عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۲۴۴۷۱
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۲:۴۳
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: افرادی که نوروز را نفی می‌کنند لازم است در فلسفه وجودی خودشان و فرآیندهای تحول و ارتباط طبیعت با خداوند دوباره بنگرند و از این نقطه به نوروز باز گردند تا دست توانای تحول هماهنگ در طبیعت را ببینند.

عقیق: حجت‌الاسلام احمد مبلغی رییس دانشگاه مذاهب اسلامی به مناسبت قرار گرفتن در آستانه بهار طبیعت و ایام نوروز اظهار داشت: «نوروز» از نام زیبایش تا محتوای پرشکوهش حقیقتاً در زندگی انسان به عنوان یک نقطه فصل و شروع حیات و تجدید دوباره تلقی می‌شود.

وی یکی از جنبه‌های جالب نوروز را ارتباط برقرار کردن آن بین آسمان و زمین دانست و گفت: نوروز بین تحول در طبیعت با تحول در روحیات انسان و معنویات او پیوند برقرار می‌کند و همه این موارد را به صورت هماهنگ با یکدیگر پیش می‌برد و جالب این است که این تحولات در فضایی آکنده از انگیزه، سرور، شادی و شادمانی به انجام می‌رسد.

حجت‌الاسلام مبلغی با تأکید بر اینکه نوروز را باید یک پدیده ویژه و استثنایی تلقی کرد که هم غم دنیای انسان را می‌زداید هم انرژی لازم را برای شروع دوباره به او می‌دهد و دست خدا را در طبیعت آشکار می‌کند، توضیح داد: در عین حال که بر روی افراد، تأثیرات شگرف روحی می‌گذارد یک پدیده اجتماعی هم تلقی می‌شود بنابراین این مفهوم در راستای هم نوا کردن انسان‌ها و ایجاد انسجام اجتماعی و نزدیکی دل‌ها در بالاترین سطح به یکدیگر مؤثر است.

وی با تأکید بر اینکه براساس همین ویژگی تأثیرگذار نوروز تحولی مثبت در جامعه ایجاد می‌شود، اظهار داشت: وحدت ملی و انسجام اجتماعی از امور مهم در جامعه است که به صورت کمیاب می‌توان چنین عاملی با تأثیرگذاری والا در اجتماع پیدا کرد.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی دیگر ویژگی مهم نوروز را برپایی جشن در آن به شمار آورد و گفت: جشن‌ها در ابعاد اجتماعی بزرگ به مثابه یک شاخص برای جامعه متعالی محسوب می‌شوند، این شادمانی وضعیت نادری است که در جامعه رخ می‌دهد و نوروز توان ایجاد چنین شادمانی اجتماعی را با رنگ و لعاب زیاد دارد.

وی در ادامه افزود: همیشه کسانی که با تجربه نگاهی به درون انسان دارند تحول الهی در درونشان با برخورد پر تأمل و راز و رمز به نوروز ایجاد می‌شود، کسانی که نوروز را نفی می‌کنند در حقیقت باید در فلسفه وجودی انسان و فرآیندهای تحول و رابطه طبیعت و خداوند بیشتر بنگرند و از آن نقطه به نوروز نگاه کنند و ببینند که چه دست توانا و استثنایی در ایجاد یک تحول هماهنگ و هم زمان میان طبیعت، روحیات انسان و معنویات او در کار است.

حجت‌الاسلام مبلغی اظهار داشت: نوروز از این جهت که دارای یک پیام ذاتی سازگار با فطرت انسان است و بسترها و امکاناتش در طبیعت و فطرت انسان پهن است مختص کشورهای فارسی زبان نیست این بهار رخ می‌دهد و بهار همه جا هست و در ادبیات همه جایگاه ویژه‌ای دارد بنابراین یکی از امکانات و زمینه‌های تفکر معطوف به نوروز، وضعیت نهفته در طبیعت است که عبارت از همان تحول است.

این کارشناس علوم دینی با اشاره به اینکه انسان به دنبال تحول است و از آن استقبال می‌کند، توضیح داد: در بهار انسان انگیزه پیدا می‌کند، اگر این اندیشه به صورت هماهنگ باشد و قالبی صحیح پیدا کند قابلیت صدور و عرضه خواهد داشت و به محض عرضه شدن طرفداران زیادی پیدا خواهد کرد، نوروز همان اندیشه‌ای است که بدان نیاز داریم اگر فلسفه نوروز را بازگو کنیم البته نه به زبان قومیت‌گرایی که موجب اصطکاک و تقابل ملل شود، بلکه اگر اندیشه ناب نوروز را با حذف زوائد قومی بررسی کنیم، چنین تفکری طرفداران زیادی پیدا خواهد کرد.

وی درباره این مطلب که اسلام نوروز را فرصت خوبی در راستای کمال بخشی انسان می‌داند، اظهار داشت: اگر این فرصت در جاهلیت نهفته باشد یا در سرزمین مصر یا ایران، اسلام آن را می‌پذیرد چرا که به دنبال فرصتی برای انسجام جوامع است. امام علی (ع) زمانی که مالک را به سرزمین مصر فرستاد توصیه به آدابی کرد که مایه اجتماع و انسجام جامعه است و از آنها استقبال کرد، همینطور نسبت به ادب اختصاصی ایرانیان هم اسلام با گشاده‌رویی و اغتنام فرصت برخورد کرد چرا که در همه اینها ظرفیت‌هایی نهفته که به ندرت در فرصت‌هایی از این سنخ پدید می‌آید، البته خود اسلام هم ید طولایی در آداب دارد اما غیر از آن هم ظرفیت‌های خودش برای رسیدن به کمال از فرصت‌های طبیعی موجود در جوامع بشری بهره جسته است.


منبع:فارس

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین