عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۵۹۲
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۲
اعتکاف و خضوع بنده برابر خدای متعال امری است که افراد تنها در دوره سه روزه شرکت در این آیین ارزشمند به آن دست می‌یابند و این مراسم جدای از اینکه مایه عزت‌مندی روح و جسم است در آثار و حالات فردی نیز تأثیرگذار است.

عقیق: روزهای آینده و در ماه رجب به مراسم پرفیض اعتکاف و گوشه‌نشینی بندگان برابر خدای متعال نیز نزدیک می‌شویم و آیین پرخیر و برکت و معنوی اعتکاف که نمادی از تقوا و نمونه‌ای از کار نیک است در بیشتر مساجد آغاز می‌شود.

پی‌بردن به اصل اعتکاف و خضوع بنده برابر خدای متعال امری است که افراد تنها در دوره سه روزه شرکت در این آیین ارزشمند به آن دست می‌یابند و این مراسم جدای از اینکه مایه عزت‌مندی روح و جسم است در آثار و حالات فردی نیز تأثیرگذار است و سبب می‌شود که فرد پس از عبور از این درجه انسانیت به طور بهتر و معنوی‌تر زندگی خویش را به مدت یک سال تا اعتکاف سال بعد بیمه کند.

استان قزوین در سال گذشته پذیرای حجم بالایی از جوانان و قشرهای مختلف مردمی از پیر و جوان در مراسم معنوی اعتکاف بود که امسال نیز پیش‌بینی می‌شود این حجم افزایش یابد.

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه قزوین در این باره با اشاره به اینکه باید با شناخت به سوی اعتکاف رفت، اظهار داشت: این آیین بزرگ و معنوی مقدمه‌ای برای انسان‌سازی و کسب کمالات است.

حجت‌الاسلام مهدی عباسی تصریح کرد: آنچه که در اعتکاف اهمیت‌دارد اصل توجه به معبود و دوری از امور مادی است که این امر در اعتکاف تحقق پیدا می‌کند.

این مسئول بیان کرد: اعتکاف در حقیقت امر سبب می‌شود که ارتباط فرد با خدای احد و یگانه بیشتر و دوچندان‌ شود.

این مسئول با اشاره به احیای ارزش‌های دینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، اعتکاف را از جمله این ارزش‌ها و سنت‌های پسندیده برشمرد.

وی با اشاره به حضور پر شور و شعور جوانان در مراسم معنوی و روحبخش اعتکاف، بیان کرد: حضور در مراسم اعتکاف در ارتقای سطح معنوی و روحیه جوانان و نوجوانان تاثیر غیر قابل انکاری دارد.

این مسئول عنوان کرد: حضور بی‌شمار و اکثریت جوانان در مساجد در مراسم پرفیض اعتکاف گواهی بر این ادعا است.

عباسی بیان کرد: مراسم‌های معنوی به عنوان سرمایه‌های انقلاب و اسلام در مقابله با هجمه فرهنگی دشمن هستند و ایجاد زمینه لازم برای حضور قشر جوان و آینده‌ساز جامعه در این گونه مراسم، کشور را در برابر تهدیدهای فرهنگی بیمه می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بسترسازی حضور حداکثری مردم به ویژه جوانان در مراسم معنوی اعتکاف از وظایف مسئولان است، افزود: دشمن میلیاردها هزینه می کند تا جوانان ایران را به فساد بکشاند پس در مقابل هجمه دشمنان ما نیز می بایست برای اجرای برنامه های فرهنگی در کشور سرمایه گذاری کنیم.

این مسئول با بیان اینکه مراسم اعتکاف در سطح کشور تاکنون به خوبی برگزار شده است، اظهار داشت: این مراسم نیز از لحاظ کمی و کیفی در سطح شهرستان بروجرد به خوبی برگزار شده و می‌توانیم با کمک این ظرفیت بزرگ در مقابل هجمه‌های دشمنان ایستادگی کنیم.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه قزوین بیان کرد: اعتکاف یک سنت حسنه الهی است که موجب رشد باورها و تحکیم عقاید دینی در بین جوانان می‌شود.

عباسی با اشاره به ضرورت برگزاری هرچه با شکوه‌تر این سنت حسنه الهی ادامه داد: مراسم اعتکاف برنامه‌ای برای خنثی کردن شبیخون فرهنگی در جامعه است.

وی بیان کرد: باید بدانیم دشمنان برای کمرنگ کردن ارزش‌های اسلامی ما با به راه‌انداختن شبکه‌های تبلیغی علیه ایران می‌خواهند جوانان ایرانی را از نظام دور کنند.

اعتکاف و عظمت این کار بزرگ نه یک رخداد کوچک بلکه منظومه‌ای است که یکتا شناسی در آن جای مشخصی و واحدی داشته و اشک‌های جوانان و نوجوانان معتکف در این مراسم در طول سه روز برگزاری اعتکاف شاهد این ماجرا است.

امام جمعه شهر بویین زهرا نیز در این خصوص بیان کرد: راز و رمز این سنت حسنه نبوی(ص) روشن است، چرا که حضور پیوسته و مداوم در عرصه اجتماع و کار و تلاش عملى، رفته‌رفته روحیه عمل‌گرایى را در انسان تقویت مى‏کند و این مراسم راهی برای جدایی از این گرفتاری‌ها و تعلقات دنیوی است.

حجت‌الاسلام محمد همایون زرینه با تأکید بر اینکه عبادت باید هوشیارانه و آمیخته با معرفت صحیح باشد، افزود: اعتکاف، توقف ناآگاهانه و بدون معرفت در مسجد نیست، بلکه دوره کوتاه مدت خودسازى است که در مدت سه روز انسان از روزمرگی‌ها جداشده و به خالق خود متصل می‌شود.

این مسئول با اشاره به ارزش‌های معنوی اعتکاف گفت: در دنیای امروز که دغدغه‌ها و مشغله‌های مختلف انسان را از خود و معبودش غافل کرده، این مراسم معنوی فرصتی را برای همه فراهم کرده تا با اندیشه، تفکر و توجه، اعمال و کردار خود را مورد ارزیابی و سنجش قرار دهد و در راستای رفع نواقص و کاستی‌ها و رسیدن به تکامل خود تلاش کند.

این مدرس حوزه با اشاره به آثار معنوی اعتکاف در جامعه تصریح کرد: نشاط روحی حاصل از معنویت از آثار مهم اعتکاف است که جوانان باید با برنامه‌ریزی، از توقف آگاهانه در خانه خدا بهره کافی را برده و نشاط روحی و معنوی حاصل از این مراسم را به جامعه منتقل کنند تا الگویی برای سایر مردم باشند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اشتیاق جوانان به حضور در این مراسم هر سال افزایش می‌یابد از این رو مبلغان و روحانیون باید از این فرصت بهره کافی را ببرند و در راستای تقویت مبانی دینی و معارف اسلامی در بین جوانان و نوجوانان تلاش کنند.

زرینه بیان کرد: تقارن ایام اعتکاف با ولادت امیرالمومنین علی (ع) نیز زمان مناسبی است تا مردم با سیره و منش این امام همام و اهل بیت (ع) بیش از پیش آشنا شوند.

وی بیان کرد: دشمن برای کمرنگ کردن معنویت در جامعه همواره در حال تلاش است و ایجاد تردید در اعتقادات و ارزش های اسلامی یکی از اهداف دشمنان انقلاب اسلامی است.

زرینه تصریح کرد: از تمام مسئولان شهرستان انتظار می‌رود که برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر و بهتر این مراسم معنوی، همکاری های لازم را داشته باشند.

برپایه این گزارش، اعتکاف هنگامه حضور قلب و دوری از گناه است که پله‌های ترقی و تعالی به سوی دین و تقوا در این سه روز از آسمان گشوده شده و مدد جویندگان به ساحت الهی را از فرش به عرش می‌رساند و دنیای تجمل و فخرگرایی را در پیشگاه معتکف خار و ذلیل می‌کند؛ همچنانکه در ایام شب‌های قدر نیز اینچنین فضایی حکم‌فرما بر دل‌ها و قلوب قشرهای مردم است و همه می‌توانند از آن مانند مراسم اعتکاف بهره ببرند.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین