عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۶۲۲۴
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶
مکیال المکارم. . .
خبرگزاری شبستان: هرگاه دعا کننده دعایش را با دعا برای مولی صاحب الزمان مقرون گرداند، به سبب دعا برای آن حضرت، دعای خودش نیز مستجاب می شود.

"عقیق: مکیال المکارم فى فوائد الدعاء للقائم" یکى از کتاب هاى ارزشمند شیعه، نوشته آیت‏ اللّه‏ سیدمحمدتقى موسوى اصفهانى(1348 ـ 1301ق) است که به قصد اداء حق حضرت بقیة‏اللّه(عج) که حقش بر گردن ما افزون‏تر از همه مردم است، احسانش بیشتر و بهتر از همه شامل حال خلق مى‏شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، به رشته تحریر درآمده است.
اصل کتاب به زبان عربى است و مؤلف در مقدمه مى‏نویسد:
"
چون ما نمى‏توانیم حقوق آن حضرت(ع) را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است، بجا آوریم بر ما واجب است آن مقدار از اداى حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است، انجام دهیم. . . بهترین امور در زمان غیبت آن حضرت(عج)، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا براى تعجیل فرج او و اهتمام به آنچه مایه خشنودى آن جناب و مقرب شدن در آستان اوست، مى‏باشد."


مستجاب شدن دعا
یعنی اینکه هر گاه دعا کننده دعایش را با دعا برای مولی صاحب الزمان مقرون گرداند به سبب دعا برای آن حضرت دعای خودش نیز مستجاب می شود.
دلایل این معنی از عقل و نقل چند وجه است:
وجه اول: بدون شک دعای بنده برای مولایش مستجاب است زیرا که مقتضی موجود و مانع مفقود می باشد و هر دو معنی واضح است و تاخیر در اجابت اصل آن را نفی نمی کند پس اگر شخص آغاز و فرجام دعایش را به حضرت صاحب الامر اختصاص دهد مقتضای کرم خداوند آن است که ما بین آنها را نیز به هدف اجابت برساند و نیز خداوند در میان بندگان مقرر ساخته که هر کس کالاهای مختلفی را با یک معامله خریداری کند که قسمتی از آنها معیوب باشد باید یا همه را رد کند یا همه را بپذیرد و نمی شود تنها معیوب را رد کند.
وجه دوم: قسمتی از گناهان و زشتی ها مانع از اجابت دعاهاست پس اگر انسان دعایش را با دعا برای مولایش صاحب الزمان مقرون سازد، آن گناهان که مانع از استجابت دعا است آمرزیده می شود و دعایش بدون مانع می گردد و خداوند آن را مستجاب می نماید.
وجه سوم: سابقا گفتیم که از فواید دعا برای امام زمان آن است که آن حضرت در حق دعا کننده دعا می نمایند و بدون تردید دعای آن حضرت برای برآورده شدن حاجت های آن دعا کننده مقتضی استجابت هر دعایی است که او از درگاه الهی مسئلت نموده است.
وجه چهارم: در اصول کافی در فضیلت صلوات بر محمد و ال محمد مرسلا از امام صادق آمده که فرمود: هر کس به درگاه خداوند حاجتی داشته باشد باید اول با درود بر محمد و آل او آغاز کند سپس حاجت خود را بطلبد و آنگاه با درود بر محمد و آل او دعایش را پایان برد که خداوند گرامی تر از آن است که دو طرف را بپذیرد و وسط آن را رها کند زیرا که از استجابت صلوات و درود بر محمد و آل او هیچ مانعی نیست.
وجه پنجم: خواهد آمد هر گاه مومنی برای مومن دیگری که غایب است دعا کند فرشتگان چندین برابر آنچه خواسته است برای خودش درخواست می نمایند و معلوم است که دعای فرشتگان مستجاب است چون بدون او مانع می باشد.

 

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین