيدا كند 10 فقير را اطعام كنم كه اين نذر را نذر مشروط مي‌نامند.
حجت‌الاسلام يوسفي‌مقدم ادامه داد: گاهي هم نذر ما مشروط نيست مثلاً عنوان مي‌كنيم كه «براي خداوند بر گردن من است كه چنين كاري را انجام دهم» در اين حالت خود را ملزم به انجام كاري مي‌كنيم بدون اينكه خواسته‌اي داشته باشيم.
وي در خصوص اينكه صيغه نذر بايد فارسي خوانده شود يا عربي گفت: بسياري از مراجع معتقد هستند كه در نذر صيغه بايد به زبان عربي جاري شود، البته گفته شده است كه اول فارسي آن را قرائت كنيم و بعد عربي صيغه نذر را.
معمولاً ما با خدا عهد مي‌بنديم نه اينكه نذر كنيم
رئيس مركز فرهنگ و معارف قرآن تصريح كرد: با قرائت اين صيغه، نذر در خارج تحقق پيدا مي‌كند و در غير اين صورت تحقق پيدا نمي‌كند، اما معمولاً ما با خدا عهد مي‌بنديم تا اينكه نذر كنيم چرا كه در نذر قرائت صيغه نذر لازم است اما متأسفانه در جامعه ما اين امر رواج ندارد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا در اسلام توصيه‌اي در خصوص انجام نذر خاصي صورت گرفته است، گفت: به طور خاص توصيه نشده اما هر چيزي كه متعلق نذر قرار مي‌گيرد بايد امر مطلوب و مشروعي باشد. يعني بايد مطلوب شرعي باشد و بر كار يا اقدامي كه معصيت، مكروه و يا مطلوب از نظر شرعي نباشد نذر تعلق نمي‌گيرد.
نذر قبول نمي‌شود چون انسان مصلحت خود را در همه جهات نمي‌داند
رئيس مركز فرهنگ و معارف قرآن، نذر را امري مستحب دانست و در پاسخ به سؤال افرادي كه از قبول نشدن نذرهاي خود شكايت مي‌كنند؟ گفت: انسان مصلحت خود را در همه جهات نمي‌داند و گاهي مسائلي را مطالبه مي‌كند كه اگر عيناً براي وي محقق شود، از نظر ديني و يا دنيايي به ضرر او خواهد بود.
وي افزود: ممكن است بر حسب ظاهر من چيزي را مطلوب دانسته و درخواست كنم اما در عالم واقع براي من ضرر داشته باشد و نذر من قبول نشود اين بدان معني نيست كه خداوند بخشنده نيست و يا نمي‌خواهد از خزائن لطف و كرامت خود چيزي به من بدهد بلكه براي اين است كه آنچه را كه من مطالبه مي‌كنم به مصلحت من نيست.
حسن‌ظن بالله يكي از الطاف خداوند به بندگان است
حجت‌الاسلام يوسفي‌مقدم با تأكيد بر اهميت حسن‌ظن به الله گفت: حسن‌ظن به خدا داشتن مسئله مهمي است و يكي از الطاف خداوند به بندگان محسوب مي‌شود. انسان بايد بداند هر چيزي و هر اتفاقي حتي اگر در ظاهر ناگوار به نظر بيايد، لطفي از الطاف الهي است.
ارزش و ثواب نذر به متعلق آن وابسته است
وي ارزش و ثواب نذر را به متعلق آن وابسته دانست و اظهار كرد: نذر كردن به انجام امر خيري كه ثواب دارد، ارزشمند است، البته گاهي برخي از نذرها براي فرد ضرر دارد كه نبايد چنين نذري كرد. اگر متعلق نذر امر مباهي باشد نذر هم مباح مي‌شود ولي وقتي نذر تحقق پيدا كرد واجب و تكليف شرعي مي‌شود.
بهتر است دعا كنيم
حجت‌الاسلام يوسفي‌مقدم در پاسخ به اين سؤال كه براي تحقق امري بهتر است دعا كنيم يا نذر؟ گفت: توصيه مي‌كنم به دعا در محله اول و تصميم قاطع يعني حركت و اقدام در مرحله دوم. البته وقتي مي‌خواهيم دعا يا نذر كنيم بهتر است اول از خوب بودن آنچه كه از خدا مصلحت مي‌كنيم مطمئن شويم يعني بهتر است اول مطالعه و تحقيق كنيم اگر مطمئن شديم آنچه كه مي‌خواهيم خوب است، اول دعا كنيم بعد براي تحقق آن تلاش و كوشش كنيم، اين اقدام‌ها بهتر از آن است كه الزام‌هاي بيروني براي خود تعيين كند.


منبع:ایکنا

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین