عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۲۸۹
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
حجت‌الاسلام خوشنویس:
مدیر اجرایی ستاد زکات فارس با اشاره به قرار گرفتن لیلةالرغاب و ایام‌البیض در ماه رجب گفت: شب آرزوها و روزهای سپید در یک ماه دارای یک معنی ارتباطی بین این دو است.

عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا خوشنویس، مدیر اجرایی ستاد زکات فارس، با اشاره به فرا رسیدن ماه رجب عنوان کرد: ماه رجب از جمله ظرف زمان‌های بسیار مقدس و مورد توجه در آموزه‌های دینی به‌ویژه دعاهای ماست.
وی با بیان اینکه نشان تقدس این ماه را می‌توان در کتاب‌های دعا از جمله مصباح‌المتحجد، المراقبات و مفاتیح دنبال کرد، افزود: بیشترین اعمال در کتاب‌های دعا از آن دو ماه پیشگام ماه رمضان یعنی ماه رجب و شعبان یاد شده است اما ماه رجب به دلایلی مورد توجه اهل سلوک بوده و هست.
حجت‌الاسلام خوشنویس ادامه داد: این ماه دارای لیلةالرغائب است و اولین جمعه از ماه رجب به این نام نامگذاری شده است یعنی شب آرزوها؛ بر اساس این نام در این شب مؤمنان و کسانی که دارای نیت سلوک و پیمایش راه معنوی هستند، آرزوهای مشروع خود را لیست می‌کنند و فهرستی از خواسته‌های خود را در لیلةالرغائب به خدای بزرگ تقدیم می‌کنند.

لیلةالرغائب در طول شب‌های قدر است
معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس اظهار کرد: باز اساس دعاها و گفته‌های موجود این شب در طول شب قدر است نه در عرض آن؛ یعنی در یک چینش عمودی، اول شب قدر و دوم لیلةالرغائب جز شب‌های روشن آموزه‌های دینی ماست.
وی عنوان کرد: موالید ائمه اطهار در چنین ماهی قرار گرفته است به عنوان مثال میلاد امام محمد باقر(ع) و میلاد حضرت علی(ع) در چنین ماهی قرار گرفته است.

تبیین حکمت اعتکاف
حجت‌الاسلام خوشنویس در پاسخ به اینکه حکمت اعتکاف در ماه رجب چیست؟ گفت: یکی از خصوصیات ماه رجب داشتن ایام‌البیض است یعنی همان‌گونه که شب آرزوها دارد، روزهای سپید نیز دارد و تحت عنوان ایام‌البیض نامگذاری شده است.
این مقام مسئول اضافه کرد: شب آرزوها و روزهای سپید در یک ماه دارای یک معنی ارتباطی بین شب و روزهاست و به گونه‌ای به مخاطبان خود می‌فهماند که آرزوهای آن شب روشن چه باشد؛ باید آرزوهایی باشد که در روزهای سپید آن را دنبال می‌کنیم.
وی با اشاره به اعمال ماه رجب ابراز کرد: اعمال ویژه و بسیار برجسته در کتاب‌های دعا به‌ویژه مفاتیح برای روزهای سپید یا همان ایام‌البیض گفته شده است از جمله اعمال ام‌داوود و سه روز روزه و اعمال دیگر.
حجت‌الاسلام خوشنویس بیان کرد: هرچند اعتکاف در این سه روز مستحب نیست و از شیوه معصومین چنین بر نمی‌آید که در این ایام معتکف شده باشند ولی از آنجا که حداقل اعتکاف سه روز است و این روزها نیز دارای اعمال فراوانی است، به گونه‌ای می‌توان این ظرف زمانی را با اعمال عبادی پر کرد.
مدیر اجرایی ستاد زکات فارس گفت: سیره اعلام و بزرگان بر این قرار گرفته است که این سه روز را به اعتکاف می‌گذرانده‌اند و نهی نیز‌ در این خصوص وارد نشده است بنابراین اعتکاف در این سه روز سیره ابرار است نه سنت معصومین.

رجب و شعبان؛ دو بال ماه رمضان
وی عنوان کرد:‌ از مجموع دعاهای وارده در کتب ادعیه بر می‌آید که تا ما رمضان دو ایستگاه معنوی فاصله است و این دو ایستگاه آن‌قدر مهم هستند که اگر کسی بتواند از آن بهره کافی ببرد رمضانی باشکوه خواهد داشت.
حجت‌الاسلام خوشنویس افزود: آن دو ایستگاه رجب و شعبان است و می‌توان استفاده کرد که رمضان بی رجب و بی ‌شعبان مانند پرنده‌ای بی بال است و در حقیقت رجب و شعبان دو بال این پرنده‌اند و رمضان بی رجب و شعبان، پر پرواز ندارد.
معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس عنوان کرد: توصیه‌ای که به عنوان یک مبلغ دینی به همه مؤمنان و خصوصاً جوانان دارم آن است که واقعاً با بهره‌گیری از فرصت رجب خود را آماده و مهیای ورود به رمضان‌المبارک کنند آنگاه خواهیم دید که رمضان خسته کننده نیست و آن‌گاه شگفت‌زده نخواهیم شد اگر بشنویم که عارفان به ویژه عارفان از اهل بیت(ع) در فراق ماه رمضان چه ناله‌هایی که نکردند.

 

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین