عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۷۱۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۰
حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی: بر همه واجب است که این شعار «هیهات من الذلّة» را حفظ کنند، دفاع مقدس ما هم با همین شعار پیش رفت.

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در جلسه درس تفسیر قرآن و در ادامه تفسیر سوره مبارکه عنکبوت با اشاره به تفاوت بین جهاد فی الله و جهاد فی سبیل‌الله گفت: گاهی انسان در جبهه جهاد در صحنه مبارزه، تلاش و کوشش می‌کند، این جهاد فی سبیل الله است و در آنجا خدا فیض و نصرت نصیبش می‌کند، اما اگر جهاد در اصلِ ایمان، مومن بودن و معتقد بودن باشد، هر چند زحمت زیادی دارد اما این جهاد فی الله است و مشمول ﴿الَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا﴾ خواهد بود.

وی ادامه داد: کسی که بر اساس «مَن عرف نفسه فقد عرف ربّه» مجاهدت می‌کند یا می‌خواهد از جهاد اوسط به جهاد اکبر منتقل بشود این جهاد فی الله است، اما آن کسی که نظام را یاری می‌کند، دفاع می‌کند با دشمن می‌جنگد این جهاد فی سبیل الله است.

این استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به آیه شریفه ﴿وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِلَّذِینَ آمَنُوا اتَّبِعُوا سَبِیلَنَا﴾ اظهار کرد: در برخی از عوام‌ها هم همین سنت سیّئه وجود دارد که می‌گویند "این کار را بکن اگر گناهی یا خطری داشت به عهده من" این حرف خیلی حرف خرافی و عوامانه‌ای است؛ اگر گناهی بود که دیگر به گردن او نمی‌نویسند، اگر خطری بود که به حساب او نمی‌نویسند، هر کسی گرفتار کار خودش است.

آیت الله جوادی آملی گفت: هم مستکبران و هم مستضعفان تندرو و افراطی یا تفریطی دو عذاب دارند. گناه مستکبران این بود که خودشان کفر ورزیدند و دیگران را هم به کفرورزی دعوت کردند و دیگرانی که از این‌ها پیروی کردند هم دو معصیت کردند، یکی اینکه کفر ورزیدند، دیگر اینکه با داشتن حجت‌های الهی، ائمه و اهل بیت(علیهم السلام) اینها را رها کرده و به سراغ دیگران رفتند. هر چند اگر مستضعفی این گناه دوم را نداشته باشد، فقط یک گناه دارد.

وی با بیان آیات دیگری از قرآن کریم که می‌فرماید "هر کسی در گرو کار خودش است"، اظهار کرد: یک آدم بدهکار باید گرو بدهد، گرو و وثیقه در مسائل اقتصادی خانه، زمین، فرش و امثال آن است اما در مسائل اعتقادی خود آدم را گرو می‌گیرند.

این استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به این‌که «فقط اصحاب "یمین" بدهکار نیستند و آزادند» افزود: اینکه می‌بینید بعضی‌ها واقعا گرفتارند و می‌گویند هر چه می‌خواهیم ترک کنیم، نمی‌شود یا هر چه می‌خواهیم سحر بلند شویم نمی‌شود راست می‌گویند برای اینکه در بندند، فقط اصحاب یمین‌اند که آزادند. برای اینکه آنان حقی بر گردن ندارند، وظایف خودشان هم حقّ الله و هم حقّ الناس را انجام داده و بدهکار نیستند تا آنان را گرو بگیرند.

جوادی آملی در با تاکید بر الگو بودن حضرت سید الشهداء(س) برای همه مبارزان جهان، گفت: وجود مبارک سیّدالشهداء(س) الگوی همه مبارزان است. اینکه در زیارت‌های آن حضرت در تعبیرات روایی آمده است حسین بن علی «قَتیل العَبرة» است. «عَبرة» یعنی آن اشک فراوانی که از شبکه چشم جاری شود، عبور کند و به صورت برسد. اگر کسی مقداری اشک بریزد که چشمش تر بشود این را «عبرة» نمی‌گویند، اما این گونه از تعبیرات که در زیارت‌ها و روایات آمده، حصر نیست که حضرت فقط برای گریه و عزاداری شهید شده باشد.

این استاد تفسیر حوزه علمیه افزود: در حال حاضر در مصر، تونس، یمن و بحرین همه جا سخن از کربلاست. این بر همه واجب است که این شعار «هیهات من الذلّة» را حفظ کنند. دفاع مقدس ما هم با همین شعار پیش رفت؛ هم اشک و ناله است بر اساس «أنا قَتیل العبرات» هم «هیهات من الذّلة» است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی اسراء

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین