عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۶۹۳۸
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴
بروز اختلاف‎‎های فکری و عقیدتی در امت محمدی (ص) داستانی غم‎انگیز و قصهای طولانی دارد.
عقیق: شیطان از سویی، نفس اماره از سوی دیگر، تمایلات قدرتطلبانه و دشمنی‎‎های ریشهدار با اساس مکتب، از طرفی دیگر در پدید آمدن این «تشعب» نقش داشته و دارند.

گاهی روسای منحرف مذاهب فاسد، با علم و عمد، فرقه ساختهاند تا آسیاب دشمن را بچرخانند.
گاهی سرانگشت سیاست‎‎های بیگانه و عوامل نفوذی استعمار، در داخل کشورهای اسلامی و در میان مسلمانان، به مذهبسازی و فرقهبازی و تفرقه‎‎های مسلکی پرداختهاند. نمونه آن، فرقه گمراه و فتنهانگیز «قادیانی» در بلاد هند بود که توسط غلاماحمد قادیانی ـ که سرسپرده استعمار انگلیس بود ـ پدید آمد و همچنین فرقه مزدور «بهائیت» در ایران که با سرانگشتهمان سیاست بریتانیا ساخته شد.
رسول خدا (ص) سخن از 73 فرقه گفته بود و اینکه تنها یک فرقه اهل نجاتند. لیکن هر فرقهای خود را «فرقه ناجیه» میدانست و میداند و دیگران را گمراه و اهل جهنم. حافظ میگوید:
جنگ هفتاد و دو ملت، همه را عذر بنه چون ندیدند حقیقت، ره افسانه زدند
امت موسی (ع) هم پس از آن حضرت، به 72 فرقه تقسیم شدند.
همیشه تاریخ، کسانی بهعنوان بدعتگزار بودهاند و همیشه پدیده شوم بدعت مایه نزاع‎‎های مذهبی، تکفیرها و تشتت‎‎ها شده است.
برای مقابله با این بدعت‎‎ها، تفرقه‎‎ها و نزاعها، راه حلی وجود دارد که پیامبر خدا (ص) آن را ترسیم کرده است و آن عبارت از «مرجعیت اهل بیت» در شناخت دین و تکلیف. این است شاخص روشن برای تشخیص حق و باطل.
این مرزبانی مقدس در عصر غیبت هم بهصورت یک وظیفه، بر دوش عالمان راستین نهاده شده است.
پیامبر در حدیث معروفی که با عبارت‎‎های مختلف بیان شده، فرموده است: «همواره در هر نسلی، در هر قرن و عصری، مردی و مردانی از اهل بیت رسالت در دفاع از حق و نفی بدعت‎‎ها و زدودن تحریف‎‎ها و پیرایه‎‎ها از پیکره دین قیام میکنند.» (فِینَا أَهْلَ الْبَیْتِ فِی کُلِّ خَلَفٍ عُدُولًا(
اگر بهائیت، یک دین ساختگی و بدعتی آشکار و دستپرورده سیاست بیگانهاست، گروه‎‎ها و احزاب بینام و نشان و فرقه‎‎های بی تیتر و تابلو و جریان‎‎های پشت صحنه هم وجود داشته و دارند که نوعی بدعت پنهانی را رقم میزنند.
تکلیف و رسالت علمای راستین، مرزبانی از عقیده‎‎ها، حفاظت از ایمان‎‎ها و مبارزه با تزویر‎‎ها و عوامفریبیهاست؛ تکلیفی سخت و سنگین و ارزشمند.
سیاستبازان مذهبساز، به «معادلات سیاسی» دلخوشند و ربانیون هم به «معادلات تکلیفی» متعهدند.
زیرساخت عمده مذاهب ساختگی وجریان‎‎های افراطی، بدعت است.
بدعت، هم در شالوده و بنیان مذهب‎‎سازی جای میگیرد هم در پیکره و نقشه این بنا، هم در مصالح و ابزارش، هم در نمای بیرونیاش، هم در نقاشی و آب و رنگش و هم در کاربریاش!
جهل به رنگ علم درمیآید و عدهای را جذب میکند و تعصب، در شکل اعتقاد رخ میدهد و گروهی را میفریبد و هواپرستی و لجاجت نیز پوشش ایمان مییابد و اهل ایمان را از راه به در میکند. آنچه این راه را روشن میسازد، «بصیرت دینی» است.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین