عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۶۵۱۴
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۶
در روایات آمده اینها راز و نیاز شبانه دارند و زمزمه هایشان همانند زمزمه زنبوران است که نشان می دهد شب ها با خدا راز و نیاز می کنند و در روز شیعیان مطیع امام (ع) هستند.
عقیق: فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و روز گرامیداشت مقام مادر و زن فرصتی است مغتنم تا مروری داشته باشیم هر چند مختصر بر نقش الگوساز حضرت زهرای مرضیه (س) و چگونگی الگوگیری از شخصیت آن یگانه بانوی عالم امکان برای قرار گرفتن در زمره یاران منجی آخرالزمان(ع)، از این رو در این باره با حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی لک، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم به گفتگو پرداخته ایم که از نظرتان می گذرد:

 

آیا وجود مبارک حضرت زهرا (س) که به سیده نساء العالمین لقب گرفته اند الگویی فرازمانی و فرامکانی هستند؟
بنابر روایتی از امام مهدی (عج) "فی إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِی أسوَهٌ حَسَنَهٌ" حضرت زهرا (س) الگوی ایشان هستند بنابراین، یکی از وجوه شخصیتی حضرت صدیقه (س) الگو بودن آن حضرت (س) است، وقتی حضرت حجت (عج) از ایشان به عنوان الگو یاد می کنند یقینا آن حضرت (س) برای همه زنان و مردان نیز الگو هستند، از این رو، جامعه اسلامی ما باید این وجه الگویی را برجسته کند اما ما می بینیم همایش ها و جشنواره هایی برگزار می شود که اثر الگوسازی آن کم است.
این در حالی است که در برخورد با مسائل دینی معمولا دو رویکرد در پیش گرفته می شود یکی فطرت و دیگری مسافرت؛ رویکرد مسافرت عبارت است که فرد در برخورد با مفاهیم دینی سیری در آنها داشته باشد و نهایتا به جایی که از آن آغاز کرده باز گردد همانگونه که در مسافرت های دنیایی دلدادگی به مبداء وجود دارد در حالی که قرآن کریم از هجرت یاد می کند یعنی انسان ها دلداده مکان نیستند دلداده مقصد اند.
از این رو، اگر ارتباط خود را با حضرت زهرا (س) در نظر بگیریم می بینیم برای برخی این ارتباط به برگزاری و شرکت در جشن و عزا ختم می شود اما آنها که سعی می کنند جشن ها و مناسبت ها را به دگرگونی و مهاجرت تبدیل کنند و حضرت زهرا (س) را مقصد خود قرار می دهند تاکتیک الگوگیری یا هجرت به سمت الگوهای برتر دارند.

 

حضرت زهرا (س) از چه ابعادی الگوساز زندگی امروز ما هستند؟
باید توجه داشت که حضرت زهرا (س) در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی سیاسی برای ما نقش الگو و نمونه را ایفا می کنند؛ در الگوی فردی ایشان فردی عابد زحمتکش زاهد، متعهد و .. بودند پیام عفت ایشان مثال زدنی است و می دانیم که ایشان از نظر شخصیت در مقامی والا قرار داشتند و به تصریح منابع شیعه و سنی سیده نساء العالمین (س) لقب گرفته اند.
در حوزه خانوادگی اگر ایشان در دوران اقتصاد مقاومتی مدینه دچار فقر می شدند به طور قطع خوشتن داری می کردند یا ماجرای اخلاص ایشان در جریان روزه داری سه روزه که سوره مبارکه انسان برای آن نازل شد. اما ما با داشتن چنین الگوهایی امروز دچار مشکلات خانوادگی شده ایم و شاهد گسترش طلاق و جدایی های روحی عاطفی زوجین از هم هستیم که اگر از زندگانی حضرت زهرا (س) الگوگیری می شد قطعا به چنین جایی نمی رسیدیم. چراکه امیرالمومنین (ع) می فرمایند ایشان من را به خشم نیاورد و من نیز او را به خشم نیاوردم این یعنی زندگی پر از عشق و محبت و احترام متقابل که چشم و هم چشمی های معمول در آن راه نیافته بود، از سوی دیگر حضرت زهرا (س) چنان شرم و حیایی در بیان خواسته های خود از امیرالمومنین (ع) داشتند که می کوشیدند آن حضرت (ع) را به سختی نیندازند و این باید سرلوحه کار بانوان امروزی باشد.
از نظر سیاسی اجتماعی نیز حضرت زهرا (س) الگویی مهم هستند که به ویژه در شرایط امروز جامعه تبیین این بعد از شخصیت الگوساز ایشان اهمیت ویژه ای دارد، چراکه ایشان در دفاع از ولایت با همه وجود وارد میدان شدند و امر به معروف و نهی از منکر کردند و در این مسیر به شهادت رسیدند و این بعد باید برای امروز ما الگو باشد.
از این رو، همانطور که امروز ما نیاز داریم به اخلاق معصومان (ع) آراسته شویم، بزرگداشت روز زن باید برای این باشد که زن و مرد از حضرت زهرا (س) در همه ابعاد زندگی الگو بگیرند.

 

زنان چگونه می توانند در نهضت جهانی حضرت حجت (عج) شرکت کنند؟
ما در خصوص زنان در رکاب امام عصر (عج) با گروه مواجه هستیم؛ بنابر برخی از روایات از مجموع 313 یار امام عصر (عج) 50 تن زنان هستند که تعدادی نیز رجعت می کنند؛ از مجموع ویژگی های برشمرده برای آنان می توان دریافت تعهد، اخلاص در عمل، اخلاق، فعالیت متعهدانه، تلاش برای خدمتگذاری از جمله ویژگی های زنان آخرالزمانی است، در روایات آمده اینها راز و نیاز شبانه دارند و زمزمه هایشان همانند زمزمه زنبوران است که نشان می دهد شب ها با خدا راز و نیاز می کنند و در روز شیعیان مطیع امام (ع) هستند و در روایات است که مخلص و مطیع امام (عج) هستند و خالصانه و با تمام وجود در خدمت امر آن حضرت(عج) هستند و عفاف و حیا در تمامی رفتار و اعمال آنها بروز و ظهور دارد.
بنابراین، بزرگترین کار و مسئولیت ما این است که الگوهای دینی را شناخته و بعد پیاده کنیم همانگونه که امیرالمومنین (ع) می فرمایند: نگویید ما نمی توانیم علی (ع) شویم با تلاش و کوشش و عفت و حیا و ایستادگی خود امام (ع) را در این مسیر یاری کنید، پس ما نیز نباید بگوییم ما که حضرت زهرا (س) نمی شویم می توان با کوشش و ممارست به سیره آن حضرت (س) شبیه شد.

 

منبع:قدس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین