عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۵۵۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۶
حجت الاسلام گودرزی:
عضو هیات علمی پژوهشکده مهدویت گفت: در روایات شیعه و سنی تأکید شده که زمین از حجت خداوند تهی نمی ماند، بنابراین روایات اثنی عشر که مورد اتفاق شیعه واهل سنت است، دلالت بر وجود حضرت مهدی(ع) دارد.

عقیق: حجت الاسلام گودرزی، عضو هیات علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی گفت :دلایلی که ازسوی پیامبر و ائمه طاهرین بر وجود مهدی موعود(ع) دلالت دارد، بسیار زیاد است و در روایات بسیاری به این مسئله اشاره شده است، شکی نیست که ما در این جهان هدفی داریم و برای رسیدن به آن هدف پا به عرصه وجود نهاده ایم.
وی بااشاره به سخت و دشوار بودن رسیدن به این هدف بزرگ خاطرنشان کرد: خداوند حکیم برای اینکه انسان را در این مسیر راهنمایی و هدایت کند راهنمایانی را برای او قرار داده تا در مسیر دشوار زندگی فانوس و چراغی برای آن هدف والا باشد، در روایاتی که به دست ما رسیده، این راهنمایان را به دو بخش رسول باطنی و رسول ظاهری تقسیم کرده اند.
عضو هیات علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در تبیین مفهوم رسول باطنی و رسول ظاهری اظهارداشت: رسول باطنی تعبیر و اصطلاحی است از عقل و فطرت سلیم بشری که همواره با اوست و بسیاری از امور را در ترازوی آن محک می زند، امّا رسول ظاهری فرستاده ای است که خداوند او را برای بیان کمینگاه ها و گریزگاه های عقل فرستاده است.
حجت الاسلام گودرزی ادامه داد: این گریزگاه ها کم نبوده و نیست و با نگاهی به تاریخ مشاهده می کنیم که انسان گاهی به سبب خواهش هوی و هوس پا بر عقل و فطرت خود می گذارد. طبق حکمت و عدل الهی تمامی انسان ها باید از هر دوی این راهنمایان بهره مند شوند و اینگونه نباشد که در برهه ای از زمان عده ای بر خوان نعمت هدایت بنشینند و در برهه ای دیگر افرادی محروم از آن باشند.
وی تصریح کرد: از این روست که در روایات شیعه و سنی همواره تأکید شده که لولا الحجة لساخت الارض علی اهلها یا این جمله امیرالمؤمنین در نهج البلاغه که فرمود؛ آری زمین از حجت خداوند، تهی نخواهد ماند، این دست روایات از متقن ترین و محکم ترین دلایل بر وجود امام است که در کنار روایات دیگر مانند روایات اثنی عشر که مورد اتفاق شیعه و اهل سنت است دلالت بر وجود حضرت مهدی(ع) می کند.
عضو هیات علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی بااشاره به برخی شبهات در این زمینه خاطرنشان کرد: برخی با استناد به آیه 19 سوره مبارکه مائده گمان کرده اند که در برهه ای از زمان خداوند برای بشر حجت و امامی نفرستاده است و در این دوره فترت بوده است. اگرچه این آیه در ظاهر تناقض با روایات فوق دارد و بیان می کند که سلسله رسولان ظاهری منقطع شده است امّا با دقت بیشتر در این آیه به دو نکته می رسیم.
حجت الاسلام گودرزی افزود: اولین نکته اینکه به تصریح تفاسیر، این دوره فترت، اشاره به فاصله زمانی است که بین رسالت الهی حضرت عیسی(ع) و پیامبر خاتم، رسول اکرم(ص) بوده است، همچنین تمامی مسلمین بر این نکته اتفاق نظر و اجماع دارند که حضرت عیسی زنده است و به آسمان عروج کرده است.
وی ادامه داد: با توجه به این دو نکته و بحثی که پیرامون ولایت باطنی وجود دارد می توان به این نتیجه رسید که شاید مقصود آیه ولایت ظاهری بوده و اینکه پیامبری در این برهه و دوره زمانی وجود نداشته، امّا دلیل بر فقدان حجت و امام بر انسان ها نیست.
این پژوهشگر حوزه مهدویت پژوهی همچنین دسته ای دیگر از روایات را بیان کرد که تصریح کرده که نهمین فرزند از فرزندان امام حسین(ع)، مهدی موعود است.
حجت الاسلام گودرزی با اشاره به مثالی در این زمینه گفت: به طور مثال از سلمان فارسی نقل شده که: بر رسول خدا وارد شدم. در حالی که حسین بن علی را بر زانوی خود نشانده بود و چشمان و دهان وی را می بوسید و می فرمود: تو سروری و فرزند و برادر سرور. تو امامی و فرزند امام و تو حجتی و پدر حجتی. تو پدر 9 حجتی که نهمین آنان قائم شان خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: تعداد این گونه روایات نیز مانند روایات قبل کم نیست و وقتی آنها را در روایات و منابع شیعی و سنی می یابیم، جای کمترین شک و شبهه را در وجود انسان باقی نمی گذارد.




منبع:پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین