عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۸۵۴
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۹
ادیب یزدی گفت: قدرت و ثروت باید در دست اهل آن باشد به عبارتی باید در دست پاک ترین عناصر و جریان های پاک و منزه باشد که جامعه را به سمت بدبختی، رذالت و ذلت نکشاند؛ این ها پیامی است که ما از زندگی و مبارزه حضرت زهرا(س) داریم.

عقیق:آنچه پیشرو دارید مصاحبه ای است با حجت الاسلام ادیب یزدی کارشناس مذهبی، پیرامون شخصیت بزرگوار فاطمه الزهرا(س).

_درباره فضیلت های حضرت زهرا(س)  خصوصا عصمت ایشان توضیح بفرمایید.

غضب حضرت زهرا(س) غضب خدا را در پی دارد

ادیب یزدی: از برآمده و بی شائبه ترین فضائل حضرت زهرا(س)  مرتبه ی عصمت آن بزرگوار است؛ عصمت یکی از عنایات ویژه ی پروردگار عالمیان است که متعلق آن عبارت اند از عناصری که در درگاه پرودگار عالمیان دوره های بسیار عظیمی از بندگی و گذراندن مراتب عبودیت حق تعالی را در عوالم مختلف گذرانده اند که مصداق بارز آن وجود مبارک حضرت زهرا(س)  است.

حضرت زهرا(س)  دارای فریضه ی عصمت و مقام عصمت هستند به تصریح رسول خدا که فرمود: هرکس ایشان را به عضب بیاورد مرا به غضب آورده و هر کس مرا به غضب بیاورد خداوند را به غضب آورده است؛ بانوی بزرگواری که هم غضبش غضب الهی است و هم شادمانی و فرح ایشان شادمانی پرودگار عالمیان است؛ این نشان دهنده اوج عظمت حضرت صدیقه طاهره(س) است که غضب ایشان غضب خدا را در پی دارد.

همین نکته مبین مقام عصمت آن بزرگوار است؛ البته ما زن های دیگری هم در تاریخ داریم همانند حضرت مریم (س) که نام مبارک ایشان 17 مرتبه در قرآن آمده است و ایشان هم از عصمت برخوردار بودند؛ زن های بزرگ دیگری هم در تاریخ داریم که از قریحه ی عصمت برخوردار بودند منتها عصمت یک حقیقت مشکک است به عبارتی ذومراتب است و مراتب مختلف دارد.

عالی ترین مقام عصمت در بین بانوان عالم از آن حضرت صدیقه طاهره(س) است و در مرحله ی بعد وجود مبارک حضرت مریم (س)، حضرت زینب کبری(س)، حضرت ساره(س)، حضرت هاجر(س) و... قرار می گیرند؛ جنس عصمت حضرت زهرا(س)  همان جنس عصمت پدر بزرگوارشان، پیامبر اسلام(ص)، و ائمه اثنی عشر هست که این ها ا زحیث رتبه ی معصومیت از همه ی اهل عالم هم به دلایل عقلی و هم به دلایل نقلی، بالاتر و والاتر هستند.

گروه های تروریستی در کشورهای اسلامی، نتیجه همان فاصله گرفتن از رهبری معصوم است

_ نقش حضرت زهرا(س)  در شکل گیری اسلام و شیعه چیست؟

ادیب یزدیحضرت زهرا(س)  سومین معصوم بعد از پدر بزرگوارشان و شوهر ارجمندشان هستند؛ همان طور که در رتبه ی طولی سومین معصوم هستند در رتبه ی انعقاد و ابلاغ اسلام و جریان نورانی و واقعی اسلام که جلوه ی آن در تشیع است، باز مقام سوم از آن این بانوی بزرگوار است.

بعد از پدر و شوهر بزرگوارشان قطعا ایان سومین شخصیت عظیمی هستند که در طلبه حقایق اسلام از عالم بالا، چه در ابلاغ حقایق اسلام به توده های انسانی و چه در دفاع از نورانیت و هدایت اسلامی و فداکاری در اره اثبات آن، مقام بسیار بالا و بی نظیری دارند.

لذا حضرت زهرا(س) بعد از رحلت جانگداز پدر بزرگوارشان نظرشان بر این بود که همان جریان عصمت در راس مخروط خلافت اسلامی واقع شود چرا که مردم از پیامبر اسلام(ص) بسیار خیر دیده بودند؛ نظر ایشان بر این بود که همان جریان رسول خدا(ص) در مرحله ی امامت و خلافت ادامه پیدا کند؛ در نتیجه نهایت تلاش خود را برای این که همان جریان پاک و مطهر ادامه پیدا کند، کردند؛ متاسفانه بنا به دلایلی در این زمینه توفیقی نداشتند.

متاسفانه جامعه اسلامی از مدیریت و رهبری معصوم محروم ماند که نتیجه این را همین روزها در عالم اسلام می بینید که به چه اندازه اختلاف میان مسلمان هاست و چقدر مسلمان ها همدیگر را می کشند و برادرکشی می کنند و گروه های وحشتناک تروریستی به جان کشورهای اسلامی افتاده است، این ها همه نتیجه همان فاصله گرفتن از رهبری معصوم است که حضرت زهرا (س) همین ها را پیش بینی می کردند که با همه وجود تا پای جان در دفاع از ولایت ایستادند.
 حضرت زهرا (س) با دفن شبانه اعلام کردند جریان رهبری که عصمت در راس آن نباشد از ما نیست

_علت تدفین شبانه حضرت زهرا (س) چه بود؟

ادیب یزدی: دفن شبانه وجود مبارک صدیقه طاهره (س) در واقع اعتراضی مداوم و همیشگی است به دستگاه غصب و غاصب، چون حضرت نظرشان بر این بود که طبق خواست خداوند متعال و سفارش پیامبر اکرم (ص) مصلحت جامعه مسلمین این بود که شخصیت عظیمی مثل علی بن ابیطالب (ع) پیشوایی مسلمین را برعهده بگیرند؛ نظر حضرت زهرا (س) بر این بود که خواسته ی خدا و پیامبر اسلام(ص) اجرا شود.

متاسفانه برخی از ارتباطات قبایلی و افکار جاهلی حاکم بر جامعه نوظهور مسلمین در آن روزگار از تحقق این آرزوی  حضرت زهرا (س) جلوگیری کرد و ایشان با دلی شکسته و قلب منکسر از دنیا رفتند و این دلشکستگی و اعتراض خود را به صورت دفن شبانه به همه ی عالم اعلام کردند؛ حضرت زهرا (س) با دفن شبانه اعلام کردند این جریان رهبری که عصمت در راس آن نباشد از ما نیست و این محصل تربیت قرآنی و دعوات قرآنی نیست.

بعدها با روی کار آمدن بنی امیه و عناصر پلیدی هم چون یزید و روی کار آمدن بنی عباس و عناصر سفاکی هم چون متوکل، معلوم گشت فرمایشات حضرت زهرا(س) همه درست بود و اعتراض ایشان کاملا صحیح بود؛ حضرت نظرشان بود که همان جریان پاکی که در نبوت در چهره ی پاک رسول خدا (ص) تجلی یافت، ادامه پیدا کند که متاسفانه دست های ناپاکی مانع این کار شد.

واقعه عظیم عاشورا یکی از برکات بصیرت است که بانی آن حضرت زهرا(س) بودند

_بزرگترین هدف از شهادت حضرت زهرا(س) چه بود؟

ادیب یزدی: هدف  حضرت زهرا(س) بصیرت تاریخی دائمی و ایجاد موجی از بیداری اسلامی در میان توده های فعلی و آینده ی عالم اسلام بود که اتفاقا ایشان به این هدف خود رسیدند؛ به گونه ایی که می توان گفت عاشورا و واقعه ی عظیم عاشورا یکی از برکات همان بصیرت است که بانی آن حضرت زهرا(س) بودند.

مبارزه ی حضرت زهرا(س) باعث شد که یک بصیرت عمیق و یک بینش بسیار جانانه ایی در میان عناصر انقلابی و اسلامی برای همیشه پدیدار شود؛ حضرت زهرا(س) می خواستند جامعه ی اسلامی همان جامعه ی پاک و منزه انقلابی باقی بماند چرا که فتوحات مسلمین در پیش بود و شرق و غرب در مقابل مسلمانان تسلیم می شدند؛ ثروت های بسیاری به سمت مدینه سرازیر می شد.

حضرت زهرا(س) می دانستند اگر قدرت بیاید و مقام و ثروت و موقعیت هم باشد موجبات فساد در جامعه اسلامی فراهم خواهد شد؛ مسلما این موارد از جمله مواردی است که فساد را در جامعه دامن میزند؛ قدرت و ثروت هر کجا باشد فساد هم به عنوان نفر سوم حتی قبل از آن دو وارد شده است.

لذا حضرت زهرا(س) برای این که جلوی ورود فساد در مبانی قدرت و مبانی ثروت را بگیرد اعتراض بسیار جانانه ایی را برای همیشه بنیانگذاری کردند و جلوی ورود و اشاعه ی فساد را خصوصا در دستگاه رهبری اسلامی گرفتند؛ ایشان به مسلمانان این جرات را دادند که این حقایق را برای همیشه بفهمند و در مقابل انحرافات قیام و اعتراض کنند.

این قدرت اعتراض و فهم مسائلی که برای عالم اسلام پیش می آید، همه را مدیون فداکاری های حضرت زهرا(س) هستیم؛ قدرت و ثروت باید در دست اهل آن باشد به عبارتی باید در دست پاک ترین عناصر و جریان های پاک و منزه باشد که جامعه را به سمت بدبختی، رذالت و ذلت نکشاند؛ این ها پیامی است که ما از زندگی و مبارزه  حضرت زهرا(س) داریم.

 

 منبع:دانشجو

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین