عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۶۴۹
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۷
قم - ایرنا- نوروز امسال با ایام فاطمیه عجین شده و سین سلام به صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) ، بر پیشانی سفره هفت سین نوروز نشسته است.

عقیق: امسال به برکت نام بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا (س)، سفره های هفت سین، رنگ و بویی دیگر می یابد تا در پرتو کرامات و توفیقات این بانو، سالی پر از خیر و خوشی برای همه ایرانیان رقم بخورد.

امسال، سفره های هفت سین به نام سین سلاله رسول گرامی اسلام( ص) تزیین می شود تا الگوی زن مسلمان بودن در ذهنمان نقش بندد، الگوی بانویی که عفاف و حجابش، همسرداری و مهر مادریش، ولایتمداری و دینداریش، رفتار و کردارش، مهر و عطوفتش، آرامش و تربیتش، ایمان و تقوایش، ایثار و شهادتش، همه و همه زبانزد عام و خاص بود.

بانویی که در روایات از او بعنوان یکی از چهار زن برتر بهشت یاد شده است و پیامبر اکرم در این باره فرمود: ˈخیر نسا الجنه، مریم بنت عمران و خدیجه بنت خویلد و فاطمه بنت محمد و آسیه بنت مزاحم امراه فرعون از زنان بهشتی هستندˈ.

فاطمه الزهرا(س)، بانویی بود که در کمال سادگی و یکرنگی، مردی به نام علی (ع) را برگزید و در کانون گرم فقیرانه اش با صفا و صمیمیت همراه و همراز شوهرش بود به گونه ای که در روایت آمده است: هنگامی که علی (ع) به فاطمه (س) می نگریست، غم و اندوهش برطرف می شد.

این همان فاطمه(س) بود که در دفاع از ولایت علی (ع) شبانه با رفتن به خانه انصار و مهاجرین و با سخنرانی و روشنگریهایش پیام الهی رسول خدا(ص) را گوشزد می کرد تا افرادی را که خود را به خواب غفلت زده بودند، بیدار کند، بانویی که در دفاع از حریم ولایت و امامت ترسی به دل راه نداد و حریم نااهلان را با بلاغت و فصاحت کلامش درهم شکست.

بانویی که در بستر درد دراز کشید و خم به ابرو نیاورد گویی پیمانه عمرش لبریز شده بود، لذا وصیت کرد در تاریکی غسل شود تا نکند دل غمبار علی(ع) بیش از این غمگین شود.

فاطمه(س)، پرورش یافته مکتب محمد رسول الله و بانوی باایمان خدیجه(س) بود که از اولین لحظه تولدش با نور نبوت و ولایت بزرگ شد و با تربیت فرزندانی همچون حسن مجتبی(ع) پیشوای دوم شیعیان و حسین (ع) سید سالار شهیدان و زینب کبری(س) پیام آور کربلا، استمرار سلسه امامت را رقم زد و تا آخرین نفس در دفاع از حریم ولایت جنگید و آسمانی شد.

امسال در کنار تلاوت آیات قرآن کریم به رسم چندین و چند ساله، سوره مبارکه کوثر را که منتسب به نام یگانه دختر رسول اسلام (ص) راضیه مرضیه است را زمزمه خواهیم کرد تا به نور این آیات چشمهای غبار آلودم منور شود.

آغاز سالی که با دعای ˈیا مقلب القلوب والابصار یا مدبرالیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحالˈ و نام بانوی مهربانی ها باشد، آغازش تا پایانش خوش خواهد بود.

تهیه سفره هفت سین از آداب عید نوروز است که هرکس با سلیقه خود هفت سین از سماق، سیر، سنجد، سمنو، سکه، سرکه، سبزی را در کنار هم می چیند.

در باره تحویل سال از علامه مجلسی آمده است: آسمان هفت طبقه و زمین هفت طبقه است و هفت ملک یا فرشته موکل برآنند و اگر موقع تحویل سال، هفت آیه از قرآن مجید را که با حرف سین شروع می شود، بخوانند آنان را از آفات زمینی و آسمانی محفوظ می دارند.

امسال سفره دیدگانمان را به نام سیده النسا حضرت زهرا(س) شست وشو خواهیم داد و با روضه جانگداز زهرا(س) عیدمان را آغاز خواهیم کرد.

نوروز امسال رنگ و بوی فاطمی گرفته است، به هر سو که می نگری، در کوچه پس کوچه های شهرها پارچه های سیاه بر در و دیوارها کشیده اند تا یادآور داستان تاریخ اسلام باشند که در کوچه های تنگش، سیلی بر صورت جلیله مظلومه زدند و بر قلب دخت رسولش(ص) تازیانه بی عدالتی نواختند، رسولی که در مورد دخترش گفت: فاطمه از من است و من از اویم، پدرش فدایش باد، هر که فاطمه را خشنود کند مرا خشنود کرده و هر که او را ناراحت کند، مرا ناراحت کرده است.

بهار فاطمی، تنها بهار طبیعت نیست، بهار قلب های غبار گرفته ای است که با توکل بر خدای مهربان خانه تکانی شده و با شادابی و سرزندگی سالی نو را آغاز خواهند کرد جانها در نوروز تازه می شود و شکوفه های احساس عشق به همنوع در دید و بازدیدهای نوروزی متجلی می گردد.

میوه این دید و بازدیدها همانا به جای آوردن تکلیف دینی صله ارحام است که براستی سنت زیبا و پسندیده ای است که از پیامبر خدا(ص) برای مردان و زنان مومن به ارث رسیده است و در این خصوص رسول خدا (ص) فرمود: هر که نزد خویشاوندی رود و با خود و مالش با او صله رحم کند، خدای عز و جل به او اجر صد شهید دهد، هر گامی که برمی دارد چهل هزار حسنه دارد و چهل هزار گناهش محو می شود و چهل هزار درجه بالا رود و گویا صد سال خدا را عبادت کرده است.

همچنین در روایتی از مولای اول شیعیان آمده است: با ارحام خود ارتباط داشته باشید گرچه به سلامی باشد ، زیرا خدای تبارک و تعالی می‏فرماید: بترسید از خدا زیرا بازپرسی می شوید از او و از ارحام...

نوروز ارمغانهای دیگری نیز با خود دارد که دل سپردن به طبیعت و گشت و گذار بر خاک میهن یکی از آنهاست، لذت بردن از نعمت ها و قدرتهای الهی و سپاسگزاری از آنچه که در تسخیر انسان است، و سیروا فی الارض که یکی از صدها درس انسانساز فاطمه و پدر و فرزندان مطهرش بود.

نوروز امسال، حال و هوای فاطمی دارد و ایرانیان با زمزمه دعای تحویل سال و سلام به فاطمه زهرا (س) بانوی پاک اسلام، وارد سال نو خواهند شد



منبع:ایرنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین